Inlägg från: Anonym (Arbetslös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Flash Gordon skrev 2013-10-23 12:02:17 följande:

Varsågod, men är YH ingenting för dig? Du har ju förmodligen redan sett dem om du har kollat. Har du valt bort dem?

De där var de utan någon högre behörighet än gymnasium. 

Jag har redan skrivit att YH kan vara något för mig och jag börjar bli trött på¨att upprepa mig.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 13:50:03 följande:
    Ts du verkar var negativ till precis alla råd du fått och hittar fel på allt.Som jag skrev innan så kan du väll höra med din handläggare om du kan vara på ett företag du känner till som nystartsjobb ex.Har du pratat med din handläggare?? Du svara inte ens mig?  Finns många företag som tar in.Jag vet faktiskt många som fått anställning efter den tiden också så sluta vara så negativ eller får du ju fortsätta sitta där! Varför finns det inga andra alternativ för dig? Jag är inte på nån sån plats men jag har rätt att få nystart och anställningsstöd på företag.Under den tiden du är där får du samma lön som företaget.Det är väll ett bättre altrnativ än den du är i nu iallafall? Min sambo har just nu praktik på ett relativt nystartat företag och efter sex månader har de sagt han får anställning.De behöver folk och ville ha honom på sitt företag så han utnyttjas inte.
    Han trivs skitbra och han har ett jobb och fast efter sex månader. 

Jag tycker inte att jag "hittar fel på allt". Däremot är jag trött på klyschor som att det bara är att "vässa cvt" eller "ringa upp en arbetsgivare".

Självklart vill jag har nystartsjobb eller liknande lösning, men det vill alla andra arbetslösa här i staden också. Alla får inte bara för att man vill. Jag vet på allvar inte vem jag skulle kunna prata med som jag inte redan gjort.   
  • Anonym (Arbetslös)
    Forrest skrev 2013-10-23 14:40:56 följande:
    Ett tips.
    I år har varit kronår för hjortron bland annat, det betalades 165kr/kg i somras, investeringskostnader är typ en hink och stövlar.
    Lingon fanns det tusentals ton av överallt.. Det går tjäna pengar om man bara orkar jobba.
    Just nu kryllar det av tranbär på myrarna som även det går att plocka och sälja, förädla.

En burk hjortron cirka ett kilo kostar mellan 150-200 kr på torgen. Kostnad för att producera det är några tior men dock krävs det att man tar egna initiativ och vill förändra sitt liv.

Det är skamligt det kommer hit thailändare för att plocka bär åt Svenskar när vi har pengarna själva bara i närmaste skog.. men det är klart,, det finns ingen app att ladda ned som gör jobbet åt dig.

Små extainkomster är inte så svårt att få, men det leder inte till fast jobb.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (333) skrev 2013-10-23 14:54:05 följande:

Hur tycker du att du borde få hjälp med din situation?

Vettiga alternativ till det du kallar vuxendagis alltså.  

Praktik på riktiga företag är väl det som jag tror mest på. Helst då ett företag som anställer, naturligtvis. Jag har gjort pratik i två omgångar. Ena gången fick jag ett projekt och ett sommarjobb, andra gången bara ett sommarjobb. Så praktik är väl det jag tror mest på, men som sagt har jag inte fått praktikplats heller den här gången.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (00) skrev 2013-10-23 14:54:27 följande:

Kolla igenom dina svar. Du har ratat allt, redan gjort allt, vill inte göra samma sak igen osv osv osv osv osv. Du har hittat fel på precis allt.

Jag har aldrig sagt att jag inte vill göra samma sak igen. Det är bara något som en del i tråden vill få det till. Däremot är det sant att jag nog gjort allt av de "vanliga" sakerna som att ringa, söka, visa upp mig etc.
  • Anonym (Arbetslös)
    Mymla skrev 2013-10-23 14:55:43 följande:
    Vad är du bra på och vad vill du helst jobba med?

Informationshantering och bibliotek är det jag söker mest. Annars tycker jag om att jobba med människor eller lite vad som. Jag har jobbat inom många saker.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 15:05:22 följande:
    Praktik,nystartsjobb kan du tänka dig alltså.Kanon! Du måste prata med din handläggare på af.Det är deras jobb att hjälpa dig.Du är väll inte tvungen att vara där du är nu? Visste du att du har en betald dag i veckan till att söka jobb,träffa arbetsgivare,skicka cv mm.Ta en dag och gör det och prata med din handläggare! Nu ger jag inte dig mer råd för det verkar vara hopplöst,tyvärr

Fast det har vi pratat om vid inskrivning och varje månad när jag gör uppföljning, i och för sig. Det gör väl alla arbetslösa som kan få den här hjälpen. I början var jag så klart hoppfull och trodde att det kunde ge något, men nu efter sex månader (jag har jobbat två av de sex) börjar jag undra lite.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 15:12:22 följande:
    Vadå det gör väll alla arbetslösa och det vill väll alla .Lilla vän, med det resonemanget kommer du aldrig därifrån.Se till så det händer något då! Inte bara att ni pratar om det.Har du ett företag du vill vara på? Vad finns det för möligheter för just dig mm.Du vill ju ingenting..
    Jag har många företag jag vill vara på, men det är som jag skrivit nästan lika svårt att få praktik som att få jobb.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (333) skrev 2013-10-23 15:17:31 följande:

Det är tyvärr pga av alla negativa erfarenheter företagarna har av praktikanter. Otroligt få som vill arbeta egentligen.

Jo, det kan jag tänka mig. Man tycker att jag borde ha större chans med bra referenser och ett bra cv, men då är det en massa annat. De har inte tillräckligt med personal att handleda, de har inga arbetsplatser över, de har redan fullt med praktikanter, de prioriterar dem som är i utbildning osv.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 15:46:27 följande:
    Jag vet att det är svårt men du måste själv ligga i lite.Har du kontaktat dem själv? Presenterat dig? Be din handläggare hjälpa dig annars det ger självklart inte jobb direkt men du får in en fot och du kommer ur din nuvarande situation.Är förvånad över att du ens har kvar din ersättning från Af så motstridig som du är.
    Vad ville du egentligen med din trådstart? Att alla skulle hålla med dig och tycka synd om dig?
    Alla råd och tips du fått dissar du  

Självklart har jag kontaktat dem och presenterat mig, hur skulle jag annars veta vad de svarade?
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!