• Anonym (TS)

Atypisk autism

Jag fick diagnosen atypisk autism för några år sedan, men jag har aldrig fått någon förklaring på vad detta innebär. 
     Det jag har förstått är att man inte fyller alla kriterier för asperger eller autism, men ändå tillräckligt många för att få en diagnos. 

Någon mer som fått denna diagnos? 
    Hur påverkar den er? 
    Vad är skillnaden mellan er och så kallade "normala" människor?

Ni som har asperger eller autism som inte är ATYPISK autism, svara inte tack.

• Svar på tråden Atypisk autism
  • Anonym (TS)

Ni som känner någon med denna diagnos får gärna berätta hur personen är.

• Anonym (Mimmi)

Jag fick diagnosen atypisk autism i juni i år. Min utredare gick igenom och förklarade diagnosen för mig, känns konstigt att de inte gjorde så med dig. Läs gärna din utredning där står det vad som gäller specifikt för dig.

Det stämmer att vid atypisk autism så har man många men inte alla diagnoskriterier som krävs vid en Asperger eller autismdiagnos. I mitt fall saknar jag specialintressen och jag har inte tillräckligt med rutiner för att uppfylla det kriteriet heller. Därför fick jag en atypisk autism diagnos.

Jag har däremot sociala problem, ingen tidsuppfattning och perceptionsstörning.

• Anonym (Atypisk -12)

Jag fick diagnosen 2012. Det innebär som konstaterats att alla diagnoskriterier för autism inte uppfylls. Däremot kan de kriterier som uppfylls vara grava och omvänt kan en person med autism ha mindre grava, men fler, symptom.

Själv har jag problem med det sociala samspelet framför allt.

Om länken fungerar kan man säga att jag har problem inom: A1, A2, möjligtvis A3, men inte B och C.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/autisktiskt_syndrom/dsm_autistiskt_syndrom_speglad/

Diagnosen påverkar mig på så sätt att folk blir mer misstänksamma, vissa blir nyfikna och en del visar extra hänsyn. Annars är jag ju som innan jag fick diagnos. 

• Anonym (TS)

Skulle ni båda vilja berätta lite mer om era problem? På viket sätt har ni problem med det sociala osv?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-15 17:34:03 följande:
    Skulle ni båda vilja berätta lite mer om era problem? På viket sätt har ni problem med det sociala osv?

Jag kan inte sociala regler, ett exempel är om en kompis ska prova en tröja så säger jag om den är ful eller sitter dåligt rakt ut, jag förstår inte att man inte kan prata om vad som helst vart som helst.

Jag kan inte läsa av ansiktsuttryck hos människor eller visa känslor själv. Jag tolkar därför saker väldigt bokstavligt.

Många skulle nog uppfatta mig som rättfram, socialt klumpig och att jag inte alltid bryr mig om andra människor. (Det kan jag inte göra om jag inte vet vad de vill.) Jag kommunicerar med ord istället för blickar och kroppsspråk.

Vill du veta mer får du fråga mer specifikt!
  • Nea88

Här är en till är 25 och fick min diagnos för 7 år sedan ca.

Jag har problem med ljud: folk som tuggar med öppen mun, klickar med pennan, tuggar överlag mm, klarar inte massa ljud på samma gång för jag kan inte "filtrera" dom utan det blir för mycket. Har problem med känseln: tandläkaren, hatar kläder och är känslig för värme/kyla. Äter inte viss mat pga smak eller konsistens.

Har aldrig kunnat umgås med flera tjejer för jag har aldrig riktigt känt mig bekväm eller vetat vad man ska göra. Säger ibland olämpliga saker, är för personlig.

Har svårt att läsa ansiktsuttryck och olika röstlägen.

Säker mer som jag inte tänker på nu

Men jag förstår ironi och skämt, har lärt mig att vara social.

Special intresse är att läsa, läser massor och snabbt!

Har annars även haft socialfobi, panikångest och depressioner pga detta. Vad har du, TS, problem med?

• Anonym (Atypisk -12)

Jag tycker ju själv att jag är rätt normal, men familjen, chefen och psykologen håller inte med mig. Jag missar essensen i samtal för att jag hänger upp mig på detaljer, glömmer att hälsa (vad är poängen?), ger sällan komplimanger (men när jag gör det kommer de från hjärtat), har svårt för att "prata väder" (men föreläser gärna i timmar om det som intresserar mig), är lättdistraherad, rörig, opraktisk, förstår inte diskreta signaler som folk försöker att ge. Får inte ihop tillvaron på många sätt vilket förmodligen bidragit till depressioner, ångest och utbrändhet. Jag var 45 när jag fick min diagnos.

• Nea88
    Anonym (Atypisk -12) skrev 2013-10-15 21:17:08 följande:
    Jag tycker ju själv att jag är rätt normal, men familjen, chefen och psykologen håller inte med mig. Jag missar essensen i samtal för att jag hänger upp mig på detaljer, glömmer att hälsa (vad är poängen?), ger sällan komplimanger (men när jag gör det kommer de från hjärtat), har svårt för att "prata väder" (men föreläser gärna i timmar om det som intresserar mig), är lättdistraherad, rörig, opraktisk, förstår inte diskreta signaler som folk försöker att ge. Får inte ihop tillvaron på många sätt vilket förmodligen bidragit till depressioner, ångest och utbrändhet. Jag var 45 när jag fick min diagnos.

Får jag fråga hur det går med städ, disk, tvätt mm? Det tar en evighet för mig att ta tag i saker och ting :-/
  • Anonym (Atypisk -12)
    Nea88 skrev 2013-10-15 21:20:30 följande:

Får jag fråga hur det går med städ, disk, tvätt mm? Det tar en evighet för mig att ta tag i saker och ting :-/
    Inget vidare bra. När jag var ung och bodde själv var det inget problem, eftersom det inte var så mycket att ta reda på och jag hade själv kollen. När jag skaffat familjen och hus blev det svårare. Inte minst med alla räkningar. Innan hade jag3-4 st att hålla reda på. Nu är det nog minst femton. Resten av familjen lägger inte sakerna i rätt låda/hylla/skåp, enligt mig, och då orkar jag inte ens öppna för att leta. Disken kanske är osköljd eller står fel. Det blir bara tvärstopp. Svårt att förklara, men om det inte är på mitt sätt så fungerar det inte alls. Ja, det tar orimligt mycket tid innan jag kommer till skott. Själva utförandet går ofta fort.
  • Anonym (TS)

När jag läser om autism, asperger osv så fattar jag inte alls varför jag har fått diagnosen. 
    Visst, jag har problem att städa, se folk i ögonen och hålla ett samtal med folk jag inte känner (om jag inte bara ska svara på frågor). Men är någon jag känner med eller om alkohol är involverat så har jag inga problem med det längre.
    Det lilla kan väl inte räcka för att sätta en diagnos?

• Anonym (Mimmi)

Intressant att så många här i tråden har problem att städa, det har inte jag. Varken att städa eller betala räkningar. Vad är det som gör att det blir problem?

TS: Varför utreddes du från början?

• Anonym (TS)
    Anonym (Mimmi) skrev 2013-10-16 08:42:57 följande:
    Intressant att så många här i tråden har problem att städa, det har inte jag. Varken att städa eller betala räkningar. Vad är det som gör att det blir problem?

TS: Varför utreddes du från början?
    När det gäller städning har jag svårt med var jag ska lägga alla grejer och vad jag ska börja med. 

Jag har ingen aning. Det är ingen som har berättat någonting alls om varför jag utreddes, varför jag fick en diagnos eller vad den innebär. Det enda dom sa till mig var "Gå hem och googla asperger." 
  • Anonym (Atypisk -12)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-16 09:22:09 följande:
    När det gäller städning har jag svårt med var jag ska lägga alla grejer och vad jag ska börja med. 

Jag har ingen aning. Det är ingen som har berättat någonting alls om varför jag utreddes, varför jag fick en diagnos eller vad den innebär. Det enda dom sa till mig var "Gå hem och googla asperger." 

Du kan få diagnosen borttagen om den inte är relevant. En undermålig utredning kan ju faktiskt leda till feldiagnos. Tex om man missar miljöfaktorer som påverkat hur patienten beter sig. Om du inte är bekväm med diagnosen så leta reda på en sakkunnig som kan reda ut begreppen.

Det är ju faktiskt ett handikapp/en sjukdom vi talar om och om du eller dina anhöriga inte mår dåligt/hindras pga hur du är kan du ju knappast kallas dysfunktionell.

