Inlägg från: Anonym (Arbetslös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Fanny 833 skrev 2013-10-25 14:14:57 följande:

ibland måste man ju flytta på sig. 

hur tror du folk gör i andra länder där mäniskor inte blivit bortskämda av staten i årtioenden. 

varför tycker du att du ska få pengar från staten för att bo nära mamma, pappa osv?

Han eller hon kanske vill bo nära man och barn. Flyttar man blir ju bara den andre arbetslös istället.

Idag har jag tittat på jobbsökarsidorna igen och det fanns inget jobba idag heller. Som sagt, det går ganska fort till slut.   
  • Anonym (Arbetslös)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:25:04 följande:
    Är så förundrad, är folk tappade bakom en vagn? Totalt handlingsförlamade och saknar egen initiativförmåga? Du har en utbildning inom humaniora, jaha? Om du inte får jobb får du väl tänka om? Det saknas tusentals undersköterskor i offentlig sektor, gå en tre terminers omvårdnadsutbildning och sök jobb som usk. Ställ dig i vikariekön på förskolor/skolor. 

Man får väl ha lite eget jävla tänk. Eller ska jobbet trilla ner i ditt knä? 

Det sankas verkligen inte undersköterskor här omkring, tvärtom är det stor arbettslöshet bland dem (precis som i större delen av landet). Ta reda på fakta innan du sitter och spyr galla över andra!
  • Anonym (Arbetslös)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:49:19 följande:
    Haha ok! 

Jag har flyttat runt en hel del. Dels pga att jag fått flytta för att få jobb, eller för att min partner fått nytt jobb osv. Och ALLA kommuner (ganska många i det här laget) saknas det undersköterskor och lärare/förskollärare.

Vad bor ni i för små hålor där det INTE saknas?

När jag jobbade inom äldreomsorgen kunde jag jobba både dag och kväll 7 dagar i veckan om jag ville. För att det var sån brist på personal.... 

Jag bor i Norrköping, men enligt de källor som finns är det svår arbetslöshet bland undersköterskor överallt utom Stockholm. Kom som sagt gärna med källor på ditt eget påstående.
  • Anonym (Arbetslös)
    Sweet life skrev 2013-10-25 16:51:51 följande:
    Ja, men utbilda dig då?!?!

Jag har vart arbetslös ganska länge och precis fått ett fast jobb, innan hankade jag mig fram på timvik och sökte jobb genom AF... Obekväma arbetstider, kvällar och helger.. MEN, jag fick jobba... Så jag vet hur svårt det är. Men man kan inte låsa fast sig vid en tanke.... 

Tyvärr finns det inte så många utbildningar jag kan hoppa på, och som 'sagt har jag inte så mycket CSN kvar. Jag kan inte jobba obekvämt.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Det går) skrev 2013-10-25 17:09:09 följande:
    Jag fick jobb idag!! Ett fast, bra sådant, på ett stort företag!

Och jag fick ligga i ordentligt. Gav nästan upp. Nu var jag i och för sig bara arbetslös ca 3 månader och arbetssökande ca 5 månader (blev varslad), men fan vad det tär på psyket och ens självkänsla.

Men så kom det en vecka då allt hände samtidigt, 7 intervjuer på 2 veckor.

OT: vet någon om man måste vara aktivt jobbsökande den tid innan det nya arbetet börjar? Jag tillträder måndagen den 4 november. Tänkte på aktivitetsrapportering till AF. Lite orimligt om de vill att jag ska söka jobb en vecka, bara för sakens skull? Men de upphör aldrig att förvåna.

Och till TS: Jag förstår din frustration. Jäkla förvaring. Men du vet, det finns alltid de som missköter sig/jobbar svar osv och detta blir en form av kollektiv bestraffning och övervakning. Då vore ju någon kurs/praktik bättre. 

GRATTIS!!

Jag ska byta från vuxendagis till något annat nu. Det här tar bara på psyket och får mig att känna mig misslyckad.   
  • Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 05:59:41 följande:
    Visserligen är det väl trevligt att folk bockar för Herr Ingenjörn, men av 400.000 arbetslösa borde det finnas åtminstone ett par tusen som kan ta till sig tillräckligt med kunskap för att fylla luckorna på bla Sandvik, tror du inte?

Men blir inte utbildningarna fulla då, menar du? Häromkring är det inte många utbildningar med platser kvar på, absolut inte YH. Problemet är väl då att det inte satsas tillräckligt med resurser på fler utbildningsplatser?
  • Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 08:50:18 följande:

Förhoppningsvis blir utbildningarna fulla. och behövs det än fler så borde det satsas än mer på vidareutbildning, ja.

Frågan är bara om "utbildningarna blir ju fulla" är ett giltigt skäl för den enskilde arbetslöse att INTE bry sig om att ens söka vidareutbildning?

JAG tycker det är märkligt att flera hundratusen kan gå utan jobb samtidigt som svenska företag måste försöka rekrytera folk från utlandet för att kunna överleva.  

Visst, men många söker utbildningar, det är i alla fall min erfarenhet. Sedan är det ju så att YH väljer ut vilka som ska få gå, det går inte bara på betyg. Jag ska lägga fram de som, du länkade till på dagis och se om någon är intresserad.
  • Anonym (Arbetslös)
    Dr Mupp skrev 2013-10-26 09:46:53 följande:
    Jag har varit där. Har harvat i systemet i tio år. Varvat arbetslöhet med kortare vikariat, praktik, vuxendagis, föräldraledighet, sjukskrivning och utbildningar. Jag var expert på att söka jobb och det var nån annans fel att jag inte fick jobb. 

Senaste omgången arbetslöshet varade i ett år. Och jag hamnade på ännu ett vuxendagis. Och nånstans här så bestämde jag mig för att det här vuxendagiset skulle vara bra. Visst grundutbudet var inte mycket att hurra för. Jag var överkvalificerad och behövde inte den hjälpen som många av dem som var där. Men jag gick vidare. Jag funderade på vad jag ville och kunde göra under tiden som kanske inte direkt ledde till jobb här och nu, men som ändå kunde göra nån skillnad.

Jag använde tiden till informationsskaffande. Jag satt timmar i telefonen och pratade med potentiella framtida arbetsgivare. Frågade vad man behövde för utbildning, specialmeriter mm för att ha en chans att få jobbet. Jag kollade upp möjligheterna för dessa utbildningar. Det handlar om framtidsplanering.

Många ögonöppnare som gav bakvägar in i jobben. Vi hade tex en föreläsning från kommunen löneadministration. Hon förklarade tex LAS-reglerna från grunden och det var väldigt lärorikt. 

Såhär såg det ut innan projektet. Mycket varierad bakgrund, ingen rikting utbildning, ingen körkort och inga egentliga referenser. Sökte allt men var så frustrerad över att de inte ledde nånstans.

Om sex månader när projektet tar slut så har jag en färdig utbildning (vård- och omsorgsprogrammet), färsk erfarenhet från ett gruppboeende, ett körkort och referenser. Med mina nya kunskaper från de arbetsgivare jag talat med och en nyvunnen förståelse för LAS-regler så kommer jag söka jobb mer effektivt. 

Och mitt CV som var snyggt och stilrent och som jag fick beröm för är numera mycket bättre. Jag trodde jag hade fixat det perfekta CV:t tills jag en morgon vaknade extremt tidigt och bara fick en snilleblixt så klockan 4 på morgonen klippte och klistrade jag i mitt CV och det är en otrolig förbättring. Det klassiska ganska tråkiga CV som följer alla regler är idag ett personligt CV som sticker ut lite mer. 

Jag ser en ljus framtid. Jag ser sommarjobb som leder till vidare timmar och sen längre vikariat. 

Så ta vara på tiden på ditt vuxendagis, titta dig inte blind på grundutbudet utan titta vad du kan göra med tiden istället för att sitta av tiden. Har du en sjukdom tex som försämrar dina chanser, kolla upp vilka stöd och hjälp du har rätt till. Kolla upp möjligheter och information för ingen kommer lägga den i armarna. 

Det är du som bestämmer om det här ska bli bra eller inte för det är ditt ansvar. Synd att det tog tio år för mig att förstå det och synd att min man fortfarande inte förstått det. Han har slösat bort 6 månader på ännu ett vuxendagis utan att ta till vara resurserna. 

Jag har alltid tyckt om dina inlägg på FL. Du är klok och ödmjuk.

Jag har tänkt mycket på vad jag verkligen skulle vilja göra, och jag skulle vilja syssla med programmering, gärna databaser. Jag ska börja ringa arbetsgivare på måndag och fråga om utbildning och om det kan vara möjligt för mig. Det skulle vara jätteroligt och det är ju oftast ett dagjobb utan OB.
  • Anonym (Arbetslös)

Tack! Det ska väl vara ett halvår vad jag vet. Frågan är vilken av kurserna / utbildningarna man ska välja. Jag ska fråga runt lite bland rekryterare och se.
  • Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 10:42:48 följande:

Den är inte på distans så du skulle behöva bo i Uppsala.

Då länkade jag till fel, för den finns på distans enligt studera.nu.
  • Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 10:54:03 följande:

Ja, den står som distans men det står också att det är mycket laborationer och grupparbeten.

Möjligen ges den på två orter, Uppsala och Visby och den i Visby är en distansutbildning dit man får resa för träffar.

Äh ...

Du får ringa till dem och höra.     

När jag pluggade på distans från Uppsala universitet senast var allt på distans. Föreläsningarna filmades och alla grupparbeten skedde via webcam i ett eget program. Det var väldigt high-tech! Det är nog så med den här utbildningen med, men visst kan man ringa och fråga.
  • Anonym (Arbetslös)
    Juppi skrev 2013-10-26 12:46:12 följande:
    Varför söker du inte jobb eller kollar efter nån utbildning istället för att sitta och surfa? Det är väl ditt eget ansvar att du gör nå och får ut något utav att du är där.

Jag har gjort det under lång tid, men nu tar det inte längre tid längre. Kolla "inkomna senaste dygnet" och ringa något telefonsamtal.
  • Anonym (Arbetslös)

Jag har fått en ny plats!! Skrattande

Jag skrev ju att jag jagat praktikplatser parallellt med jobb och nu fick jag napp. Ett bra företag inom min bransch. Hurra!

{#emotions_dlg.flower}   

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-30 07:39:51 följande:
    De alla flesta anordnarna har ingen annan verksamhet än Fas3.

Precis. Det är de så kallade "sociala företag" som jag tidigare skrev att jag inte vill till.

Nu ska jag skriva en jobbansökan igen. Är det någon här som är duktig på sådant som kan hjälpa mig att läsa? Jag vill helst inte posta den i tråden.   
  • Anonym (Arbetslös)

Fortfarande inte ETT ENDA jobb jag kan söka! Det här är helt sjukt. Är det deltid så är det alltid kvällar och helger. Det slår inte fel. Jag är på väg att bli deprimerad av det här, på riktigt.

Deltid
    Dagtid
    Norrköping / Söderköping / Linköping / Nyköping / Katrineholm / Flen. . . hur svårt ska det vara!??! 

• Anonym (Arbetslös)
    Dr Mupp skrev 2013-11-04 20:26:33 följande:
    Stockholm? 

Jo, det kan gå. Problemet är att det blir så dyrt att pendla att min lilla deltidslön äts upp helt. Det kostar 1700 / mån bara till Nyköping och där någonstans går nog smärtgränsen ekonomiskt. Praktik kan jag dock ta i Stockholm, för då betalar AF resorna!
  • Anonym (Arbetslös)
    Lilje skrev 2013-11-04 20:57:12 följande:
    Varför vill du inte jobba kväller och helger? Tror du kan fett glömma lyxtiderna om du är så långt gången att du sitter på sysselsättning, då får du snällt ta dom jobbar som finns.

Man behöver inte vara "långt gången" för att hamna på vuxendagis. Är man inte med i A-kassan hämnar man där direkt. Jag har barn och hälsoproblem som gör att jag inte kan jobba oregelbundet.
  • Anonym (Arbetslös)
    Lilje skrev 2013-11-05 07:11:30 följande:
    Har inte barnen en pappa? Finns inga jobbar på tider du vill jobba så får du börja kolla på andra tider. Natt fredag-söndag fex kan ge bra mycket mer klirr i kassan, och någon måste det ju finnas som kan kolla på barnen en period till du har jobbat upp dig till bättre arbetstider.

Men klart, föredrar du soc och vuxendagis är ju det ditt val. Tråkigt bara att jag måste betala för att du inte pallar vara lite obekvem.

Jag har redan skrivit att pappan har ett jobb som innebär att han är borta långa perioder. När han är "hemma" har han ett annat jobb där han också är borta. . så vi ser inte mycket av honom, mer än på Skype.

Jag går i och för sig inte på soc, utan har aktivitetsstöd som alla andra, men skit samma.  
  • Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-11-05 07:39:33 följande:
    Hur ser ni på hans medverkan i familjen då?

Hans ansvar för att du kan få ett arbete, en lön och framtida pension? 

Vi är separerade sedan flera år. Vi är vänner, men inte mer. Han har fullt upp med att själv jobba och ta sig fram. Det ena jobbet ger inte så mycket betalt, men har goda karriärmöjligheter, så han behöver båda.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!