• MalinEddie

Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå

Idag svarade jag i en tråd där TS undrade hur länge det är okej att amma och jag som alltid tänkt mig vara för långtidsamning skrev "så länge barn och mamma trivs med amningen" men tänkte sedan över det hela en sekund och upptäckte att jag kanske inte alls var så öppen som jag trodde då jag inte ser varför man ska amma äldre förskolebarn eller skolbarn. Det är inte så att jag blir äcklad och jag skulle aldrig prata om amning som något sexuellt men jag ser inte syftet att amma så pass länge. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att bröstmjölk är nyttigt och jag vet att det är naturligt att amma upp till 7 år. Jag tycker dock någonstans, oavsett hur nyttigt och naturligt det än sägs vara, att man borde tillåta barnet att utvecklas så som det bör och jag ser inte riktigt hur amning i den åldern överensstämmer med barnets utveckling i övrigt. Kanske är jag formad av vårt västerländska samhälle eller ovan eller kanske borde man sluta tidigare än så för att barnet ska få en chans att utvecklas så som det bör i de åldrarna? 

Era tankar? Har ni ammat så pass gamla barn eller skulle kunna tänka er att göra det är jag speciellt intresserad men allas tankar välkomnas.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå
  • PrinsessanLeia

För att amningen ger närhet till mamman, nappen används ju mest som en lugnade grej. (Har jättesvårt för stöörebarn med napp) De positiva effekterna med amningen är alltså större än en napp.

MalinEddie skrev 2013-10-22 21:15:55 följande:
    Fast varför känner du att det är mer okej med amning när barnet är 4 plus än att barnet har napp? Jag håller annars med dig, ser inte alls varför man blir upprörd över 2-3 åringar som ammas. Det jag funderar över handlar om långt äldre barn.
    Avskyr CIO-metoder.

• Koffie

Jag är en sådan där en som ammar barnen länge. Det betyder inte att det är ens i närheten av någonting som liknar helamning

Min erfarenhet är att barnet har ett rätt ordentligt behov av amningen upp i tre-årsåldern, känslomässigt, psykologiskt och även kroppsligt, isynnerhet i sjukdomsperioder. Därefter avtar behovet. Vi har inte sett behovet av att göra en skarp övergång genom att göra något tvärt avslut med amningen. Däremot råder förstås ingen fri amning, som många verkar tro. Lika litet som mitt barn får glass när hen vill, får det bröstet när det vill, men ibland får det det.
    Jag jämför det litet med avvänjningsprocessen hos t ex får eller kor (när deras lamm/kalvar får gå hos dem till de är stora), efterhand tröttnar tackan/kon litet på de efterhängsna småttingarna och riktar en spark åt det hållet när de kommer och är närgångna. Skrattande  Men i bland får de ändå dricka en slurk.
    Det betyder inte att jag sparkar mina barn, men det är något i attityden jag känner igen hos mig själv.   

När barnen har varit sjuka har de ofta gått tillbaka till att vilja bli ammade mer, och ibland har det varit en ren välsignelse eftersom det har tenderat att vara det enda som de kan få i sig.

Hur som helst, jag ser en massa fördelar med att dela med mig av mitt immunförsvar, jag märker på barnen att det handlar om ett speciellt känslomässigt behov, det kompletterar maten, barn och mor mår bra av det, det känns helt enkelt inte som att det funnits någon anledning att faktiskt konstruera någon stoppunkt för det hela. Det avtar av sig själv. Jag kommer förmodligen en dag inse att jag inte är en ammande mamma längre, och inte ha en susning om när sista gången var - eftersom det kan gå länge mellan varven allteftersom barnet blir äldre.

Bara med ett av barnen slutade vi litet innan hen var klar med amningen själv - det var pga att barnet ramlat och slagit ut två framtänder. Med en tandglugg gjorde amningen för ont, så vi fick bryta amningen då, till barnets sorg (samtidigt som det sista det ville var att mamma skulle få ont av det).

• Ellie
    MalinEddie skrev 2013-10-22 21:12:08 följande:

Bra fråga, jag skulle inte våga mig på att säga att man håller tillbaka barnet i utvecklingen per automatik. Däremot tänker jag om man ser till den psykologiska utvecklingen av så pass gamla barn att där inte borde finnas ett behov om vi som föräldrar inte uppmuntrar det. Som med allt annat när det gäller ett frisk och välfungerande barn känns det som att vi bör sätta gränser någonstans oavsett om det gäller nappar, flaskor, blöjor eller då amning.
    Det verkar ju som om många barn har ett behov i sig själva, även utan uppmuntran av föräldrar. Detta behov kan gälla amning, nappar, suga på tummen, suga på håret eller liknande. Ett behov av något tryggt och välbekant som lugnar. Ett "missbruk" skulle man kanske också kunna säga i och med att det inte är ett socialt accepterat beteende.

Vi tycker att vi bör sätta gränser och inte tillåta tex napp i allt för hög ålder. Det betyder ju inte att behovet inte finns där, bara att det inte är ok att bete sig så enl rådande sociala normer. Om behovet "borde" finnas där eller inte har jag svårt att uttala mig om. Kanske borde det ha försvunnit av sig själv i 2-3 års åldern om inte förr, men det mesta i utvecklingen skiljer sig ju åt mellan olika individer. En del barn vägrar amning redan i 8-9 månaders ålder. Svårt att förstå vad behovet består i, och varför det skiljer sig åt så mycket mellan olika barn.
  • keron
    Koffie skrev 2013-10-22 21:35:08 följande:
    Jag är en sådan där en som ammar barnen länge. Det betyder inte att det är ens i närheten av någonting som liknar helamning

Min erfarenhet är att barnet har ett rätt ordentligt behov av amningen upp i tre-årsåldern, känslomässigt, psykologiskt och även kroppsligt, isynnerhet i sjukdomsperioder. Därefter avtar behovet. Vi har inte sett behovet av att göra en skarp övergång genom att göra något tvärt avslut med amningen. Däremot råder förstås ingen fri amning, som många verkar tro. Lika litet som mitt barn får glass när hen vill, får det bröstet när det vill, men ibland får det det.
    Jag jämför det litet med avvänjningsprocessen hos t ex får eller kor (när deras lamm/kalvar får gå hos dem till de är stora), efterhand tröttnar tackan/kon litet på de efterhängsna småttingarna och riktar en spark åt det hållet när de kommer och är närgångna. Skrattande  Men i bland får de ändå dricka en slurk.
    Det betyder inte att jag sparkar mina barn, men det är något i attityden jag känner igen hos mig själv.   

När barnen har varit sjuka har de ofta gått tillbaka till att vilja bli ammade mer, och ibland har det varit en ren välsignelse eftersom det har tenderat att vara det enda som de kan få i sig.

Hur som helst, jag ser en massa fördelar med att dela med mig av mitt immunförsvar, jag märker på barnen att det handlar om ett speciellt känslomässigt behov, det kompletterar maten, barn och mor mår bra av det, det känns helt enkelt inte som att det funnits någon anledning att faktiskt konstruera någon stoppunkt för det hela. Det avtar av sig själv. Jag kommer förmodligen en dag inse att jag inte är en ammande mamma längre, och inte ha en susning om när sista gången var - eftersom det kan gå länge mellan varven allteftersom barnet blir äldre.

Bara med ett av barnen slutade vi litet innan hen var klar med amningen själv - det var pga att barnet ramlat och slagit ut två framtänder. Med en tandglugg gjorde amningen för ont, så vi fick bryta amningen då, till barnets sorg (samtidigt som det sista det ville var att mamma skulle få ont av det).

• MalinEddie
    PrinsessanLeia skrev 2013-10-22 21:27:46 följande:
    För att amningen ger närhet till mamman, nappen används ju mest som en lugnade grej. (Har jättesvårt för stöörebarn med napp) De positiva effekterna med amningen är alltså större än en napp.

Jag ser inte hur flaskmatning eller napp i famn ger mindre närhet till mamman eller pappan än amning gör. Har du ens haft napp till ditt barn eller bara tror en massa?
    Avskyr CIO-metoder.
  • Snällspiken

Vad baserar ni påståendet att "de flesta barn slutar med napp vid tre års ålder" på? Själv känner jag inte till en enda treåring som har napp. 

• MalinEddie
    Queenie70 skrev 2013-10-22 21:24:25 följande:

Därför att jag är helt övertygad om att modern gör det för sin egen skull, om än på ett omedvetet plan och håller sitt barn bak i utveckling och frigörelse.

Tänker du samma sak kring napp och flaskor osv? Jag tycker att det är svårt och skulle inte kalla det sjukligt men jag undrar varför en 6-åring har ett behov att ligga vid bröstet? Jag tror på att vi också skapar behov hos våra barn som egentligen inte finns där och detta skulle kunna vara ett av dem.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Ellie
    MalinEddie skrev 2013-10-22 22:18:57 följande:

Tänker du samma sak kring napp och flaskor osv? Jag tycker att det är svårt och skulle inte kalla det sjukligt men jag undrar varför en 6-åring har ett behov att ligga vid bröstet? Jag tror på att vi också skapar behov hos våra barn som egentligen inte finns där och detta skulle kunna vara ett av dem.
    Men skapar vi behovet genom att tillåta att det sker?
    (Som jag tidigare sagt håller jag med dig, men ställer frågor ändå... mer för att förstå min egen syn på saken)
  • Ellie
    Snällspiken skrev 2013-10-22 22:18:39 följande:
    Vad baserar ni påståendet att "de flesta barn slutar med napp vid tre års ålder" på? Själv känner jag inte till en enda treåring som har napp. 
    Jag känner inte till så mycket om hur och när barn använder napp - min dotter har vägrat napp från första början. Problemet finns uppenbarligen att många "äldre" barn har napp, vilket bla denna färska tråd visar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-169/m71457408.html
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2013-10-22 22:18:57 följande:
    Avskyr CIO-metoder.

Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå