• Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Jag är så SJUKT trött på att regeringen bestämt om dessa vuxendagis. Det ser bra ut i pappren att vi arbetslösa är i "sysselsättning", men i verkligheten är det helt sjukt.

På mitt vuxendagis sitter alla med var sin laptop och surfar. Jobbsökandet tar en halvtimma, max, eftersom jag varit arbetslös så pass länge (det tar längre tid om man är ny). Sedan sitter jag är på FL, Facebook, FB etc. Ibland kollar vi på film eller bara snackar skit.

På grund av detta måste min son gå på förskola långa dagar och vi får leva på existensminimum.

Lägg ner dessa jävla vuxendagis och satsa pengarna på något som ger jobb!!!! Så trött på att sitta här dag ut och dag in. Totalt slöseri med pengar.   

• Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!
  • Anonym (Arbetslös)

Fortfarande inte ETT ENDA jobb jag kan söka! Det här är helt sjukt. Är det deltid så är det alltid kvällar och helger. Det slår inte fel. Jag är på väg att bli deprimerad av det här, på riktigt.

Deltid
    Dagtid
    Norrköping / Söderköping / Linköping / Nyköping / Katrineholm / Flen. . . hur svårt ska det vara!??! 

• Dr Mupp
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-04 09:48:20 följande:
    Fortfarande inte ETT ENDA jobb jag kan söka! Det här är helt sjukt. Är det deltid så är det alltid kvällar och helger. Det slår inte fel. Jag är på väg att bli deprimerad av det här, på riktigt.

Deltid
    Dagtid
    Norrköping / Söderköping / Linköping / Nyköping / Katrineholm / Flen. . . hur svårt ska det vara!??! 
    Stockholm? 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Arbetslös)
    Dr Mupp skrev 2013-11-04 20:26:33 följande:
    Stockholm? 

Jo, det kan gå. Problemet är att det blir så dyrt att pendla att min lilla deltidslön äts upp helt. Det kostar 1700 / mån bara till Nyköping och där någonstans går nog smärtgränsen ekonomiskt. Praktik kan jag dock ta i Stockholm, för då betalar AF resorna!
  • Dr Mupp
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-04 20:40:54 följande:

Jo, det kan gå. Problemet är att det blir så dyrt att pendla att min lilla deltidslön äts upp helt. Det kostar 1700 / mån bara till Nyköping och där någonstans går nog smärtgränsen ekonomiskt. Praktik kan jag dock ta i Stockholm, för då betalar AF resorna!
    Gär du en tjänst på minst 6 månader kan AF stå för en del av kostnaden för pendlingen.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lilje
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-04 09:48:20 följande:

Deltid
    Dagtid

Varför vill du inte jobba kväller och helger? Tror du kan fett glömma lyxtiderna om du är så långt gången att du sitter på sysselsättning, då får du snällt ta dom jobbar som finns.
  • Anonym (f3)
    Lilje skrev 2013-11-04 20:57:12 följande:
    Varför vill du inte jobba kväller och helger? Tror du kan fett glömma lyxtiderna om du är så långt gången att du sitter på sysselsättning, då får du snällt ta dom jobbar som finns.
    Ts var väl ensamstående med barn, Ts kan eller vill bara jobba deltid, Ts kanske har sjukersättning på en viss procent då får man bara jobba ett visst antal timmar per dag, har man sjukersättning på tex. 75% får man inte jobba heldagar vissa dagar och vara ledig vissa dagar. 
    Jobbar man deltid har man knappast råd att anlita barnvakt för kvälls eller helgpass. 
  • Anonym (Arbetslös)
    Lilje skrev 2013-11-04 20:57:12 följande:

Man behöver inte vara "långt gången" för att hamna på vuxendagis. Är man inte med i A-kassan hämnar man där direkt. Jag har barn och hälsoproblem som gör att jag inte kan jobba oregelbundet.
  • Lilje
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-04 21:10:19 följande:

Man behöver inte vara "långt gången" för att hamna på vuxendagis. Är man inte med i A-kassan hämnar man där direkt. Jag har barn och hälsoproblem som gör att jag inte kan jobba oregelbundet.
    Har inte barnen en pappa? Finns inga jobbar på tider du vill jobba så får du börja kolla på andra tider. Natt fredag-söndag fex kan ge bra mycket mer klirr i kassan, och någon måste det ju finnas som kan kolla på barnen en period till du har jobbat upp dig till bättre arbetstider.

Men klart, föredrar du soc och vuxendagis är ju det ditt val. Tråkigt bara att jag måste betala för att du inte pallar vara lite obekvem.
  • Anonym (Arbetslös)
    Lilje skrev 2013-11-05 07:11:30 följande:
    Har inte barnen en pappa? Finns inga jobbar på tider du vill jobba så får du börja kolla på andra tider. Natt fredag-söndag fex kan ge bra mycket mer klirr i kassan, och någon måste det ju finnas som kan kolla på barnen en period till du har jobbat upp dig till bättre arbetstider.

