• Marzy

En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg

Gbgmamma skrev 2013-10-10 18:22:39 följande:

Ja min dotter kommer också gå på dagis :) hon älskar förskolan. Vi bor i centrum nu i en fyra men har köpt radhus i fräntorp (1 km från förlossningen 6 km till centralstationen, perfekt haha) längtar såå tills vi flyttar. jag har växt upp i hus och saknar trädgård mm som dottern kan leka i nu när vi har barn. Det är ju inte allt för långt till gamlestan därifrån.

Ja fräntorp är fint.. Hade gärna haft ett radhus där...uppväxt i radhus i Partille . Vill gärna tillbaka dit så småningom..

Nä fräntorp och gamlestan går på en snabb cykeltur :)
  • Marzy

Jag har en tendens att vakna vråltidigt på morgonen ... Någon annan som upplever samma sak?

• Marzy
    Gbgmamma skrev 2013-10-11 06:05:43 följande:

Haha jag vaknar alltid 30 minuter innan klockan ringer :p typ nu. Jag har inga symptom alls längre. Det hade jag inte med dottern heller, nästan lite läskigt men ändå skönt!! Jag är lite trött bara, på kvällen.

Jag vaknar oftast mitt i natten .. Sen vid 6 och då vaknar oftast min dotter Gabriella åxå så då blir de inte mer sova. Om jag inte har tur att gubben slänger ner en flaska till henne och hon somnar om.. Idag fick jag sova till 8.

Men jag har ju ett jobb som inte tillåter mig sova förrän 1 på natten heller så de blir ju inte jätte mycket sömn ändå.:)
  • Marzy

Någon som är över 35 och tänker göra fostervattenprov ? De kan man visserligen gör om man är yngre åxå men jag ska göra de för är dör nojig att de skulle vara nått fel.. Inte för att jag har nått som egentligen skulle oroa mig i släkten men dör mitt egna lugn under graviditeten och min sambos så måste vi göra ett.:)

• Marzy

Jag gjorde fvp med min förra och kommer göra igen. Dels för att kub ser man downsyndrom men inte cp skada och varken jag eller min sambo skulle hinna med ett

Barn som är sjukt. De är anledningen. Kanske låter hemskt men så är de.

Sen skulle jag oroa mig hela graviditeten. Ja de finns en risk. 1 på 100. Och jag hoppas verkligen inte jag är de 1an.... Då får jag stå mitt kast.:(

• Marzy
    Gbgmamma skrev 2013-10-11 20:55:15 följande:

Andra barnet är väl oftast större men inte alltid. Min bebis får gärna vara liiite större, över 3 kg iaf satsar vi på denna gången. Dottern gick ner 350 g de första dagarna och vägde 2, 9 kg när hon föddes. Jag vill inte ha en bjässe men bara 3-400 g gör stor skillnad känns det som.

Åååh min dotter vägde nästan 4,5 kg

Inte konstigt min vulva såg ut som ett vulkanutbrott hahaha
  • Marzy

Jag hoppas verkligen inte nr 2 blir större än ettan :)

Då dyker jag under skalpellen:)

• Marzy

KUB- kombinerat ultraljud och blodprov

KUB är en metod som används för att räkna ut sannolikheten att barnet har Downs syndrom eller två andra, mer ovanliga kromosomavvikelser. Eftersom risken för vissa kromosomavvikelser ökar med åldern är det särskilt kvinnor över 35 år som erbjuds den här undersökningen.

KUB är en kombination av ultraljudsundersökning och blodprov. Ultraljudsundersökningen kan bara göras under graviditetsvecka 11?14 och blodprovet kan tas från 9 hela veckor men minst 5 dagar före ultraljudet. Vid ultraljudsundersökningen mäter man den vätskespalt (nackuppklarning) som finns i barnets nacke mellan 11 och 14 veckors graviditetslängd. Genom att väga samman vätskespaltens bredd, blodprovsresultatet och den blivande mammans ålder kan man bedöma sannolikheten för vissa kromosomavvikelser. Om undersökningen visar att sannolikheten är stor för att barnet har Downs syndrom erbjuds kvinnan att göra fostervattensprov eller moderkaksprov. Visar däremot undersökningen att sannolikheten är liten avråder man från fostervattensprov eller moderkaksprov.

Fostervattenprov

I fostervattnet finns celler från fostret. Genom att ta ett fostervattenprov kan man analysera kromosomerna i fostercellerna för att se om barnet har en kromosomrubbning som till exempel Downs syndrom. Undersökningen kan erbjudas kvinnor som är över 35 år eller vars resultat från KUB-undersökningen visar på större sannolikhet för kromosomavvikelser.

Fostervattenprov görs tidigast vid 14-15 fullgångna graviditetsveckor.

Fostervattenprov innebär en viss risk för missfall. Risken beräknas till 1?2 missfall per 200 provtagningar.

• Marzy
    tajtis76 skrev 2013-10-12 00:09:11 följande:

Hej! Hoppar på här (trots att jag bor lite utanför Gbg). Plussade för 1 1/2 vecka sedan. Detta blir barn nr 2, och min dotter kommer precis att ha fyllt 4 år om bebisen föds som förväntat i början av juni -14. Jag är över 35 år o kommer definitivt att göra KUB-test! Det gjorde jag även när jag väntade min dotter, trots att jag då var yngre än 35 år. Har funderat på fvp oxå men vet inte riktigt vad som egentligen kan upptäckas vid ett sånt prov, har inte kollat upp det. Någon som vet såhär på rak arm? Apropå det här med magens tillväxt; jag har oxå "fått för mig" att magen blir stor fortare vid barn nr 2 jämfört med 1:an, det verkar logiskt eftersom huden redan är uttänjd Jag har inga illusioner om att kunna hålla mitt tillstånd hemligt till v 17 som jag kunde förra gången... Har oxå hört att barn nr 2 brukar ha några hekton högre födelsevikt än 1:an, precis som någon här inne skrev om. Nåja bara det inte blir alltför mycket... Än så länge mår jag prima; dock lite tröttare än vanligt och har mer aptit oxå! Håller tummarna att min graviditet blir lika smidig som förra gången... Trevlig helg

Hej!

Välkommen till oss!

Jag slängde in ett inlägg om fvp . De är ju kromosom avvikelser dom ser. Men mer specificerat med fvp. Jag gjorde de sist. Saken är att som jag förstått så kan dom säga att man på kub testet har 1 av 200 att ja ett barn med Downs men som jag förstått de så kan dom till 100% se de via fvp. Är inte helt säker på om de är så men jag tror de.. Om de nu skulle räcka med kub. Varför skulle man då ens annars behöva göra fvp:)
Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg