• MalinEddie

Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå

Idag svarade jag i en tråd där TS undrade hur länge det är okej att amma och jag som alltid tänkt mig vara för långtidsamning skrev "så länge barn och mamma trivs med amningen" men tänkte sedan över det hela en sekund och upptäckte att jag kanske inte alls var så öppen som jag trodde då jag inte ser varför man ska amma äldre förskolebarn eller skolbarn. Det är inte så att jag blir äcklad och jag skulle aldrig prata om amning som något sexuellt men jag ser inte syftet att amma så pass länge. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att bröstmjölk är nyttigt och jag vet att det är naturligt att amma upp till 7 år. Jag tycker dock någonstans, oavsett hur nyttigt och naturligt det än sägs vara, att man borde tillåta barnet att utvecklas så som det bör och jag ser inte riktigt hur amning i den åldern överensstämmer med barnets utveckling i övrigt. Kanske är jag formad av vårt västerländska samhälle eller ovan eller kanske borde man sluta tidigare än så för att barnet ska få en chans att utvecklas så som det bör i de åldrarna? 

Era tankar? Har ni ammat så pass gamla barn eller skulle kunna tänka er att göra det är jag speciellt intresserad men allas tankar välkomnas.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-23 12:22:57 följande:
     Det handlade alltså om att inte våga säga nej eller om att inte sätta gräns kring omedelbar tillfredsställelse. 
    INTE om
  • KimPossible
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-23 12:22:57 följande:
    Fast här läser du ju in något som inte finns. "Tangent" sa nej när hon inte ville. Det handlade alltså om att inte våga säga nej eller om att inte sätta gräns kring omedelbar tillfredsställelse. Vi alla väljer våra gränser. Jag kan säga ja till annat som du säger nej till för att vi tycker olika saker är viktiga/har olika gränser. Om man själv inte ser något fel i att amma ett större barn och sätter gräns när man inte själv vill så är det ju inget konstigt att inte konsekvent säga nej bara för att.....så fungerar vi ju alla. Jag tycker exempelvis att det är helt ok att vara med mina barn tills de somnar. Andra väljer att sätta en gräns tidigare eftersom så stora barn inte har behov av det. Är det ena eller det andra mer rätt eller fel? Jag vill vara med mina barn tills de somnar. Jag ser positiva fördelar med att de har sällskap när de somnar. Det handlar alltså inte om att inte våga/kunna sätta gräns.
    Sorry, såg nu att jag tolkat fel. Det var en lite rörig mening och det såg ut som om hon inte ville säga nej.

Visst väljer vi alla olika saker och förhållningssätt gentemot våra barn, och just det här har jag personligen svårt att förstå. Det känns gränslöst, både gentemot barnet och en själv.

Kort sagt kan man väl säga att jag inte förstår varför vissa ser amningen som så enormt viktigt för så pass stora barn (4-7). Jag är inne på MalinEddies teori om konstruerade "behov" här.  
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Ellie
    EllisBell skrev 2013-10-23 12:22:51 följande:
    Jag tycker det är värre med 4-5-åringar som har napp, dricker välling ur nappflaska eller har blöja. Amning är ju positivt ur många aspekter för både mor och barn. Sen skulle jag själv nog inte välja att amma längre än de ca 2-2,5 år per barn jag gjort. Mina har fått sluta när de varit redo.
    Har dina barn själva bestämt sig för att sluta amma, eller har du sagt nej när du känt att de varit redo? Hur har du i så fall vetat att de var redo att sluta?
  • Natulcien
    EllisBell skrev 2013-10-23 12:22:51 följande:
    Jag tycker det är värre med 4-5-åringar som har napp, dricker välling ur nappflaska eller har blöja. Amning är ju positivt ur många aspekter för både mor och barn. Sen skulle jag själv nog inte välja att amma längre än de ca 2-2,5 år per barn jag gjort. Mina har fått sluta när de varit redo.
    Håller med dig om napp och blöja. Men välling i nappflaska upp i åldrarna reagerar jag inte nämnvärt emot, faktiskt.
    Jag hade en kompis vars dotter (6 år) hade ett hemskt morgonhumör. Han valde att "kickstarta" henne med en flaska välling i sängen det första han gjorde varje morgon. Nappflaska av praktiska skäl, inget spill i sängen.
    Jag tyckte det var lite udda möjligen, men inte särskilt upprörande. Inte mer än vuxna som går omkring och suger i sig vatten i sådana här nappflaskliknande flaskor: www.rbsportline.se/se/art/vatenflaska-casall-0-5l.php