Men klart, föredrar du soc och vuxendagis är ju det ditt val. Tråkigt bara att jag måste betala för att du inte pallar vara lite obekvem.

Jag har redan skrivit att pappan har ett jobb som innebär att han är borta långa perioder. När han är "hemma" har han ett annat jobb där han också är borta. . så vi ser inte mycket av honom, mer än på Skype.

Jag går i och för sig inte på soc, utan har aktivitetsstöd som alla andra, men skit samma.  
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-05 07:34:41 följande:

Jag har redan skrivit att pappan har ett jobb som innebär att han är borta långa perioder. När han är "hemma" har han ett annat jobb där han också är borta. . så vi ser inte mycket av honom, mer än på Skype.

Jag går i och för sig inte på soc, utan har aktivitetsstöd som alla andra, men skit samma.  
    Hur ser ni på hans medverkan i familjen då?

Hans ansvar för att du kan få ett arbete, en lön och framtida pension? 
  • Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-11-05 07:39:33 följande:
    Hur ser ni på hans medverkan i familjen då?

Hans ansvar för att du kan få ett arbete, en lön och framtida pension? 

Vi är separerade sedan flera år. Vi är vänner, men inte mer. Han har fullt upp med att själv jobba och ta sig fram. Det ena jobbet ger inte så mycket betalt, men har goda karriärmöjligheter, så han behöver båda.
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-05 07:45:19 följande:

Vi är separerade sedan flera år. Vi är vänner, men inte mer. Han har fullt upp med att själv jobba och ta sig fram. Det ena jobbet ger inte så mycket betalt, men har goda karriärmöjligheter, så han behöver båda.

Så du har ensam vårdnad då?

OK, han kan eller vill inte hjälpa till mer. Inte flytta till samma ort som dig och söka jobb där för att underlätta för sitt  barns mamma. Han ligger ute på jobb långa stunder istället och skajpar till sitt barn ibland. 

Det är väl ungen det är mest synd om antar jag men du behöver lösa problemet med barnpassning. Finns ju nattis att söka i Norrköping. 
  • Anonym (Arbetslös)
    Flash Gordon skrev 2013-11-05 07:57:09 följande:

Så du har ensam vårdnad då?

OK, han kan eller vill inte hjälpa till mer. Inte flytta till samma ort som dig och söka jobb där för att underlätta för sitt  barns mamma. Han ligger ute på jobb långa stunder istället och skajpar till sitt barn ibland. 

Det är väl ungen det är mest synd om antar jag men du behöver lösa problemet med barnpassning. Finns ju nattis att söka i Norrköping. 

Han bor på samma ort som oss, men ligger ute mycket så jag kan inte lite på honom som barnvakt. Nattis här i staden har tre års kö. Jag står redan i kön, men det är inget att hoppas på den närmaste tiden.

Dessutom så var det inte bara på grund av sonen som jag inte kan jobba OB. Jag har, som jag skrev, en ohälsoproblematik som gör att rutiner är A och O för mig. Visst kan jag jobba kväll någon enstaka gång, men inte hela tiden.

Nu har jag ju dock fått en ny praktik som jag hoppas ska ge jobb så småningom. Det är inom ett område jag tycker om och är utbildad inom. Företaget är stort och anställer regelbundet.     
  • Lejonmamman01
    Flash Gordon skrev 2013-11-04 07:22:14 följande:

Då är det en annan situation och den gäller alla som har många barn.

Lönen för jobbet borde ligga så att det är bättre än socialbidrag men inte lika högt som den lägstalön som IDAG hindrar folk från att bli anställda.

Om det sedan krävs kompletterande bostadsbidrag eller nåt så är det bara som systemet fungerar redan nu.    

Vilket var varför skogsstyrelsen tackade nej till många av de som AF ville skicka över - och så fick skogsstyrelsen skäll för det ...

Ja, kanske borde man höja bostadsbidraget för barnfamiljer. För som det är idag, så måste en person med åtta barn ha en överläkarlön för att inte gå back på att arbeta, jämfört med att ha soc. Och det behövs inte mer än tre barn, för att man ska få mer från soc än om man har ett arbete med medellön (c:a 22 000 före skatt).
  • Anonym (studenten)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-05 08:24:20 följande:

Nu har jag ju dock fått en ny praktik som jag hoppas ska ge jobb så småningom. Det är inom ett område jag tycker om och är utbildad inom. Företaget är stort och anställer regelbundet.     

Grattis! Hoppas hoppas hoppas det leder till jobb för dig så småningom!
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!