Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

Bf Juni 2014

zwoom: Ne, inte än.. Tycker det är lite svårt för det mesta som jag vill ha med mig är sånt som jag använder i vanliga fall och har inte så mkt att avvara till att ligga nerpackat.. Hehe, med både 1:an och 2:an så åkte jag in utan BBväska, himla jobbigt!!! Så det är bra att ha den packad och inte skjuta på det.... Som jag har en förmåga att göra.. Med trean var det igångsättning så då visste jag ju vad som gällde liksom och hade packning med mig!

• DevilsDaughter

lokesmammi: För vår del så har jag känt att det inte spelar någon roll när/var storasyskon träffar bebisen första gången. Gällande om man stannar över natten eller inte på BB så beror ju det lite på när man föder också.. Kommer bebisen på kvällen så har man inte så mkt val än att stanna över natten.

• DevilsDaughter

Amalian: Sådan dag hade jag i onsdags, fy va dåligt jag mådde! Kändes som om livet va meningslöst och låg faktiskt i sängen större delen av dagen.. Har känt mig lite piggare nu sen solen tittade fram.. Dock känner jag igen detta från tidigare graviditeter att allt känns skit till och från i slutet, hormoner kanske? Samtidigt som det faktiskt ÄR jobbigt att vara gravid!!

Var på MVC idag för rutinkontroll, va 4 veckor sedan sist! De kollade inga värden sist förutom blodtryck och de kollade inget idag heller förutom blodtryck. Är det vanligt att de kollar sådant så sällan tros? Tänkte på tex blodsocker och järnvärde.. Vikt har de inte kollat alls. Tänkte att jag skulle sagt till idag om att jag ville kolla sådant, särskilt järnvärde, men de va försenade och verkade vilja göra allt snabbt så jag sa inget. 
    Hjärtljuden va iaf bra tror jag, hoppade mellan 130 och 170.. SF-måttet sa hon inte, och jag glömde fråga men jag såg kurvan och den har börjat plana ut nu och följde inte längre den översta kurvan som den gjort innan. Hon skulle känna hur bebisen låg men va osäker på vad som va huvudet, men hon trodde att det låg neråt, efter att först ha trott uppåt.. Så jag vet inte.. Misstänker dock att den fortfarande rör sig ganska mkt eftersom jag nästan är säker på att det är huvudet som jag brukar känna där uppe i magen medan hon nu trodde att det låg neråt och just nu känner jag inte det hårda runda där uppe i magen..

• DevilsDaughter

smålandsjänta: Hur långa är sammandragningarna? Och hur intensiva? Min mage brukar vara kraftigt hård efter sex men inget som kommer och går direkt.. har också hört att vändningen neråt och att de stannar där ofta sker tidigare med första barnet, så det är nog inget ovanligt:) 

Idag var ja på ultraljud för att kolla om moderkakan hade flyttat sig uppåt, det hade den knappt, men det räckte för vaginal förlossning. Hon kollade tillväxten också, som bonus antar jag, och den låg precis på medel! Härligt! Känns himla bra nu efter ultraljudet och det var så kul att se bebisen och få veta att den var normalstor och att allt annat stämde också. 
    Dock har jag ett liiiitet sting av oro över att moderkakan bara låg en liten bit ifrån öppningen och tänker om det inte kan vara stor risk för kraftig blödning i samband med värkar/förlossning? 
    Barnmorskan sa att hon tyckte att jag kunde släppa detta nu, men det kändes lite grann som att hon tvekade då hon kollade flera gånger och upprepade flera gånger att hon tyckte att jag kunde släppa det och att hon tyckte att det räckte för att kunna genomföra vaginal förlossning, trots att hon sa det så många gånger så lät hon liksom inte hundra procent säker när hon sa det. 
    Hon började ju med att kolla moderkakan och sen gjorde hon tillväxtultraljudet. Sen såg jag att hon kollade moderkakan en gång till utan att säga något om det innan hon stängde av apparaten. Hur hade ni tänkt/känt? Vill gärna tro rakt av på hennes ord, att jag kan släppa detta nu. Men förstod ju att det var lite av ett gränsfall..

• DevilsDaughter

smålandsjänta: Ja, en halv minut ska ju vara "ok", riktiga värkar brukar hålla i i alla fall 45sek-1 minut.. Jag tror inte att det är någon fara, så länge de inte gör ont.
    Gällande privat ultraljud så har jag faktiskt tänkt tanken också på att göra det. Jag är inte sådan som oroar mig i onödan och tar aldrig ut något negativt i förskott.. Men detta är ju ganska viktigt och eftersom det ändå är lite av ett gränsfall så skadar det kanske inte att få en second opinion.. 

• DevilsDaughter

skattkistan: JAAA!!! Det som funkar ibland för mig är att gå en runda innan läggdags och sen duscha riktigt varmt.. Men har det väl satt igång så är det hopplöst.. Under förra graviditeten så brukade min man massera mina ben tills jag somnade, hehe.. 

Varning för personligt och intimt... Men under hela dagen efter sex så kommer det som stora slemklumpar som jag misstänker är delar av slemproppen.. Antar att den återbildas igen.. Fler som har det så? Jag har haft det så i några månader så det är inget nytt, men alltid efter just sex.. Kan det vara slemproppen tro? Vet inte vad det annars skulle bero på..

• DevilsDaughter

Missmf:tror inte det är sperma och flytningar.. det ser verkligen ut som riktigt segt slem som liksom hänger ihop, precis som slemproppen.. har aldrig fått då som ickegravid.

• DevilsDaughter

Tulpanen: Grattis! Hur pass tidigt kom hon? 

Skattkistan: Samma här! har kräkts två gånger denna veckan:( 

Jag har aldrig använt nån skötväska.. Kört med vanliga väskan och lagt ner blöjor och våtservetter och ett klädombyte typ.. Har funkat bra.. Får se hur vi gör denna gången.. 
    Köpte spjälskydd i fredags och några tunna filtar, antar det kommer användas en del, har aldrig fått barn på sommaren förut, hehe..

• DevilsDaughter

En fråga.. Har under hela graviditeten druckit endast vatten, mjölk mår jag illa av och juice tål jag inte alls, tror det är för starkt för magen eller något, äter för övrigt ingen frukt över huvud taget, kräks direkt.. Blir alltid jättekänslig för det så fort jag blir gravid.
    Det enda som återstår att dricka är vatten. Bra iofs, men att dricka det till frukost, lunch middag och extra fika eller snax på kvällen är tråkigt! Läsk har jag inte heller kunnat dricka, men helt plötsligt så funkar det att dricka cola light! Vanlig cola mår jag dåligt av pga sockret..
    Men så funderar jag på hur barnet reagerar på att jag dricker cola? Kan den märka av/bli pigg av koffeinet i ? Har tidigare graviditeter inte tålt cola alls och kaffe/te dricker jag inte heller så har aldrig funderat över detta. Försöker ju att inte dricka för mkt så klart... Men har druckit en del/lite grann sista dagarna och det känns som att bebisen är konstant vaken!? Kan det vara colan eller bara tillfällighet?
    Finns ju säkert många här som dricker kaffe, men det har ju ni då antagligen gjort hela graviditeten, kanske är det skillnad om barnet i magen är vant vid det eller om man börjar helt plötsligt, eller vad tror ni?

Svar på tråden Bf Juni 2014