• Anonym (Ledsen)

Känner mig så maktlös

Känns så hopplöst alltihop. Vet inte hur jag ska fatta mig kort om detta, men ska försöka. Jag lever i ett förhållande sedan några år tillbaka. Vi har gemensamma barn jag och min sambo, men han har 2 barn sedan tidigare och jag 1 barn sedan tidigare. Alla barn kommer bra överens och lever som om alla vore biologiska syskon. Problemet ligger nu i att redan när jag och min sambo vart tillsammans, så slog mamman till hans två barn bakut. Hon kunde inte acceptera att barnen fick en bonusmamma och vi backade i många saker som hon ville att vi skulle göra. Såsom att jag aldrig var med vid hämtning/lämning av barnen. Jag var inte delaktig i deras skolgång, intressen, föräldrarmöten osv. Efter ett halvår så började min sambo tröttna på att det alltid skulle vara så omständligt med allting och han försökte prata henne tillrätta, men det vart bara värre. Varje gång hon hämtar barnen så får min sambo eller jag ett samtal från familjerätten att vi gjort någonting som är fel antingen mot henne eller barnen :(( senaste samtalet från familjerätten handlade om att jag inte fick vistas ute på våran tomt när barnens mamma hämtar barnen eftersom hon tycker att det är provocerande att jag "visar upp mig" med våran 7 månaders son, och jag måste då vara inomhus med våran son. Alla dessa krav har gjort att vi inte vet varken ut eller in... Familjerätten var inte till någon hjälp och det som nu ligger oss framöver är en vårdnadstvist då mamman till min sambos 2 barn vill ha barnen helt själv om han inte går med på vissa "punkter" som är helt oresonliga (även fast detta kommer från hennes advokat) vad ska man göra för att slippa dessa bråk... Och kan hon ta vårdnaden ifrån min sambo... Är så ledsen för att barnen blir lidandes på detta sätt :((

• Svar på tråden Känner mig så maktlös
  • Anonym (Ledsen)

Biobonus: han får en advokat å hemförsäkringen står för 80%. Men, 20% som vi får betala är mkt pengar och det har vi inte råd med pga skulder som min sambo har :(( har inte kollat med facket.. Får se vad dom säger :)

• Anonym (abc)

Men snälla TS - om ni inte ens har råd med ett juridiskt ombud - varför i all sin dar är du då gravid igen?
    Omprioritera för barnens skull. (Nu menar jag inte abort, men det kanske finns annat ni kan dra in på eller sälja av)

Sen nämner du att exet har ett antal krav, men du har bara nämnt kravet som avser att du inte bör vara i trädgården vid hämtning/lämning (vilket för övrigt borde vara avtalat sen tidigare hur dags samt att det inte ska behöva ta mer än några minuter = inte särskilt konstigt att kunna "bjuda" på det).

Om din sambo ställer sig upp i tingsrätten och hävdar din rätt att vara i trädgården under hämtning/lämning så är det till er nackdel. Om han däremot säger att ni tillmötesgår exet för att ni förstår att det kan vara provocerande så framstår ni i mycket bättre dager. 
    Det är just därför ni behöver ett ombud. Hen kan vägleda er och få er att inse vilka strider ni ska ta.     

• Anonym (Ledsen)

ABC: Min sambo hade skulder innan vi träffades. Allt fungerar bra med avtal gällande lån osv. Han har fast jobb och därav måste han stå för advokaten själv. Exet får juridisk rättshjälp pga av att hon går på socialbidrag. Inga konstigheter det är så systemet fungerar! Vi har omprioroterat så mkt det går, men ett kostnadsförslag från en jurist vart mkt pengar ändå. Som tyvärr inte finns. Att vi ska ha barn igen har väl ingenting att göra med deras vårdnadstvist!!? Då jag redan var gravid då ansökan kom. Som jag skrev i inlägget förut och som andra även kommenterat så måste jag kunna vistas på min egen tomt. Det är hon som har problem med mig och Hon måste släppa taget om sitt ex och se till barnens bästa. Ibland jobbar min sambo ( han har jour) då är jag sj med barnen då hämtning sker, ska jag då "gömma" mig inomhus å lämna barnen själva. Då skulle jag få skit för det ist (vilket redan har hänt). Exet håller oftast inte tiderna som bestämts av familjerätten utan är ofta sen eller tidig. Min sambo tänker inte strida för att jag ska få vistas i trädgården, det gör jag som jag vill. I rätten så ska det handla om vårdnad/umgänge från hans sida. Det är hon som vill strida för att jag inte ska vara delaktig i barnens liv på så sätt att min sambo måste byta jobb så att han alltid är hemma när barnen hämtas/lämnas. Detta går inte och han har bytt tider på jobbet så gott det går. Vill tillägga att exets egna advokat har själv bett henne att inte bråka vid hämtning/lämning då hon vägrade lämna våran tomt på 1 timme å socialtjänsjouren fick komma hem till oss och prata med henne!

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-10-10 10:28:36 följande:
    ABC: Min sambo hade skulder innan vi träffades. Allt fungerar bra med avtal gällande lån osv. Han har fast jobb och därav måste han stå för advokaten själv. Exet får juridisk rättshjälp pga av att hon går på socialbidrag. Inga konstigheter det är så systemet fungerar! Vi har omprioroterat så mkt det går, men ett kostnadsförslag från en jurist vart mkt pengar ändå. Som tyvärr inte finns. Att vi ska ha barn igen har väl ingenting att göra med deras vårdnadstvist!!? Då jag redan var gravid då ansökan kom. Som jag skrev i inlägget förut och som andra även kommenterat så måste jag kunna vistas på min egen tomt. Det är hon som har problem med mig och Hon måste släppa taget om sitt ex och se till barnens bästa. Ibland jobbar min sambo ( han har jour) då är jag sj med barnen då hämtning sker, ska jag då "gömma" mig inomhus å lämna barnen själva. Då skulle jag få skit för det ist (vilket redan har hänt). Exet håller oftast inte tiderna som bestämts av familjerätten utan är ofta sen eller tidig. Min sambo tänker inte strida för att jag ska få vistas i trädgården, det gör jag som jag vill. I rätten så ska det handla om vårdnad/umgänge från hans sida. Det är hon som vill strida för att jag inte ska vara delaktig i barnens liv på så sätt att min sambo måste byta jobb så att han alltid är hemma när barnen hämtas/lämnas. Detta går inte och han har bytt tider på jobbet så gott det går. Vill tillägga att exets egna advokat har själv bett henne att inte bråka vid hämtning/lämning då hon vägrade lämna våran tomt på 1 timme å socialtjänsjouren fick komma hem till oss och prata med henne!
    Har hon stämt, fixa advokat, kosta vad det kosta vill.
    Diskutera sen hur ni lägger upp det med er advokat, vad som är värt att ta strid för och vad ni kan släppa.
    Börja redan nu dokumentera vad som händer, försenade hämtninga och lämning t ex.
    Är det enda hon kan komma med att du är i trädgården vid lämning så har hon en väldigt tunn stämning.
    Att du får hämta/lämna pga din sambos jobb är inte ett orimligt krav.

• BioBonus
    Kjell2 skrev 2013-10-10 10:37:42 följande:
    Har hon stämt, fixa advokat, kosta vad det kosta vill.
    Diskutera sen hur ni lägger upp det med er advokat, vad som är värt att ta strid för och vad ni kan släppa.
    Börja redan nu dokumentera vad som händer, försenade hämtninga och lämning t ex.
    Är det enda hon kan komma med att du är i trädgården vid lämning så har hon en väldigt tunn stämning.
    Att du får hämta/lämna pga din sambos jobb är inte ett orimligt krav.

Som Kjell2 säger - nu har ni inget val. Har hon stämt er, så måste ni skaffa ett ombud. Det är svårt, nästan omöjligt, att företräda sig själv om man inte har väldigt goda kunskaper om hur en tvist i ämnet går till.
    Ni kan inte välja vad ni vill tvista om, genom att ignorera det. Finns det med så ska det bemötas och båda sidorna skall beaktas. Så om henne advokat på ett snyggt sätt förklarar varför du inte får vara i din trädgård, så kommer det att gå igenom.
  • Anonym (Ledsen)

Kjell2: tack för ditt inlägg. Du resonerar bra och nu har vi kontaktat ett ombud som verkar bra! vi har bra nära och kära och det kommer lösa sig ekonomiskt på ett eller annat sätt. Ombudet var väldigt tillmötesgående när det gällde det. Tack för stödet.

• BioBonus
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-10-10 15:17:09 följande:
    Kjell2: tack för ditt inlägg. Du resonerar bra och nu har vi kontaktat ett ombud som verkar bra! vi har bra nära och kära och det kommer lösa sig ekonomiskt på ett eller annat sätt. Ombudet var väldigt tillmötesgående när det gällde det. Tack för stödet.
    Bra där! Då löser det sig säkert till det bästa.

Lycka till. 
  • Anonym (Ledsen)

Biobonus: vi kan välja från våran sida vad vi vill ha ut av tvisten, sedan har du rätt i att allt ska bemötas i rätten! Det Visar sig iaf. Idag så har exet bråkat och hört av dig och det är verkligen till hennes nackdel. Så får se hur det artar sig. Tack för svaret.

• Anonym (oj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-10-10 15:17:09 följande:

Först vill jag säga att din mans ex verkar inte riktigt frisk, tyvärr. Och det är trist att både du, din man och barnen blir lidande av detta. Jag hoppas innerligt att det löser sig för er alla, inte minst för barnens skull så dom får lugn och ro.
  • CHTM

Bra att ni har ett ombud, min man hade också ett och det var vart pengarna. 

De sa att man maste dokumentera allt och det viktigaste var att visa pa vilka satt pappan har varit dar for barnen. Det ar väldigt svart att fa ensam vårdnad sa jag tror att ni har ratten pa er sida.  Nu bor vi ju i ett annat land sa det ar andra regler har men ombudet var ett stort stod och sag till att halla kostnader nere for var skull. Mamman fick sa klart grattis juridisk hjalp eftersom hon inte vill jobba. 

Nar hon tröttnade? ja hon tröttnade nar hon inte fick medhåll fran vänner, sitt ombud eller oss längre sa det kanske tog  ett ar eller sa. Hon hotade, och gor fortfarande ibland nar hon inte far som hon vill, att flytta med barnen till sitt hemland sa vi fick verkligen vara forsiktiga med att vi alltid gor det som ar bast for barnen sa hon inte har nagot att komma med i en rattegang, om det nu skulle ga sa langt i framtiden. 

Och sa fort hon traffade sin man sa blev vall andra saker an att forfolja oss roligre och de akte ivag en massa sa vi fick ha barnen jatte mycket! Nu jobbar vi mot att fa ha dem varannan vecka något som hon sa nej till men kanske loser det sig också nar hennes nya bebis kommer och hon har mindre tid. 

Lycka till! Inget ar omöjligt

• Anonym (Ledsen)

OJ: ja det är inte riktigt friskt att hålla på i så många år och aldrig ge sig. Är så trött på detta och tycker så synd om barnen. Tack för inlägget :)

• Anonym (Ledsen)

Chtm: ja det finns dokumenterat det mesta. Jag hoppas bara att detta blir en bra utgång. Är less på att det inte finns någon rättvisa. Visst är det sjukt att man kan göra såhär mot sina egna barn :(( man vill ju deras bästa. Tack för lyckönskningen :)

• Rakad Apa

Vad är bakgrunden till hennes bitterhet? Lämnade han henne för dig? Oavsett så är hon jävligt orimlig, blir nästan mörkrädd när jag läser din trådstart.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Ledsen)

Rakad apa: Dom gick isär, vi vart tillsammans efteråt. Hon tycker inte att jag ska vara delaktig i barnens liv överhuvudtaget. Jag kan acceptera att jag inte är delaktig i f-möten, hämtning/lämning osv. Även fast det ställer till det med min sambos jobb. Men, att jag inte ska få ta hand om barnen när dom bor hos oss DET är orimligt. Vi är en familj och vi delar inte upp sysslorna så att min sambo tar hand om hans barn och vise versa. Hon menar på att hon inte känner mig och därmed inte kan lita på mig och vill inte att jag tar hand om hennes barn :(( Det är tråkigt att det skulle bli såhär... :((

• Anonym (abc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-10-10 10:28:36 följande:

Äntligen skriver du lite mer om vad som hänt.

Bemöt varje enskilt krav från henne på ett sansat sätt.
    Jag förutsätter t ex att din sambo inte är borta över natt när du har barnen (alltså när de ska lämnas/hämtas). Om han är det så kan hon ju ha barnen extra tid för det är ju i huvudsak föräldrarna som barnen ska umgås med.

Jag kan förstå mamman som alltså går hemma hela dagarna att det känns konstigt att behöva lämna ifrån sig sina barn till en person som inte är barnens släkting ens och som, ärligt talat, kan försvinna ur deras liv vilken dag som helst. (Inte för att jag tror att du kommer lämna din sambo, men du har ju möjlighet och då kommer du kanske aldrig mer träffa dessa barn)

Det ni måste koncentrera er på är hur ni löser detta på bästa sätt för barnen.    Det är inte alltid vv är det bästa. Det finns många andra umgängesformer.   
  • BioBonus
    Anonym (abc) skrev 2013-10-11 10:10:52 följande:

Äntligen skriver du lite mer om vad som hänt.

Bemöt varje enskilt krav från henne på ett sansat sätt.
    Jag förutsätter t ex att din sambo inte är borta över natt när du har barnen (alltså när de ska lämnas/hämtas). Om han är det så kan hon ju ha barnen extra tid för det är ju i huvudsak föräldrarna som barnen ska umgås med.

Jag kan förstå mamman som alltså går hemma hela dagarna att det känns konstigt att behöva lämna ifrån sig sina barn till en person som inte är barnens släkting ens och som, ärligt talat, kan försvinna ur deras liv vilken dag som helst. (Inte för att jag tror att du kommer lämna din sambo, men du har ju möjlighet och då kommer du kanske aldrig mer träffa dessa barn)

Det ni måste koncentrera er på är hur ni löser detta på bästa sätt för barnen.    Det är inte alltid vv är det bästa. Det finns många andra umgängesformer.   
    Fast det finns ju fler i familjen hemma än bonusmamman? Det finns ju syskon inblandade, och de kvällar pappan jobbar så kanske syskonen har det mysigt tillsammans. Pappa kommer kanske hem på morgonen och kan äta en lång mysig frukost med barnen innan de ska iväg till sin mamma?
    Argumentet att är inte pappa hemma så ska bonus vara hos mamma är inte alltid särskilt tungt vägande när det väl kommer till förhandling. Barnet är med sin familj, även om inte pappa är hemma.
  • Anonym (Ledsen)

ABC: Ja jag förstår hur du resonerar och självklart ska man bemöta exet med respekt då hon förtjänar det. Men, ena barnet har bott hos oss hela tiden fram till för en månad sen. Och det har hela tiden då varit konflikter att jag inte ska ha med barnen att göra.. Det har inte varit möjligt.. Jag tar hand om alla barn inte "sorterar" bort mina bonusbarn. Men jag förstår att det måste vara tungt för exet, men för att barnen ska må bra och vardagen ska flyta på så blir det stunder då jag är sj med alla barnen! När min sambo har jour så kan han inte välja tider då han ska jobba, utan när det är dax att åka så måste han göra det och då blir det svårt att "bestämma" arbetstider i förväg, tyvärr!

• Anonym (Ledsen)

Biobonus: ja precis det finns fler hemma, syskonen är ju här. Och ibland är barnen mer med mig eller mindre, det varierar. Men vi ser till att vi alltid får kvalitetstid när barnen är här.

• Anonym (Usch!)

Om det är inblandad av en hämningsful person då är det jätte svårt att samarbeta, bättre att hitta någon som kan hjälpa dig som är neutral och har makt över den orättvisa människan, annars hon kan skada hela familj.

Svar på tråden Känner mig så maktlös