Dr Mupp skrev 2013-10-26 09:46:53 följande:
Jag har varit där. Har harvat i systemet i tio år. Varvat arbetslöhet med kortare vikariat, praktik, vuxendagis, föräldraledighet, sjukskrivning och utbildningar. Jag var expert på att söka jobb och det var nån annans fel att jag inte fick jobb.
Senaste omgången arbetslöshet varade i ett år. Och jag hamnade på ännu ett vuxendagis. Och nånstans här så bestämde jag mig för att det här vuxendagiset skulle vara bra. Visst grundutbudet var inte mycket att hurra för. Jag var överkvalificerad och behövde inte den hjälpen som många av dem som var där. Men jag gick vidare. Jag funderade på vad jag ville och kunde göra under tiden som kanske inte direkt ledde till jobb här och nu, men som ändå kunde göra nån skillnad.
Jag använde tiden till informationsskaffande. Jag satt timmar i telefonen och pratade med potentiella framtida arbetsgivare. Frågade vad man behövde för utbildning, specialmeriter mm för att ha en chans att få jobbet. Jag kollade upp möjligheterna för dessa utbildningar. Det handlar om framtidsplanering.
Många ögonöppnare som gav bakvägar in i jobben. Vi hade tex en föreläsning från kommunen löneadministration. Hon förklarade tex LAS-reglerna från grunden och det var väldigt lärorikt.
Såhär såg det ut innan projektet. Mycket varierad bakgrund, ingen rikting utbildning, ingen körkort och inga egentliga referenser. Sökte allt men var så frustrerad över att de inte ledde nånstans.
Om sex månader när projektet tar slut så har jag en färdig utbildning (vård- och omsorgsprogrammet), färsk erfarenhet från ett gruppboeende, ett körkort och referenser. Med mina nya kunskaper från de arbetsgivare jag talat med och en nyvunnen förståelse för LAS-regler så kommer jag söka jobb mer effektivt.
Och mitt CV som var snyggt och stilrent och som jag fick beröm för är numera mycket bättre. Jag trodde jag hade fixat det perfekta CV:t tills jag en morgon vaknade extremt tidigt och bara fick en snilleblixt så klockan 4 på morgonen klippte och klistrade jag i mitt CV och det är en otrolig förbättring. Det klassiska ganska tråkiga CV som följer alla regler är idag ett personligt CV som sticker ut lite mer.
Jag ser en ljus framtid. Jag ser sommarjobb som leder till vidare timmar och sen längre vikariat.
Så ta vara på tiden på ditt vuxendagis, titta dig inte blind på grundutbudet utan titta vad du kan göra med tiden istället för att sitta av tiden. Har du en sjukdom tex som försämrar dina chanser, kolla upp vilka stöd och hjälp du har rätt till. Kolla upp möjligheter och information för ingen kommer lägga den i armarna.
Det är du som bestämmer om det här ska bli bra eller inte för det är ditt ansvar. Synd att det tog tio år för mig att förstå det och synd att min man fortfarande inte förstått det. Han har slösat bort 6 månader på ännu ett vuxendagis utan att ta till vara resurserna.
Jag har alltid tyckt om dina inlägg på FL. Du är klok och ödmjuk.
Jag har tänkt mycket på vad jag verkligen skulle vilja göra, och jag skulle vilja syssla med programmering, gärna databaser. Jag ska börja ringa arbetsgivare på måndag och fråga om utbildning och om det kan vara möjligt för mig. Det skulle vara jätteroligt och det är ju oftast ett dagjobb utan OB.