Inlägg från: Anonym (Arbetslös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Fanny 833 skrev 2013-10-22 14:01:12 följande:
    Varför utnyttjar du inte tiden du sitter där att söka jobb ? 

istället för att lägga 30 minuter på jobbsök och sedan rulla tummarna kan du fortsätta söka jobb. Det kommer ju upp hela nya tiden. Kanske söka något du inte har utbildning för men som du ändå skulle klara av ? Tänka lite utanför boxen? 

Jag sitter lite i samma sits så jag är inte kritisk men jag försöker komma på sätt man kan utnyttja tiden bäst. 
    Förstår frustrationen - har samma. Deras sätt att hantera arbetslösa på är ju ett skämt. Men eftersom du ändå sitter där i rummet vid datorn kan du ju söka så mycket du bara kan under tiden. Så det inte blir ett vuxendagis.

Regeringen har lagt allt ansvar på den arbetslöse.
    Det är bara att inse att man är ensam med sitt problem nu och man får göra det själv.
    Man får ta sig själv i kragen och söka jobb jobb jobb. Gå in med CV i butiker och fråga om de har något.
    Kanske gå ner lite i lön.... för att ha något att göra. Sänka ribban lite.

När man är nyarbetslös kan man lätt söka jobb 8 timmar /dag, men grejen är att efter ett par månader finns det inte så mycket kvar att göra. Man har ringt alla, skrivit in sig i alla databaser, mejlat, sökt allt som finns ute och allt som kvarstår är att se "inkomna senaste dygnet" + jobbmejl från rekryteringssidorna. Det tar stopp till slut.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (sjuk) skrev 2013-10-22 14:09:18 följande:
    Jag har också en meningsfull sysselsättning. Jag sitter och stickar med ålderspensionärer. Finns ingen rehabilitering av nåt slag i min kommun så de skickar mig dit.
    Jag hade kunnat välja på att göra praliner i grannstaden, snickra fågelholkar eller plantera blommor. Skitkul och mycket meningsfullt. . .
  • Anonym (Arbetslös)
    Baam skrev 2013-10-22 14:23:18 följande:
    Det sjukaste är jag fick en utbildning i gåva. 4 uppgifter kvar innan examen. - Soc tvingar mig att avsluta annars får jag ej pengar. Ja, vad hade jag för val???? (Pluggar nu i smyg..)

Seriöst? Ja, så nu måste ja gå vuxendagis. Jättenödvändigt när jag hade suttit med en examen nu och förmodligen haft ett arbete inom kort. Men nejnej, de gick ej.

Surt! Hoppas att det går bra för dig när den är klar.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 14:35:07 följande:
    Min bästa väninna är också på ett sådant ställe, fast det är en systyga. Deras ledare är en riktig kommandora, som hela tiden hackar på dem. "Är det inte bättre att skaffa sig ett jobb?" har hon sagt flera gånger. Hon kan ju inte veta bakgrunden - vad alla där har i ryggsäcken. Hade de kunnat skaffa jobb så hade de nog gjort det. Och om någon säger något om att de inte fått ersättning från soc för något ändamål de sökt till, så säger hon alltid att "det är inte mer än rätt. Bidrag ska vara minsta möjliga för överlevnad". Hon är alltså inte på deras sida gentemot myndigheter, vilket en ledare väl borde vara på ett sådant ställe..?

Dessutom blir det väldigt dyrt. Det finns material (garn, tyg etc.) som man får använda, om man tillverkar något som går att sälja i den tillhörande second hand-butiken. Men ledaren avgör om man är duktig nog. Är man inte det, så måste man köpa allt material själv - och för att vara sysselsatt 34 timmar i veckan (resten är friskvård plus jobbsökeritid) går det ju åt massor av garn! Som då måste betalas från socialbidraget eller aktivitetsstödet.

Soc går inte in heller med extrapengar för material på sin FAS 3-plats, trots att det är obligatoriskt att vara där. Så nu är min väninna fattigare än innan hon började där! (Fast hon har lägenheten full av virkade dukar och kuddfodral! )

Det var nog det värsta jag hört! Det låter ju helt sjukt att det får förekomma i Sverige. Min plats börjar kännas ganska bra nu ändå.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 14:44:00 följande:

Helt rätt och korrekt. Då tappar TS sugen att på arbetstid sitta och surfa på nätet och Facebook!

Kräks

Ge mig ett konkret förslag på något annat att göra då (om du kan).
  • Anonym (Arbetslös)
    Ramborg skrev 2013-10-22 14:36:08 följande:
    TS, ett tips är att bli någon slags hantverkare. I vårt villakvarter och fikarummet på jobbet är det alltid samma kommentarer när nån ska renovera. "Har du hittat nån som vill åta sig det då?" "Nej, det har varit en firma här och tittat, men de har inte återkommit med offert, och de andra jag har ringt ringer inte tillbaka." "Ja, till slut fick jag en firma med polacker. De är väl duktiga och så, men jag kan inte prata med dem." Senast idag var det en på jobbet som sa triumferande "vi har fått tag på en bra målare! Men du får inte hans namn förrän han gjort klart hos oss."

Målare, elektriker, rörmokare, plattsättare, eller (allra helst) snickare.

Och så startar du egen firma och BETER DIG SOM FOLK mot dina kunder. Du ringer eller lämnar offert när du säger du ska ringa eller ge offert, du kommer på utsatt dag och tid, du fakturerar snabbt och ordningsamt och du ringer om det händer nåt så du inte kan komma. Du vet, sådär som andra företag behandlar sina kunder. Sedan lovar jag dig att du kan få så mycket jobb du vill bara genom mun-mot-mun-reklam.

Det var intressant. Jag är bra på att snickra och gör mycket på fritiden. Många säger att jag har talang.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 14:53:37 följande:

Söka jobb. Och då menar jag att söka jobb på riktigt och inte bara låtsas att man gör det. Den som söker, den finner. 

Konkret, sa jag. Jag söker de som kommer ut. Jag har ringt, mejlat, skickat CV och allt det där.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:00:33 följande:

Jag har alltid haft jobb. Men direkt efter utbildningen hade jag inget jobb, då jag saknade "relevant arbetslivserfarenhet"! Jag blev också placerad på en praktikplats med 3000 kronor per månad och var MYCKET TACKSAM för det! Arbetade på Ernst & Young nästan gratis, fick bra rekommendationer och praktisk erfarenhet, som jag kunde skriva i CV:et! Och sedan dess går det fint! Så alla de, som gnäller att de inte vill arbeta för 3000 kronor per månad, är gnällspikar och latmaskar!  

Jag har också praktiserat gratis i flera omgångar. Det har gett sommarjobb och vik, men inget fast.

Jag gnäller inte över att vara i sysselsättning, utan över att vara i EN SÅ MENINGSLÖS sysselsättning. Fatta skillnaden.  
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:08:13 följande:

Du skrev alldeles nyss, att du INTE ville arbeta hos en arbetsgivare, som "utnyttjar" arbetslösa och får betalt för det! Så din attityd och inställning till arbete lyser tydligt igenom dina inlägg.

Jag skrev om en speciell typ av företag som kallas "sociala företag". Det är inte samma sak som att ha praktik på ett vanligt företag. De sociala företagen har som affärsidé att bara använda arbetslösa i produktionen med motiveringen att de "hjälper arbetslösa" och sedan pumpas vinsten ut till ett aktiebolag för att gå ut som kapital till aktieägarna. Det är den typen av företag som jag inte vill ha med att göra. Vi har två här i staden, men det förekommer på fler ställen. Förväxla inte den här typen av verksamhet med vanlig praktik på ett hederligt företag.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:15:28 följande:

Det företag, som man praktiserar hos, avsätter både tid och mänskliga resurser (= handledare) för att lära upp en nyutexaminerad student. Då tycker jag att de skall kompenseras för det.

Ingen har sagt emot dig, men det är fortfarande inte samma sak som sociala företag.
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!