• MalinEddie

Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå

Idag svarade jag i en tråd där TS undrade hur länge det är okej att amma och jag som alltid tänkt mig vara för långtidsamning skrev "så länge barn och mamma trivs med amningen" men tänkte sedan över det hela en sekund och upptäckte att jag kanske inte alls var så öppen som jag trodde då jag inte ser varför man ska amma äldre förskolebarn eller skolbarn. Det är inte så att jag blir äcklad och jag skulle aldrig prata om amning som något sexuellt men jag ser inte syftet att amma så pass länge. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att bröstmjölk är nyttigt och jag vet att det är naturligt att amma upp till 7 år. Jag tycker dock någonstans, oavsett hur nyttigt och naturligt det än sägs vara, att man borde tillåta barnet att utvecklas så som det bör och jag ser inte riktigt hur amning i den åldern överensstämmer med barnets utveckling i övrigt. Kanske är jag formad av vårt västerländska samhälle eller ovan eller kanske borde man sluta tidigare än så för att barnet ska få en chans att utvecklas så som det bör i de åldrarna? 

Era tankar? Har ni ammat så pass gamla barn eller skulle kunna tänka er att göra det är jag speciellt intresserad men allas tankar välkomnas.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå
  • EllisBell

Ellie: Jag har inte sagt nej. Men när de varit runt 2 (ettan) och 2,5 (tvåan) har de inte varit lika intresserade längre. Och när jag ammat till sömns har de alltsom oftast börjat ligga och dra i tutten och stöka istället för att dia. På natten har de slutat vakna till och vilja amma. Amningen har typ fasats ut naturligt. Får se hur det blir med trean som är 1,5 och fortf ammar rätt mycket. Natulcien: förstår spillfaktorn. Där har du rätt. Min 5-åring dricker faktiskt ur pipmugg när vi äter frukost på sängen pga vill ej ha juice i madrassen.

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-23 12:37:40 följande:
    Jag tror kanske inte heller att man måste se det som så enormt viktigt att amma ett stort barn, utan kanske snarare så att man inte ser det så extremt viktigt att inte amma ett så stort barn. Stor skillnad .
    Där satte du nog fingret på något väsentligt...det är nog detta långtisdamning handlar om i mångt och mycket...skulle jag tro...
  • Ellie
    EllisBell skrev 2013-10-23 12:48:09 följande:
    Ellie: Jag har inte sagt nej. Men när de varit runt 2 (ettan) och 2,5 (tvåan) har de inte varit lika intresserade längre. Och när jag ammat till sömns har de alltsom oftast börjat ligga och dra i tutten och stöka istället för att dia. På natten har de slutat vakna till och vilja amma. Amningen har typ fasats ut naturligt. Får se hur det blir med trean som är 1,5 och fortf ammar rätt mycket.
    Jag hoppas att det blir så här med. Kan inte låta bli att fundera över vad som hänt om det inte fasats ut naturligt förrän dina barn var tex 4 och 4,5 år gamla. Sannolikt hade du väl sagt nej innan dess, men det är svårt att veta innan man själv är i situationen.
  • malzac
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-23 12:37:40 följande:
    Jag tror kanske inte heller att man måste se det som så enormt viktigt att amma ett stort barn, utan kanske snarare så att man inte ser det så extremt viktigt att inte amma ett så stort barn. Stor skillnad .
    Det där är nog väldigt sant.
  • Koffie
    Snällspiken skrev 2013-10-22 22:33:33 följande:
    Jag funderar också över varför jag blir så illa berörd av att (ett extremt litet fåtal) mammor ammar sina barn tills de kanske är tre eller fyra år gamla, eller ännu längre. Det borde ju vara naturligt, och upp till var och en. 

Men faktum är att det äcklar mig. Barn är väldigt solidariska med sina föräldrar. Om man ger dem fri tillgång till sina bröst och låter dem suga på dem, då gör de förmodligen det, tills de självmant börjar skämmas. Eller hittar andra former för mat och umgänge som de föredrar. 

När det gäller amning är det lite samma sak. Att någon annan får suga på kvinnans bröst är sexuellt, med undantag för en kortare period när den lilla babyn får amma eftersom den inte kan få i sig näring på något annat sätt  (förutom flaskmatning då). Innan och efter detta, handlar bröstsugande i allmänhet om sex. 

Var går skiljelinjen mellan barnets och mammans kropp? Är det verkligen upp till barnet att själv behöva dra den gränsen, kanske vid sju års ålder? Ska barn över huvud taget alltid behöva dra alla gränser själva? 

Att inte tydligt visa var gränsen för "min kropp" och "din kropp" går, är – tycker jag – att svika sitt barn. 

Jag är med på hur du tänker, för jag var definitivt frågande innan jag själv kom fram till att jag var en långtidsammare. Det här har att göra med kultur (i vår kultur blir brösten alltmer sexualiserade, och det ser inte ut att bli bättre inom överskådlig framtid). Och med vana.

Skulle vi oftare se större barn bli ammade skulle vi inte vara så frågande heller. Ögat vänjer sig. Precis som ögat vänjer sig vid bröstet som porrattribut och liknande.

