• Anonym (ssk)

MÅSTE man vara provanställd?

Blir färdig sjuksköterska i juni 2014 och har en stark barnlängtan. Dock vill jag ju inte skaffa barn innan man sitter mer säkert ekonomiskt. Vi har handpenningen helt klar till hus och båda har vi utbildningar som mer eller mindre garanterar jobb. Min undran är bara om det ALLTID är provanställning som ssk? Och är den isf alltid sex månader? Vet ju att man riskerar att få provanställningen avbruten om man skulle bli gravid och jag vill inte heller gå och hålla in magen och ljuga för kollegor och arbetsgivare. Så jag undrar då som sagt om det är möjligt att få en tillsvidaretjänst direkt, någon ssk som vet?

• Svar på tråden MÅSTE man vara provanställd?
  • Anonym (....)

Det är ju om arbetsgivaren vill anställa så direkt. Det vanligaste är provanställning 6 månader för att sedan gå över i en fast eller om du vikarierat under en längre period och arbetsgivaren tycker att det fungerar bra och ger fast på en gång. Räkna hårt med att du får en provanställning att börja med.

• Dixie

om det inte är en arbetsplats du jobbat på tidigare har jag svårt att tro att du blir fast anställd direkt, provanställningen är ju arbetsgivarens möjlighet att se om du passar för tjänsten.

• Anonym (???)

Och du kan inte vänta 6 månader med att försöka bli gravid? Känns desperat.

• Anonym (ssk)

Ok, tack för svaren. Det kändes ju lite nedslående men inte mkt att göra åt saken. Får vänta ännu några månader sedan då helt enkelt..

• Dixie

har du jobbat innan du studerade? för annars behöver du ju jobba ett tag för att få en ok föräldrapenning.

• Anonym (ssk)
    Dixie skrev 2013-10-06 16:10:50 följande:
    har du jobbat innan du studerade? för annars behöver du ju jobba ett tag för att få en ok föräldrapenning.

jo men jag har glapp på några dagar mellan olika projektanställningar så har jag fattat det rätt så är det ingenting som räknas. jag har för mig att man måste ha kontrakt på att man ska jobba heltid (ha rätt till en heltidslön) i minst åtta månader eller så för att få lönebaserad fp redan från start? jag är ju inte så korkad att jag skaffar barn innan jag har allt på det torra (inte min sambo heller), sitter mest och räknar lite på när man kan börja försöka. Är ju lite lättare att hålla barnlängtan i schack om man har ett litet magiskt datum att sikta in sig på ;) Just nu känns det olidligt och jag känner bara att jag behöver en liten muckarkamm för att hantera mina hormoner ;D
  • Dixie

kan inte exakt hur länge man måste jobbat för att få höjd fp - men det kan man ju kolla på www.fk.se, men om det är 8 månader - så är ju en provanställning inget hinder, di hinner ju då bli fast anställd innan du jobbat ihop en bra sig!

• En blå giraff

Det finns visst chans att få en fast anställning direkt som ssk. Inte alla ställen tillämpar provanställning. Men då kan det ju vara bra om du har referenser att visa.

• SEM

Jag är arbetsgivare, och jag har anställt två st nyligen. En fick fast direkt och en på provanställning i 6 månader. Den ena har vik. Hos mig i 2 år, så jag vet vem det är, men den andre är ny. Skulle hon komma om en månad o säga att hon är gravid, och jag tycker hon funkar, då får hon ju självklart komma tillbaka. Hon hinner bli fast innan hon går. Om jobbet inte är för belastat. Annars ser jagdet som Diskriminering..men jobba gärna 2-3 månader innan ni börjar :) sedan syns inte alltid grav. Så tidigt:) du ha ingen skyldighet att berätta:)

• alynda

Som SEM ovan säger så har du ingen skyldighet att berätta om graviditet, i alla fall inte förrän två månader innan du ska vara föräldraledig. Tyvärr kan vissa mer skrupellösa arbetsgivare fuska sig ur, men enligt lag får man inte diskrimineras p g a graviditet. Det gäller t ex att anställas över huvud taget, att det inte ska påverka om man får fortsätta efter provanställning o s v.

Svar på tråden MÅSTE man vara provanställd?