• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 10:36:49 följande:
    Nu hängde jag inte med. Vad lär jag mig av att söka jobb som jag inte har en chans att få? Det retar snarare bara upp arbetsgivarna så jag kommer i sämre dager om jag verkligen vill söka jobb där senare.

Ser du inte varför det är som det är för dig så börja med att öppna ögonen ta dig en funderare och sök jobb istället för att hänga hör och klaga över din sits som du inte gör allt för att slippa
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-22 10:47:28 följande:

Ser du inte varför det är som det är för dig så börja med att öppna ögonen ta dig en funderare och sök jobb istället för att hänga hör och klaga över din sits som du inte gör allt för att slippa

Jag söker de jobb som finns. Det jag skrev var att det går ganska fort när man varit arbetslös ett tag.
  • Petrol
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 10:46:21 följande:

Grejen är att jag redan har varit runt på företag och allt det där. Som jag skrev har jag också fått många vik och projekt under åren, men inget fast. Klart att jag kan sköta mig och komma upp på morgonen. Jag har pluggat och jobbat större delen av mitt liv. Att du skrev så var lite nedlåtande, faktiskt.
    Vissa ser inte hur sårbar deras egen situation är och agerar därefter antar jag.

Sanningen är ju att de flesta inte är sådär vansinnigt långt ifrån att kunna bli av med jobbet, krävs inte så stora förändringar i ekonomin eller hos företaget, och då blir det av någon konstig anledning synd om dem.

Bara att hålla huvudet högt kort o gott:)
  • Anonym (Attitydproblem?)

Förstår att du är frustrerad. Och jag ber om ursäkt för att jag var nedlåtande. Jag känner ju inte dig och vet inte vad du har gjort. 

Däremot tycker jag fortfarande att du har fel attityd som inte gör något vettigt av dina dagar. Sluta se dig som ett offer människa! Den attityd du har nu kunde jag ibland ha i högstadiet/gymnasiet. Men som vuxen människa?

• Anonym (fantasi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 10:04:39 följande:

Har en femårig universitetsutbildning inom humaniora, men det är ont om jobb inom det.
    Då är det nog dags att tänka om. Du kan ju inte sitta i 5 år till och ströleta efter jobb som inte finns. Om det inte lockar med Hemköp, Rusta, McDonalds, caféarbete, tidningsbud, eller liknande så kanske du måste skaffa dig en utbildning till som leder någon vart (har själv två utbildningar)?

Vad hade du önskat att du fått möjlighet att göra istället för detta vuxendagis?
    Fundera över vad du vill göra, och vad du har för möjligheter att ta tag i din situation.
  • Lindsey Egot the only one
    Petrol skrev 2013-10-22 10:43:41 följande:
    I ett teoretiskt scenario hade det o andra sidan varit helt obetalbart att få se min handläggares min när hen inser att det är jag som kommer hålla i skalpellen och när hen ska operera ut sin blindtarm eller liknande om den där lilla promilleschansen att faktiskt slinka igenom och bli okvalificerad kirurg uppenbarade sig. Där kan vi tala om tydligt statement. :D
    Hahaha.... Ja det hade hon nog behövt. Eller så kan man fråga henne om hon vill komma till dig och få sina diagnoser fastställda eftersom hon kräver att du ska söka dessa jobb.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Attitydproblem?) skrev 2013-10-22 10:51:05 följande:
    Förstår att du är frustrerad. Och jag ber om ursäkt för att jag var nedlåtande. Jag känner ju inte dig och vet inte vad du har gjort. 

Däremot tycker jag fortfarande att du har fel attityd som inte gör något vettigt av dina dagar. Sluta se dig som ett offer människa! Den attityd du har nu kunde jag ibland ha i högstadiet/gymnasiet. Men som vuxen människa?

Jag hade ingen offerkofta tidigare, men den kommer smygande ju längre man är här. Jag tycker jag gjort ALLT, och jag förtjänar inte det här. Är väl på väg att bli bitter, antar jag. Jag vet inte vad jag skulle kunna göra mer om dagarna längre.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Attitydproblem?) skrev 2013-10-22 10:40:35 följande:

Du sitter där för att du ska lära dig att sköta tider och ha rutiner. En människa som inte ens kan ta sig upp på morgonen är det ingen som vill anställa. 

Och istället för att sitta och titta på film eller snacka skit kan du väl försöka göra något vettigt? Söka jobb via arbetsförmedlingen ger ingenting. Du måste ut och snacka själv med arbetsgivare och visa framfötterna. Min svägerska är fenomenal på att hitta jobb. Nu pluggar hon men förut jobbade hon deltid på Hemköp, extra på äldreboende, vårdare på stödboende osv osv. Hon fick till och med tacka nej till jobb. Men då är hon energisk, positiv och har ett jäkla självförtroende. Plus att hon tog vad hon fick. 

Hennes pappa, min svärfar, är fd chefsöverläkare och numera sjukhuschef med en lön över miljonen så om hon kan ta "skitjobb" så kan du.  

Själv har jag gjort tvärtom och valt utbildning före småjobb. Har varit IT-konsult sen jag var 22 år gammal (är 37 nu). 3-årig högskoleutbildning direkt efter gymnasiet ledde rakt till jobb. Nu driver jag eget företag sen ett par år tillbaka. Ärligt talat, folk som är så negativa och slöa som du skulle jag aldrig anställa. 

Hur menar du nu att hon kan ta vilket skit jobb som helst för att lilla pappa är sjukhuschef? Försörjer han henne när inte pengarna räcker?

För mig hade det inte funkat då min pappa är död. En grav genererar unga pengar till en försörjning.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-22 10:53:22 följande:
    Då är det nog dags att tänka om. Du kan ju inte sitta i 5 år till och ströleta efter jobb som inte finns. Om det inte lockar med Hemköp, Rusta, McDonalds, caféarbete, tidningsbud, eller liknande så kanske du måste skaffa dig en utbildning till som leder någon vart (har själv två utbildningar)?

Vad hade du önskat att du fått möjlighet att göra istället för detta vuxendagis?
    Fundera över vad du vill göra, och vad du har för möjligheter att ta tag i din situation.

Jag har sökt på alla de stora kedjorna du nämner. Problemet är att det har ett par hundra till och jag har ingen erfarenhet av butiksarbete. Jag skulle gärna läsa, men har inte så mycket CSN kvar. Väljer jag en utbilsning nu vill jag så klart inte att det ska bli fel igen.
  • Anonym (fantasi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 10:57:37 följande:

Jag har sökt på alla de stora kedjorna du nämner. Problemet är att det har ett par hundra till och jag har ingen erfarenhet av butiksarbete. Jag skulle gärna läsa, men har inte så mycket CSN kvar. Väljer jag en utbilsning nu vill jag så klart inte att det ska bli fel igen.
    Kanske en konstig tanke av mig som inte vet hur systemet fungerar, men vore det inte bättre att du börjar studera, använder CSN så länge det går, och sedan söker tex socialbidrag för sista delen av studierna?
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!