Inlägg från: Anonym (Arbetslös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Ramborg skrev 2013-10-22 22:40:24 följande:

Jag vet inte reglerna för arbetslösa. Men skulle det fumka att annonsera efter uppdrag ungefär som "hyr en pensionär"? Du sa du är lite händig. Jag och säkert många som mig skulle gärna anlita någon som är "lite händig" för att måla om dotterns rum, storstäda, putsa fönster, laga den där hängrännan innan vintern, osv osv. Kan man ha f-skattsedel så man kan erbjuda ROT? Och ändå inte mista hela ersättningen, bara i den utsträckning du får uppdrag?

Jag försöker spåna lite över vad du kan göra så du får lite omväxling, för det verkar du behöva just nu. Även utan hantverkarutbildning. Fast det kanske inte funkar att starta i liten skala, utifrån reglerna?

Vet inte om jag törs. Jag har byggt en fn koja till hunden och lite på min egen lägenhet, men jag vet inte om jag törs ge mig på någon annans! Tänk om det blir knas. . .vad gör jag då?
  • Anonym (Arbetslös)
    Mli 014 skrev 2013-10-22 22:41:55 följande:
    Du har inte tänkt på att söka arbete inom dagverksamheten då? Där är det ju bara dagtimmar som gäller?
    Med din erfarenhet skulle du ju evt, kunna vara en tillgång inom dagverksamhet, för både äldre och handikappade.

Jag känner chefen för dagverksamheten mer än väl och han säger att de bara tar från poolen. Synd för mig.
  • Anonym (Arbetslös)
    Mli 014 skrev 2013-10-22 22:51:43 följande:
    Det låter ju lite oekonomiskt om jag ska vara krass, personal från vikariepoolen är ju dyrare än egna fastanställda.
    Men sådan är ju samhället idag tyvärr ( gäller även här).
    Jag funderar på att starta min egna verksamhet, om jag blir arbetslös igen. En egen begravningsbyrå, mest troligt.

JAG KOMMER! Jag har stor erfarenhet av döda, från min tid som vårdbiträde och min tid som krematorietekniker.
  • Anonym (Arbetslös)
    Mli 014 skrev 2013-10-22 22:56:49 följande:
    Men har du kollat med de lokala begravningsbyråerna i din stad?
    Det är visserligen OB som begravningsentreprenör också, men det vet du kanske?
    Fonus rekryterar ofta praktikanter, till utvärdering (inte deras egen men aspiranterna) För att starta en byrå i Danmark krävs ingenting förutom en lokal och en bil, samt ett kontaktnätverk.
    I sverige tror jag att man ska ha en utbildning, men är inte säker.

Jo, jag har sökt flera gåner hos dem som finns här. Många av dem känner jag dessutom personligen. Men att starta en egen törs jag inte, så erfaren är jag inte.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-22 23:11:49 följande:
    Har du testat att söka jobb som sophämtare? Jag har hört att det är riktigt bra betalt, och kan ju knappast vara någon lång utbildning som krävs.

Det krävs C-körkort, och det har inte jag, men tack för tipset.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-22 23:15:50 följande:
    Bor du nära göteborg så såg jag rätt nyss att de har en guideutbildning. Finns säkert på andra orter också.
    www.studentum.se/Guideutbildning_i_Goeteborg_...

Jag har jobbat som guide. Det gick bra utan utbildning, men tack ändå!
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-22 23:16:32 följande:
    Har du lust och möjlighet, så kan du ju satsa på att ta C-körkort.

Nja, jag fick köra upp 7 gånger för att få ett vanligt B-körkort, så att köra är inte min grej. Annars hade det nog varit bra.
  • Anonym (Arbetslös)
    H2O Mineral skrev 2013-10-22 23:32:35 följande:
    Det tipset har ts redan sagt nej till. 

Det har jag inte, tvärtom har jag flera gånger skrivit att jag gärna läser vidare, men jag har inte så mycket CSN kvar.
  • Anonym (Arbetslös)
    Fanny 833 skrev 2013-10-23 08:11:49 följande:
    Herregud. 

Ingen i Sverige har rätt att leva på andras pengar - skattemedel om man inte är sjuk.

är TS sjuk? nej

bara ovillig att ta skitjobb.

bara ovillig att flytta på sig till ort där jobben finns.

finns det inga jobb där hon bor - har hon ju inget annat val än att flytta på sig. 

ingen vill betala hennes inkomst för att hon ska kunna sitta hemma om dagarna på FB och familjeliv.

Hur vet du att det inte är på grund av sjukdom som jag inte kan flytta? Förvånad
  • Anonym (Arbetslös)
    Fru envis skrev 2013-10-23 08:25:11 följande:
    jag kan mycket väl känna med dem som antingen har gjort allt de kan och de finns inget kvar att göra, eller de som gör allt de kan.
    men jag upplever inte att ts gör något utav dem. 

Vad är det jag borde ha gjort mer då? Kom gärna med tips! (och då inte att "vässa CVt" eller ringa förertag, för det har jag hört och gjort till leda).
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!