• K C J

Blir så j-la irriterad!

Finns en mamma på vår gata som aldrig säger nej till sina barn! (jag har inte hört i alla fall och då umgås våra barn mycket)

Vad de än frågar och vad de än vill ha så blir det ett ja! Om fem ungar skulle vilja följa med hem vid hämtning så är det inga problem för henne... Hon frågar ofta om min dotter får följa med på saker de ska göra och ibland säger vi såklart nej för det finns andra planer. Men människan verkar inte lyssna utan fortsätter att det går bra för oss osv...

Tror hon är väldigt konflikträdd och säger ja för att slippa tjat osv.... Ungarna tjatar ju hela tiden om grejer och vissa saker säger vi såklart ja till och andra är big no! Men när hon är sån stor JA-sägare kan ni ju förstå att man själv framställs som elaka mamman...

Hur ska man hantera sånt här?           

• Svar på tråden Blir så j-la irriterad!
  • Erizajo

Förstår dig! Min 6 åriga tjej brukar leka med en flicka som får Allt! Hon är rejält överviktig då hon varje dag får läsk, chips, godis, glass osv, då jag i hela mitt liv varit överviktig är vi noga med att bara ge godis på lördagar om inte nån fyller år eller så. Försökt förklara för dottern men när det bjuds så tackar hon inte nej för hon är en riktig gottegris, jag vet inte hur jag ska ta upp det med föräldrarna, "kan ni sluta göda min dotter, vill inte att hon ska bli lika tjock som er dotter!" nej skitsvårt!

• jordgubben11

Skaffa ett liv du har inget med saken att göra! Tror du själv du är perfekt du vet inget om henne igentligen.

• FemmeM
    jordgubben11 skrev 2013-10-11 19:04:31 följande:
    Skaffa ett liv du har inget med saken att göra! Tror du själv du är perfekt du vet inget om henne igentligen.
    haha nån tog åt sig :P
  • FemmeM

TS, det är bara fortsätta säga nej när det inte passar er. En människa som inte kan uppfostra sina barn ska väl inte få förstöra er uppfostran? 
    Man behöver inte vara snäll HELA tiden bara för man är någons förälder. Barn mår bra av att inte få allt de vill ha. Barn som får allt, jämt, kommer bli olyckliga som vuxna, kanske redan som barn, det är jag helsäker på.

• FemmeM
    Erizajo skrev 2013-10-11 14:30:05 följande:
    Förstår dig! Min 6 åriga tjej brukar leka med en flicka som får Allt! Hon är rejält överviktig då hon varje dag får läsk, chips, godis, glass osv, då jag i hela mitt liv varit överviktig är vi noga med att bara ge godis på lördagar om inte nån fyller år eller så. Försökt förklara för dottern men när det bjuds så tackar hon inte nej för hon är en riktig gottegris, jag vet inte hur jag ska ta upp det med föräldrarna, "kan ni sluta göda min dotter, vill inte att hon ska bli lika tjock som er dotter!" nej skitsvårt!
    MM så där är det här på gården med. Blir irriterad på andra föräldrar som bjuder hej vilt utan ens fråga om det är okej. Klart min 6-åring inte självmant säger nej när de bjuder på kakor, klubbor osv. Grrr
    Är också överviktig och vill INTE föra det vidare till mina kära barn. 
  • jordgubben11

Eller en fjantig TS som inte värkar ha haft nån riktig motgång

• jordgubben11

Tycker ni TS på allvar har me saken att göra? Haha ni är sjuka...

• FemmeM
    jordgubben11 skrev 2013-10-12 13:34:39 följande:
    Tycker ni TS på allvar har me saken att göra? Haha ni är sjuka...
    Om det går ut över hennes barn ,som det gör, det står i TS,så har hon väl med det att göra. Vare sig det gäller godis eller göra saker, så kan väl ingen annan bestämma över någons barn. Visst, att hon skämmer bort sina egna barn men gäller det andras barn så frågar man först och accepterar ett nej.
  • cosinus

Jag ser inte riktigt problemet här.

Om hon säger att det går bra för dem fast ni säger nej är det väl bara att vara övertydlig och säga att det inte blir något för att det inte passar för er.

Om era ungar blir sura för att de inte får sånt som hennes barn får. Tja, första lektionen i att världen inte är rättvis och det behöver barn få lära sig.

Jag är helt allergisk mot att man ska behöva gadda ihop sig med andra föräldrar för att säga nej. Mina barn har många regler andra inte har, men i gengäld får de göra en del sånt som andra inte får. Sometimes you win, sometimes you loose. Ibland har du världens bästa mamma och ibland den sämsta. Det jämnar ut sig och det vet mina barn och det blir sällan tjafs fast jag säger nej och de tycker jag är dum

• jordgubben11

Du vill påstå att de går ut, över hennes barn då kanske man ska prata med mamman.
    instället för att skaffa en moral tråd.

