LoPax skrev 2013-10-22 13:51:53 följande:
Jag älskar att folk tror att det bara "är att söka jobb". Jag har själv vart arbetslös två ggr i mitt liv, båda gångerna fick jag jobb inom två månader. Vissa jobb har jag fått via kontakter, och andra jobb har jag fått, för att jag sökt de som finns på platsbanken.
Men jag HAR ju arbetat. Inom min bransch har jag enorm erfarenhet, och dessutom gjort mig "ett namn". Detta gör ju också att jag har lättare att få jobb inom min gebit. Skulle jag gå till ett ställe inom det området så skulle förmodligen kunna få ett jobb på plats. MEN, skulle någon som aldrig jobbat med det göra detsamma så hade de aldrig fått ett jobb. Det funkar inte som det gjorde förr, när man kunde promenixa in någonstans och säga "tja, kan jag jobba hos er?" företaget "kan du hålla i en hammare? OK, kom hit kl 7 imorn bitti!".
Nu arbetar jag inte inom samma bransch längre, och har vidareutbildat mig. Ska dock säga att jag hittills inte hittat ett enda jobb inom det jag utbildat mig till. Det är SKITSVÅRT när man inte har erfarenhet inom det man utbildat sig till. För det finns alltid någon som läst fler år, eller har arbetat inom området, som får jobbet först. Ska tillägga att jag kanske har sökt 30 jobb så det är inte så mycket. Men ändå. Eftersom jag har en tjänst idag så blir det ju att man söker lite halvhjärtat för tillfället.
När jag var arbetslös så sökte jag kanske tio jobb om dagen de första dagarna. Men sen sökte jag kanske 1-4 jobb max om dagen. Ska man söka seriöst, och inte bara söka allt som finns, så finns det faktiskt inte så mycket jobb.
Jag tror vissa här lider av vissa vanföreställningar när det kommer till jobbsökande. Att få jobb på mcdonalds eller inom städ är faktiskt inte alls lätt. Dessutom finns det ingen vits med att söka jobb som man inte alls kan, eller har erfarenhet av. Cafejobb och butiksjobb har ofta flera hundra som ansöker per plats. Sök inom de branscher där du tror att du kan göra något bra, det finns ingen vits med att söka jobb man absolut inte vill ha. Jag skulle exempelvis aldrig söka jobb inom vården.
Jag har själv arbetat med rekrytering, så här kommer... Tips från coachen!
Lägg tid på att skriva ett bra CV. Det är ett tips som alla "söka-jobb-tipsare" ger, men herregud vad kasst många skriver! Jag slutar aldrig förvånas över att vissa inte ens verkar ha korrekturläst sitt egna CV!
Design: Kan du på något vis göra så att designen passar den typ av yrke du har så gör det. Exempelvis, söker du ett kreativt jobb så kan du få det att lysa igenom i designen. Söker du ett mer "stelt" arbete så bör nog ansökan vara detsamma. Därmed inte sagt att du ska lägga in små bilder på hamburgare om du söker jobb på McDonalds. Anpassa alltid ditt personliga brev efter företaget. Det MÄRKS tydligt om du specialskrivit det, och det är alltid mer intressant för arbetsgivaren.
Lyft fram saker som är relevanta för just den tjänsten du söker, men undvik skryt. Kvinnor är överlag dåliga på att framhäva sig själva. Undvik formuleringar och ord som du tror att andra använder. Och direktkopiera inte från arbetsgivarens annons. Ex, står det "vi söker någon som kan hålla många bollar i luften" så skriv för guds skull inte "jag är bra på att hålla många bollar i luften". Se istället om du kan skriva något som visar att du har just dessa egenskaper. Låt andra läsa igenom ditt cv + brev, och lyssna på deras kommentarer.
Lycka till TS, det finns ett arbete till dig också! Och jag håller med dig, det är ett jäkla trams kring hela arbetslösheten i Sverige. Speciellt om man inte arbetat under en lång tid.
Tack för ditt genomtänkta och vettiga inlägg.