Blev lite rörigt, men jag hoppas att du förstår min poäng och står upp för vem du är. Att vara frisk är ju också OK, trots allt ;)

• Räv bakom örat

Hej!
    MYCKET intressant då vi precis fått diagnosen på vår 7-åring, Atypisk autism!
    Då jag läser era inlägg känns det som att hela familjen har Atypisk autism, men bara vår son som fått diagnosen.
    Vi är en väl fungerande familj, men kanske speciell, då vi inte lägger jättemycket energi på städning mm, men lägger gärna mycket energi att umgås med varandra. Vi har även uppfostrat våra barn att ifrågasätta andra vuxna då vi tycker inte att barn ska "svälja" och följa blint andras regler och viljor. Detta har gjort att vi har hamnat i konfliktsituationer på skola, med pedagoger osv. men vi ger oss inte. Vi vill att våra barn ska få bra förklaringar och motiveringar till varför dom ska gå i skolan och lära sig.  
    Vi tycker att vi är normala och vi har, i samhällets ögon, arbeten med hög status. Vi föräldrar har utbildat oss i universitetsvärlden och vi ser redan nu att barnen är kunskapstörstiga. Risken med skolan är att kunskapstörsten slocknar pga. att pedagogiken är anpassad till " ja sägande" barn utan ifrågasättande. Detta har vi löst genom att upprätthålla intresset hemma, så gott det går.
    Vi lägger alltså mer fokus på att ha kvar upptäckarglädjen och kunskapstörsten på nya och spännande saker (främst fakta, då våra ungar är oerhört faktatörstiga och gärna läser faktaböcker) samt skog och mark-aktiviteter än städning.

Då det gäller det sociala så trivs de vänner som "tar för sig" hemma hos oss bäst, alltså de vänner som vet att gå till kylskåpet och titta vad vi har hemma när de blir hungriga. Att vi då är A-sociala, må så hända, då vi tycker att "vänner" som ska serveras och passas upp är jobbiga och därmed inte är så många. Vi trivs med vårt sätt att leva... alltså... hela familjen måste alltså ha Atypisk autism och är det så, så är vi faktiskt stolta för det...
    Tycker bara att det är synd att det absolut måste finnas diagnoser på alla möjliga "avvikande beteendemönster" då man inte faller in i "normala" normer och mönster.

Vi är inga onormala människor... vi är bara inte "Svensson" med Svenssonnormer! 
    Tycker att det är löjligt, att få en diagnos... på något som är normalt. I min värld undrar jag om det verkligen är så normalt att sträva efter att bli som alla andra och att tvinga sig själv att ta efter de normer som anses normalt. Vi är inte kriminella, vi är inte på något sätt utstickande människor eller på annat sätt abnorma i samhället. Vi har kanske lite andra krav på vår omgivning, men de kraven  "stör" ju inte de "normala" människor vi har omkring oss, eller?

Varför ska alla vara stöpta i samma form , tänka och känna likadant? 
    Hur skulle samhället se ut då?
    Hemska tanke.... 

• Anonym (Saga)
    Räv bakom örat skrev 2013-11-27 09:39:48 följande:
    Hej!MYCKET intressant då vi precis fått diagnosen på vår 7-åring, Atypisk autism!Då jag läser era inlägg känns det som att hela familjen har Atypisk autism, men bara vår son som fått diagnosen.Vi är en väl fungerande familj, men kanske speciell, då vi inte lägger jättemycket energi på städning mm, men lägger gärna mycket energi att umgås med varandra. Vi har även uppfostrat våra barn att ifrågasätta andra vuxna då vi tycker inte att barn ska "svälja" och följa blint andras regler och viljor. Detta har gjort att vi har hamnat i konfliktsituationer på skola, med pedagoger osv. men vi ger oss inte. Vi vill att våra barn ska få bra förklaringar och motiveringar till varför dom ska gå i skolan och lära sig.  Vi tycker att vi är normala och vi har, i samhällets ögon, arbeten med hög status. Vi föräldrar har utbildat oss i universitetsvärlden och vi ser redan nu att barnen är kunskapstörstiga. Risken med skolan är att kunskapstörsten slocknar pga. att pedagogiken är anpassad till " ja sägande" barn utan ifrågasättande. Detta har vi löst genom att upprätthålla intresset hemma, så gott det går. Vi lägger alltså mer fokus på att ha kvar upptäckarglädjen och kunskapstörsten på nya och spännande saker (främst fakta, då våra ungar är oerhört faktatörstiga och gärna läser faktaböcker) samt skog och mark-aktiviteter än städning.Då det gäller det sociala så trivs de vänner som "tar för sig" hemma hos oss bäst, alltså de vänner som vet att gå till kylskåpet och titta vad vi har hemma när de blir hungriga. Att vi då är A-sociala, må så hända, då vi tycker att "vänner" som ska serveras och passas upp är jobbiga och därmed inte är så många. Vi trivs med vårt sätt att leva... alltså... hela familjen måste alltså ha Atypisk autism och är det så, så är vi faktiskt stolta för det...Tycker bara att det är synd att det absolut måste finnas diagnoser på alla möjliga "avvikande beteendemönster" då man inte faller in i "normala" normer och mönster.Vi är inga onormala människor... vi är bara inte "Svensson" med Svenssonnormer! Tycker att det är löjligt, att få en diagnos... på något som är normalt. I min värld undrar jag om det verkligen är så normalt att sträva efter att bli som alla andra och att tvinga sig själv att ta efter de normer som anses normalt. Vi är inte kriminella, vi är inte på något sätt utstickande människor eller på annat sätt abnorma i samhället. Vi har kanske lite andra krav på vår omgivning, men de kraven  "stör" ju inte de "normala" människor vi har omkring oss, eller?Varför ska alla vara stöpta i samma form , tänka och känna likadant? Hur skulle samhället se ut då?Hemska tanke.... 

Fast i många fall handlar ju en diagnos om att få hjälp som man inte har rätt till att få om man inte har en diagnos. T.ex boendestöd, godman, aktivitetsersättning och dylikt.

Jag tror också du har missuppfattat det där med städningen. Städar ni mycket (dvs är noga medatt hålla rent) eller är det så att det tar mycket energi för er att förstå vart tröjorna, besticken och dylika saker ska vara? Får ni inte hjälp hamnar allt på en enda hög på golvet som ni inte förstår vad ni ska göra med? Är det de som ni har svårt för?

Sedan är er uppfostring av barnen totalt relevant samtalet kring autism. Och vart kommer kriminella ifrån, vad har det att göra med någonting?
  • Anonym (atypisk)

Jag är 35+ och fick diagnosen atypisk autism för två år sedan. Mina svårigheter är att jag har svårt med snabba förändringar (flexibilitet), blir lätt trött att umgås med folk (vänner, jobb etc) men samtidigt är en social person, svårt med otydliga signaler från människor, tycker visa social koder är svåra att tyda, vet inte riktigt hur man ska bete sig, har en dålig kroppsspråk (pratar hellre), svårt att se helheten (fastnar lätt på detaljer), väldigt känsliga smaklökar (mycket som jag inte tycker om att äta dvs äter väldigt ensidigt), har väldigt svårt att föreställa saker, blir stressad av nya miljöer och aktiviteter när jag inte hur det ser ut eller vad som kommer att hända etc

Gillar inte när folk kommer förbi mig utan att ringa eller tala om det innan i god tid. Måste veta saker i förväg. Blir lätt stressad om jag har planerat min dag och en kompis ringer och undrar om vi ska träffas om ett par timmar. Jag behöver veta minst en halv dag innan. Helst ett par dagar innan.

Jag föredrar att använda samma kläder varje dag (vet att det inte är normalt). Glömmer bort att variera mig. Jag byter så klart när kläderna blir smutsiga. Föredrar att använda sånt jag är van vid.

Har inga problem med städning, betala räkningar, tvätta eller liknande.

Jag fick atypisk autism för att jag inte uppfyllde stereotypiska beteende och "special intressen". Jag har få intressen men jag pratar inte om dem med andra människor. Jag gillar att se på filmer (har sett väldigt många) men går inte pratar om dem hela tiden. Eller andra saker som jag är intresserade av.

Jag har ibland svårt med att jag tar vissa saker bokstavligen. Jag tar inte allt bokstavligen. Jag har väldigt svårt med otydlighet. När människor är otydliga. Ibland har jag svårt att läsa mellan raderna.

Jag är högbegåvad. Det är bara i språk jag är normalbegåvad. Jag har gjort en begåvningstest.

Mitt största problem är min bristande föreställningsförmåga när det gäller miljöer, nöjen, i arbete etc. Inte när det gäller empati.

Jag har alltid varit medveten om att andra människor har andra tankar och känslor än vad jag har. Jag undviker att säga sårande saker till andra människor eftersom jag vet att orden kan såra personen och det vill jag inte göra. Jag blev retat som barn och jag vill inte utsätta någon annan för det.

Jag hoppas att texten inte blev allt för otydligt. Orkar inte korrekturläsa den.

Svar på tråden Atypisk autism