• pluvdo
    FemmeM skrev 2013-10-12 15:14:04 följande:
    Om det går ut över hennes barn ,som det gör, det står i TS,så har hon väl med det att göra. Vare sig det gäller godis eller göra saker, så kan väl ingen annan bestämma över någons barn. Visst, att hon skämmer bort sina egna barn men gäller det andras barn så frågar man först och accepterar ett nej.
    På trådstarten att döma så tycker jag snarare att det låter som att det som bekymrar TS mest är att den andra mamman är mer omtyckt för att hon säger ja mer, medan TS framstår som "elaka mamman" för att hon säger nej till vissa saker.

Det är ju knappast så att det är skadligt för barnen att mamman låter dem ta hem fem kompisar åt gången. Det är väl upp till mamman att känna efter hur mycket hon orkar med? Nä, jag tror bara att TS är trött på att bli jämförd och att hon känner sig om en sämre mamma för att hon inte orkar lika mycket och så.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • jordgubben11

Pluvdo//Okej vad tycker du de ska göras åt det?

• jordgubben11

Nä ja tror på hedlig kontakt öga mot öga inte på att gå in här och gnälla

• pluvdo
    jordgubben11 skrev 2013-10-13 14:54:41 följande:
    Pluvdo//Okej vad tycker du de ska göras åt det?
    Jag tycker att TS skall försöka komma över sina otillräcklighetskänslor istället för att skjuta över ansvaret för sin irritation på andra. I princip.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • K C J

Det handlar inte om att jag känner mig mindre värd än den andra mamman bara för att hon säger ja hela tiden och jag säger det färre gånger...

Barnen lär sig knappast något på att få ja hela tiden. Låt gå uppfostran eller...?

Jag och min man väljer våra ja och nej fajter det ska gudarna veta! Men denna unge får verkligen bara ja hela tiden. Vi försöker verkligen att motivera våra nej så att vår dotter ska förstå. Men det kan bli svårt för henne att till sig när kompisen kommer efter och får ja... Det har varit många händelser denna helg men de tänker jag inte ta upp här. Kan ju nämna att mamman är själv väldigt mycket med barnen då pappan är borta med jobbet mycket. Tror att hon har valt det här uppfostringssättet till dem just för att slippa tjat och gnäll... För ett ja för henne blir ju "nöjda och glada barn" hela tiden...

• K C J
    jordgubben11 skrev 2013-10-12 13:32:58 följande:
    Eller en fjantig TS som inte värkar ha haft nån riktig motgång

Vad har mina motgångar med detta att göra??
  • jordgubben11

de, har med att göra med att du verkar ha väldigt lite för dig och att de inte har hänt nått värre dedhär låter de som.
     På tråden folk som inte har varit med om nått har så små problem som dom gör stora de har det med att göra.

• K C J
    jordgubben11 skrev 2013-10-13 22:48:33 följande:
    de, har med att göra med att du verkar ha väldigt lite för dig och att de inte har hänt nått värre dedhär låter de som.
     På tråden folk som inte har varit med om nått har så små problem som dom gör stora de har det med att göra.

Nej, jag har inte för lite att göra... och problem det har jag haft i livet. Både väldigt stora men även små...

Det verkar som du inte förstår själva innehållet i mitt inlägg. Tycker du verkligen att det är ok att uppfostra sina barn på det sätt jag beskriver att kvinnan på min gata gör? Vad jag fått erfara genom livet blir de barn som får allt de pekar på samt aldrig upplever nej från sina föräldrar väldigt dryga under sin uppväxt och kan inte visa tacksamhet.
    De har ingen aning om vad förvärsarbete innebär och tror att pengar finns i en uppsjö...

Om du inte har något vettigt att komma med så kan du väl fortsätta med annat...      
  • YokohamaNr2
    cosinus skrev 2013-10-12 16:26:06 följande:
    Jag ser inte riktigt problemet här.

Om hon säger att det går bra för dem fast ni säger nej är det väl bara att vara övertydlig och säga att det inte blir något för att det inte passar för er.

Om era ungar blir sura för att de inte får sånt som hennes barn får. Tja, första lektionen i att världen inte är rättvis och det behöver barn få lära sig.

Jag är helt allergisk mot att man ska behöva gadda ihop sig med andra föräldrar för att säga nej. Mina barn har många regler andra inte har, men i gengäld får de göra en del sånt som andra inte får. Sometimes you win, sometimes you loose. Ibland har du världens bästa mamma och ibland den sämsta. Det jämnar ut sig och det vet mina barn och det blir sällan tjafs fast jag säger nej och de tycker jag är dum
Svar på tråden Blir så j-la irriterad!