Orolig i onödan?
Hej
Har en bekant vars barn är 3 1/2 år...han pratar väldigt lite/dålig. Kan inte påstå att han har tillräckligt ordförråd för sin ålder. Leker konstigt, radar upp bilar, tidningar, skor mm. Svår att få ögonkontakt, när han var mindre och pekade så tittade han inte åt samma håll som han pekade åt.
Sover dåligt, alltid gjort.
Nu går han hos logoped för testning av förståelse samt talet.
Det jag tycker är konstigt är att inga verkar reagera att det kan vara autism? Har jag fel? Tycker att så mycket stämmer in på pojken. Lyssnar inte till sitt namn heller och är väldigt rymningsbenägen. Tycker inte det verkar så normalt. Hörseltest har gjorts och han hör.
Förståelsen enligt logoped tester har godkänts trots att han inte har gjort "rätt", te x lägga dockan i sängen, ge dockan till mamma mm. Allt detta har han inte gjort rätt ändå så är det ingen, inte ens mamman som reagerar.
Jag vill inte säga något heller till mamma, för tänk om jag har fel? Han går ju ändå på koll, dom borde väl se eller är det vanligt att man missar austim?
Tänker på barnets bästa, man bör väl få hjälpen så tidigt som möjligt om det är autism?
Någon som har några synpunkter? Erfarenheter av barn med liknande symptom trots att det inte är autism?