Jag skulle ha reagerat kraftigare om barnet hade ammats där på morgonen, faktiskt.
  • power
    KimPossible skrev 2013-10-23 12:13:01 följande:
    Det här är väl en sak jag inte förstår. Visst, det är jobbigt att behöva säga nej till sina barn ibland, men det är något man måste göra när barnen blir större. Just detta att barnen, helst omedelbart, ska få det de vill ha, tror jag inte gynnar barnen alls. Snarare tvärtom. Vi som föräldrar måste lära barnen att acceptera ett nej då och då, och att de inte alltid kan få sin vilja eller konstruerade behov tillfredsställda. 

När barnet är så stort så borde det väl även finnas fler sätt att få banet lugn på än att ammas. Hur gör som sagt annars pappan när han har barnet, eller personalen på förskolan?

Jämförelsen med bakåtvänd bilstol funkar som flera andra sagt inte alls. Det är en säkerhetsfråga och inte något man frivilligt väljer för att det är mysigt. 

vissa saker säger man nej till, andra inte. det där var väldigt onyanserat.
    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
  • Haskel
    Furstinna skrev 2013-10-23 12:02:17 följande:

Var mer för att det finns mammor som tycker att bröstmjölken är så oerhört viktig och använder det som orsak och då är det väl behändigare att pumpa ut om det är mjölken som är viktig istället för att låta stora barn suga på brösten när som kanske tom börjat skolan..
    Behändigare att hämta bröstpump, hälla i glas, och sedan diska pump och glas?

Är det även behändigare att ta lien ut på ängen, slå gräs, bära hem för att kon eller hästen behöver gräs?

Jag förstår inte din logik, det mest behändiga måste väl vara att ge bröstet direkt, oavsett vad man tycker om amning.
  • Flickan och kråkan
    KimPossible skrev 2013-10-23 12:28:12 följande:
    Sorry, såg nu att jag tolkat fel. Det var en lite rörig mening och det såg ut som om hon inte ville säga nej.

Visst väljer vi alla olika saker och förhållningssätt gentemot våra barn, och just det här har jag personligen svårt att förstå. Det känns gränslöst, både gentemot barnet och en själv.

Kort sagt kan man väl säga att jag inte förstår varför vissa ser amningen som så enormt viktigt för så pass stora barn (4-7). Jag är inne på MalinEddies teori om konstruerade "behov" här.  
    Men konstruerade behov skapar vi alla med våra barn. Vi konstruerar bara olika behov. Jag har inte långtidsammat (jag har själv varit rätt nöjd runt året) och skulle inte själv vara bekväm med att amma ett så stort barn men att jag känner så handlar om annat än det du tar upp. Det handlar om värderingar i den kulturella och sociala kontext jag levt och lever i. Jag tror kanske inte heller att man måste se det som så enormt viktigt att amma ett stort barn, utan kanske snarare så att man inte ser det så extremt viktigt att inte amma ett så stort barn. Stor skillnad .
  • KimPossible
    power skrev 2013-10-23 12:32:50 följande:

vissa saker säger man nej till, andra inte. det där var väldigt onyanserat.
    Ja, det gör man? På vilket sätt onyanserat?
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-23 12:37:40 följande:
    Men konstruerade behov skapar vi alla med våra barn. Vi konstruerar bara olika behov. Jag har inte långtidsammat (jag har själv varit rätt nöjd runt året) och skulle inte själv vara bekväm med att amma ett så stort barn men att jag känner så handlar om annat än det du tar upp. Det handlar om värderingar i den kulturella och sociala kontext jag levt och lever i. Jag tror kanske inte heller att man måste se det som så enormt viktigt att amma ett stort barn, utan kanske snarare så att man inte ser det så extremt viktigt att inte amma ett så stort barn. Stor skillnad .
    Visst gör vi det, och just jag råkar tycka att amning av äldre barn inte är ett konstruerat behov som gynnar barnets utveckling. Andra tycker att det är det. Det handlar väl om hela synen på barn och föräldraskap när det kommer till kritan. 
  • Flickan och kråkan
    KimPossible skrev 2013-10-23 12:44:13 följande:
    Visst gör vi det, och just jag råkar tycka att amning av äldre barn inte är ett konstruerat behov som gynnar barnets utveckling. Andra tycker att det är det. Det handlar väl om hela synen på barn och föräldraskap när det kommer till kritan. 
    Ja, precis
Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå