• rexie

diskbråck

Hej! Ng där ute som har haft diskbråck o som blivit bra av kroppens egna läkning?

För snart tre veckor sedan fick jag ont i mitt v ben. värkte till början, men trodde att jag sträckt det. Sedan började jag krampa o den värsta smärtan jag vart med om. Har en jätte bra sjukgymnast med inriktning omt utbildning.
    Hon säger att det här skall vi fixa. Är sjukskriven nu fram till nästa vecka. Blivit mycket bättre acceptabel värk som jag kan sova med.

Känns inte bra när jag skall böja mig eller vrida mig då illvärker det o strålar ner i benet. Skadan sitter på L4.

Kommer det att funka på jobbet? gör inget annat än att plockar upp varor blir att man böjer si helga tiden. Övar som attan min mag o ryggövningar men det kan ju inte ge resultat på en gång.

Jag är svag i hela min vänstersida som skadan sitter. Jobbigt är att jag inte hinner in på toa när jag är kissenödig.  Detta har kommit i samband med ryggen är det vanligt?

Hoppas ng som genomgått denna resa som man kan bolla lite frågor med. Önskar inte min värsta ovän detta elände. Kram Rexie      

• Svar på tråden diskbråck
  • lightfish
    rexie skrev 2013-10-26 20:29:13 följande:

Nej har inte vart på röntgen . Går Hos privat sjukgymnast o vc. Men har lovat att betätta för min läkare på månd. Tyckt det vart lite jobbigt att betätta.
    Risken är stor att du förvärrat det genom att INTE berätta eftersom det är ett allvarligt symtom att inte kunna hålla tätt.

Lycka till hos läkaren och jag tycker att du ska fundera över vad som är jobbigast; att bli förlamad/få en permanent skada eller att berätta för läkaren  att du inte kan hålla tätt?
  • sticksNstones
    lightfish skrev 2013-10-28 12:19:51 följande:
    Risken är stor att du förvärrat det genom att INTE berätta eftersom det är ett allvarligt symtom att inte kunna hålla tätt.

Lycka till hos läkaren och jag tycker att du ska fundera över vad som är jobbigast; att bli förlamad/få en permanent skada eller att berätta för läkaren  att du inte kan hålla tätt?
    Haller med har. Har samma historia som du lightfish, blev opad for 2.5 ar sedan, L4-L5. Hade svaghet i ena benet, smartor nerfor benen och tappade kanseln. Daremot aldrig problem i "sadelomradet" som du TS, med kissandet. Hade jag haft det hade det blivit akut-op, nu vantade jag i 2 manader.

Du maste prata med din lakare, fa MRI gjord och ta tag i detta. Du kan hamna med nervsakdor som inte gar att laka, som jag. Jag har fortfarande ingen kansel pa manga stallen i benen, men da dina symtom verkar vara an varre, du vill ju inte hamna med nervskador som ger problem med urinlackage?

Sjukgymnastik ar A&O, nar forsta skadeperioden ar over. Just nu ar det vila, is, mjuk stretch och mjuka ovningar som INTE gor ont du ska fokusera pa. De flesta diskbrack laker av sig sjalva, inte for att disken laker men inflammationen runtom minskar och lattar pa trycket pa nerverna, men sen finns det 5-10% som inte gor det. Och som behover operation.
  • rexie
    sticksNstones skrev 2013-10-28 12:48:41 följande:
    Haller med har. Har samma historia som du lightfish, blev opad for 2.5 ar sedan, L4-L5. Hade svaghet i ena benet, smartor nerfor benen och tappade kanseln. Daremot aldrig problem i "sadelomradet" som du TS, med kissandet. Hade jag haft det hade det blivit akut-op, nu vantade jag i 2 manader.

Du maste prata med din lakare, fa MRI gjord och ta tag i detta. Du kan hamna med nervsakdor som inte gar att laka, som jag. Jag har fortfarande ingen kansel pa manga stallen i benen, men da dina symtom verkar vara an varre, du vill ju inte hamna med nervskador som ger problem med urinlackage?

Sjukgymnastik ar A&O, nar forsta skadeperioden ar over. Just nu ar det vila, is, mjuk stretch och mjuka ovningar som INTE gor ont du ska fokusera pa. De flesta diskbrack laker av sig sjalva, inte for att disken laker men inflammationen runtom minskar och lattar pa trycket pa nerverna, men sen finns det 5-10% som inte gor det. Och som behover operation.
    Hallo jo pratat m läkaren idag. han blev inte glad men jag sa att trodde hade med det svaga benet. han sjukskrev mig två veckor o skickade akutremiss till mr röngen. har mina svärföräldrar här i tid o otid kom även dom viste att  jag hade läkartid (. telefon).blev ledsen sa som det va till svärmor har nog aldrig fattat hur illa det kan va. sagt diskbråck o tjatar ischias jaja säger jag. men så säger hon om urinläcket du har ju burit så tungt hon menar jobbet eller du har inte framfall? det är det värsta folk som inte förstår. dom fattar ju inte ens varför man har ont i benet.
    Jobbet fattar ju inte heller....då tänker man att dom skulle känna på en liten del en kort stund.
    jag tränar efter som min sjukgymnast sagt. crossträning, gång. plankan, cobran o gummiband så jag behåller min bålstyrka o balansplatta
  • sticksNstones
    rexie skrev 2013-10-28 15:49:44 följande:
    Hallo jo pratat m läkaren idag. han blev inte glad men jag sa att trodde hade med det svaga benet. han sjukskrev mig två veckor o skickade akutremiss till mr röngen. har mina svärföräldrar här i tid o otid kom även dom viste att  jag hade läkartid (. telefon).blev ledsen sa som det va till svärmor har nog aldrig fattat hur illa det kan va. sagt diskbråck o tjatar ischias jaja säger jag. men så säger hon om urinläcket du har ju burit så tungt hon menar jobbet eller du har inte framfall? det är det värsta folk som inte förstår. dom fattar ju inte ens varför man har ont i benet.
    Jobbet fattar ju inte heller....då tänker man att dom skulle känna på en liten del en kort stund.
    jag tränar efter som min sjukgymnast sagt. crossträning, gång. plankan, cobran o gummiband så jag behåller min bålstyrka o balansplatta
    Rontgen ger inte mycket alls eftersom du inte ser diskar eller andra mjukdelar pa den. Krav MRI. Plus kolla upp ryggkliniker, tydligen finns det nagon/nagra riktigt bra i Sverige. Det ar dit du ska.

Allmanlakare verkar vifta bort allt som har med diskproblem att gora, ger dig inte. Ryggproblem ar vanligt och som sagt laker de flesta diskproblem av sig sjalv val nog att aterga till normalt liv, men alla gor verkligen inte det och det ar dom som behovs fangas upp.
  • lightfish

Många slarvar och kallar MRI för MR röntgen så det är det TS kommer få .

Bra gjort TS! Tänk på att INGEN av övningarna får göra jätteont, då är det fel övning att göra just nu.

Jag blev bortviftad till och med på akuten på samma sjukhus som jag blev opererad på 4 månader senare och så var det ganska akut.

Jag har sagt det mer än en gång men den läkaren som fick min remiss på sjukhuset gav mig livet tillbaka för jag kunde inte röra mig utan kryckor eller annat hjälpmedel för att gå. Han granskade verkligen bilden ordentligt och såg betydligt mer än vad röntgenläkaren rapporterat som fynd; hade han gjort sitt jobb ordentligt så hade mitt lidande garanterat förkortats med två månader.

• rexie
    lightfish skrev 2013-10-29 06:51:53 följande:
    Många slarvar och kallar MRI för MR röntgen så det är det TS kommer få .

Bra gjort TS! Tänk på att INGEN av övningarna får göra jätteont, då är det fel övning att göra just nu.

Jag blev bortviftad till och med på akuten på samma sjukhus som jag blev opererad på 4 månader senare och så var det ganska akut.
    Jag har sagt det mer än en gång men den läkaren som fick min remiss på sjukhuset gav mig livet tillbaka för jag kunde inte röra mig utan kryckor eller annat hjälpmedel för att gå. Han granskade verkligen bilden ordentligt och såg betydligt mer än vad röntgenläkaren rapporterat som fynd; hade han gjort sitt jobb ordentligt så hade mitt lidande garanterat förkortats med två månader.

Ja vet var med en nära vän för ng år sedan. hon fick tre diskbråck på 10 mån. två direkt efter varandra o hur hon blev behandlad på sjukhusetvidrigt. läkaren bara skrek efter första du måste bjuda till o bita ihop. kan tala själv.jag försökte hjälpa till du är tyst pasienten kan prata själv. låg väl en vecka bara rullade av smärta med morfin. kunde inte stå en sekund på benen kunde inte kissa. när vi tjatat efteren vecka fick hon en ny mri röngen då plötsligt fick han brott på fyra timmar kom hon på operation. Sjukgymnasten hon blev erbjuden vet jag nu i efterhand var lika med noll. hon hade skit ont i höffterna efteråt. länge. då skakade han bara på huvudet då väger för mycket o gav kortison. o det fick hon tre gånger.........
    o det har jag ju fått övningar till för att int stelna till.

Man kan ju verklgen bli hjälplös med sjukvård.......Men jag har världens bästa sjukgymnast med omt utbildning o en bra läkare med   . Jag skall inte gnälla o jag skall bli bra kämpar på o gör det jag kan göra.

Här regnar det o hela dagen hittils. ha en bra dag! 
  • rexie
    rexie skrev 2013-10-29 12:12:42 följande:

Ja vet var med en nära vän för ng år sedan. hon fick tre diskbråck på 10 mån. två direkt efter varandra o hur hon blev behandlad på sjukhusetvidrigt. läkaren bara skrek efter första du måste bjuda till o bita ihop. kan tala själv.jag försökte hjälpa till du är tyst pasienten kan prata själv. låg väl en vecka bara rullade av smärta med morfin. kunde inte stå en sekund på benen kunde inte kissa. när vi tjatat efteren vecka fick hon en ny mri röngen då plötsligt fick han brott på fyra timmar kom hon på operation. Sjukgymnasten hon blev erbjuden vet jag nu i efterhand var lika med noll. hon hade skit ont i höffterna efteråt. länge. då skakade han bara på huvudet då väger för mycket o gav kortison. o det fick hon tre gånger.........
    o det har jag ju fått övningar till för att int stelna till.

Man kan ju verklgen bli hjälplös med sjukvård.......Men jag har världens bästa sjukgymnast med omt utbildning o en bra läkare med   . Jag skall inte gnälla o jag skall bli bra kämpar på o gör det jag kan göra.

Här regnar det o hela dagen hittils. ha en bra dag! 
    Idag känns det kanon! Man blir ju såå glad kände alla redan igår att värken kändes mycket bättre. Idag känns det jätte bra lite värk fast sådan värk som är acceptabel som man inte tänker på hela tiden. Håller tummarna  att det är min vändning nu. Men det är väl inte fel att va hemma två veckor till så man blir ordentligt stark? Jag har ju ett tungt o stressat jobb. Eller vad säger ni som gått igenom hela resan?
  • lollo18

jag är i samma sits , ishiassmärtor som strålar ner i vänster ben trodde också det va en sträckning först men visade sig att jag hade ett stort diskbråck i länd ryggen och är ganska ung också , endast 18 år, värsta smärtan håller med! har haft det sen oktober nu...  blev bättre ett tag men nu har det blivit sämre igen , min ortoped tycker att jag ska genomföra en operation så jag funderar starkt på att , hur är det med dig nu då ? bättre/sämre ?

• Gudinnan

Jag har precis fått reda på den 26/3 då jag skulle prata med läkaren om scanningen jag fick 19/3 om varför jag haft ont i min rygg sen 2012 och snanningen kom fram jag har diskbråk och ishiassmärtor och ont i höger höft
    Kan int gå längre promenader och kan inte sitta längre stunder och kan absolut inte ligga på magen
    Allt er åt helvette likom !!
    Så nu blir det att byta läkare då denna läkaren jag nu har är en stor jävla idiot !! han sa att jag var ''FRISK'' och vägrade sjukanmäla mig vadå FRISK !!!!!!
    Han till och med sa NEJ till scanning 2012 när jag åkte in akut till sjukhuset när det exploderade i min rygg vilken jävla smärta det var den april månaden 2012.
    och 2 år ca 3 år men den smärta som inte viljat försvinna likom och han sa NEJ till scanningen och sa att jag skulle ha MER ONT
    jävla idiot likom !!!
    Och jag er 29 år gammal nu.

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Siggbjorn

Är ny här och vet inte exakt vart jag ska skriva men detta hör till ämnet iaf så. Jag har fått resultatet att jag har intraspongiösa diskhernieringar... Är det någon som kan förklara vad som menas med det?

• Gudinnan
    Siggbjorn skrev 2014-04-23 16:48:26 följande:
    Är ny här och vet inte exakt vart jag ska skriva men detta hör till ämnet iaf så. Jag har fått resultatet att jag har intraspongiösa diskhernieringar... Är det någon som kan förklara vad som menas med det?
    Googlade och hittade detta ...

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m55272126.html
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden diskbråck