Snällspiken skrev 2013-10-22 22:33:33 följande:
Jag funderar också över varför jag blir så illa berörd av att (ett extremt litet fåtal) mammor ammar sina barn tills de kanske är tre eller fyra år gamla, eller ännu längre. Det borde ju vara naturligt, och upp till var och en.
Men faktum är att det äcklar mig. Barn är väldigt solidariska med sina föräldrar. Om man ger dem fri tillgång till sina bröst och låter dem suga på dem, då gör de förmodligen det, tills de självmant börjar skämmas. Eller hittar andra former för mat och umgänge som de föredrar.
När det gäller amning är det lite samma sak. Att någon annan får suga på kvinnans bröst är sexuellt, med undantag för en kortare period när den lilla babyn får amma eftersom den inte kan få i sig näring på något annat sätt (förutom flaskmatning då). Innan och efter detta, handlar bröstsugande i allmänhet om sex.
Var går skiljelinjen mellan barnets och mammans kropp? Är det verkligen upp till barnet att själv behöva dra den gränsen, kanske vid sju års ålder? Ska barn över huvud taget alltid behöva dra alla gränser själva?
Att inte tydligt visa var gränsen för "min kropp" och "din kropp" går, är – tycker jag – att svika sitt barn.
Jag är med på hur du tänker, för jag var definitivt frågande innan jag själv kom fram till att jag var en långtidsammare. Det här har att göra med kultur (i vår kultur blir brösten alltmer sexualiserade, och det ser inte ut att bli bättre inom överskådlig framtid). Och med vana.
Skulle vi oftare se större barn bli ammade skulle vi inte vara så frågande heller. Ögat vänjer sig. Precis som ögat vänjer sig vid bröstet som porrattribut och liknande.
Det som hänt för min del är att jag har släppt mina föreställningar om brösten som sexgrunkor

Det är de fortfarande också, men de har inte någon särställning, egentligen. Precis som min mage kan vara sexuell i vissa sammanhang och bara gosig i andra, eller helt neutral i något tredje sammanhang osv, är brösten det.
Det finns inget universellt sexigt i bröst - det är snarare faktiskt amningsfunktionen på brösten som är universell och har förkörsrätt, argumenterar jag. Det äckliga har helt försvunnit. Det är faktiskt bara mysigt och fint. Inget annat.
Däremot behöver amning upp i åldrarna inte innebära att jag inte visar gränserna för min kropp - tvärtom. Det är en viktig grej med hela amningen av större barn, faktiskt. Det är verkligen inte fråga om någon fri amning, det är frågan om ömsesidig respekt.