Det som hänt för min del är att jag har släppt mina föreställningar om brösten som sexgrunkor Det är de fortfarande också, men de har inte någon särställning, egentligen. Precis som min mage kan vara sexuell i vissa sammanhang och bara gosig i andra, eller helt neutral i något tredje sammanhang  osv, är brösten det. 
    Det finns inget universellt sexigt i bröst - det är snarare faktiskt amningsfunktionen på brösten som är universell och har förkörsrätt, argumenterar jag. Det äckliga har helt försvunnit. Det är faktiskt bara mysigt och fint. Inget annat.

Däremot behöver amning upp i åldrarna inte innebära att jag inte visar gränserna för min kropp - tvärtom. Det är en viktig grej med hela amningen av större barn, faktiskt. Det är verkligen inte fråga om någon fri amning, det är frågan om ömsesidig respekt.
  • Blåklocka

Jag är inte emot långtidsamning, men måste samtidigt erkänna att jag har väldigt svårt för amning av äldre barn. Likaså har jag väldigt svårt för äldre barn med napp osv. Men en sak som jag funderar över när det gäller amning av äldre barn, är att man förutom närhet, faktiskt tex tröstar med mat. Bröstmjölk är ju mat. För mig blir det fel signaler. Jag kan absolut köpa närhetsargumentet, men att samtidigt så handlar det ju om att trösta med mat. Blir inte det fel? Ingen annan som reflekterat på detta sätt? För mig är det viktigt att jag aldrig tröstar med något ätbart. Jag vet ju att det kan skapa otroliga problem, att man lär sig att trösta sig med ätbara saker. Och då tänker jag på flera år framåt för barnet och upp i vuxen ålder. 

• Tangent
    Blåklocka skrev 2013-10-23 13:13:42 följande:
    Jag är inte emot långtidsamning, men måste samtidigt erkänna att jag har väldigt svårt för amning av äldre barn. Likaså har jag väldigt svårt för äldre barn med napp osv. Men en sak som jag funderar över när det gäller amning av äldre barn, är att man förutom närhet, faktiskt tex tröstar med mat. Bröstmjölk är ju mat. För mig blir det fel signaler. Jag kan absolut köpa närhetsargumentet, men att samtidigt så handlar det ju om att trösta med mat. Blir inte det fel? Ingen annan som reflekterat på detta sätt? För mig är det viktigt att jag aldrig tröstar med något ätbart. Jag vet ju att det kan skapa otroliga problem, att man lär sig att trösta sig med ätbara saker. Och då tänker jag på flera år framåt för barnet och upp i vuxen ålder. 
    För min son ingick inte amning i kategorin "mat" utan det var en helt egen katergori. Nu är det fler år sedan jag slutade amma honom och att trösta eller muta honom med mat går inte. Äter gör man för att man är hungrig inte för att det är gott.
  • Tangent
    KimPossible skrev 2013-10-23 12:13:01 följande:
    Det här är väl en sak jag inte förstår. Visst, det är jobbigt att behöva säga nej till sina barn ibland, men det är något man måste göra när barnen blir större. Just detta att barnen, helst omedelbart, ska få det de vill ha, tror jag inte gynnar barnen alls. Snarare tvärtom. Vi som föräldrar måste lära barnen att acceptera ett nej då och då, och att de inte alltid kan få sin vilja eller konstruerade behov tillfredsställda. 

När barnet är så stort så borde det väl även finnas fler sätt att få banet lugn på än att ammas. Hur gör som sagt annars pappan när han har barnet, eller personalen på förskolan?

Jämförelsen med bakåtvänd bilstol funkar som flera andra sagt inte alls. Det är en säkerhetsfråga och inte något man frivilligt väljer för att det är mysigt. 
    När han var över 4 år fick han inte bröstet precis när han ville, många gånger sa jag nej för att det inte passade eller jag inte kände för det.
    Pappan och personalen på förskolan kunde självklart trösta sonen, men det var ett speciell sorts lugn som han fick när han ammades. På mindre än 1 min blev han liksom avslappnad och lugn i hela kroppen, vet inte hur jag ska beskriva bättre.
    PS. Jag vet att bakåtvänt bilåkande inte går att jämföra, men jag har faktiskt fått kommentar från två personer att han borde vändas för att det skulle vara "skämmigt" inför kompisarna..  
  • SkatanPåTaket

Jag känner en kvinna som ammar sitt 7-åriga barn och pojken är verkligen helt förstörd. Han har inte alls fått utvecklas och beter sig fortfarande som en bebis. Han har jättesvårt i skolan för han vet inte hur man kommunicerar med andra barn (bristen av kommunikation beror kanske inte direkt på amningen, men det är precis som amningen en del av mammans ovilja att låta honom utvecklas).
    Mamman tänker bara på vad hon själv tycker är "mysigt" och hon vill ha kvar sitt barn i dockstadiet. Jag tycker det är helt sjukt. Och det är seriöst hennes enda argument! "Det är ju mysigt och skönt att amma." 
    Hon och hennes man har försökt skaffa fler barn, men inte lyckats, så hennes sätt att hantera detta är att hålla kvar sin son i bebisåldern. Jag tycker det är hemskt. Rynkar på näsan 

• EllisBell

Skatanpåtaket: Den mamman har ju uppenbarligen en hel del issues så det är nog inte amningen som är problemet.

Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå