• Piggelito

Jävla äckelunge!!

Nu när jag körde hem från jobbet mötte jag en skolbuss. Bussen stannade och släppte av två barn på "fel sida vägen" och därför stannade jag och väntade på att dom skulle gå över. Och när dom är mitt på vägen så stannar den ena UNGJÄVELN och pekar fuck you åt mig med båda händerna! Jag blir asförbannad och varvar motorn och kör förbi så nära jag kan, tutar och pekar tillbaka! Hatar ouppfostrade fittungar. Lär ni inte era barn hur man TACKAR?!

• Svar på tråden Jävla äckelunge!!
  • LindaMamman
    The Doctor skrev 2013-10-24 08:34:27 följande:
    Vad har språket med god uppfostran att göra?
    Jag tycker de hör ihop. Om man svär och kallar barn "fittungar" tycker jag att man är ouppfostrad. Men det är säkert mig det är fel på. 
  • Piggelito
    LindaMamman skrev 2013-10-24 08:53:19 följande:
    Jag tycker de hör ihop. Om man svär och kallar barn "fittungar" tycker jag att man är ouppfostrad. Men det är säkert mig det är fel på. 
    Tyder det på god uppfostran då att aldrig få ventilera sig?
  • LindaMamman
    Piggelito skrev 2013-10-24 16:16:12 följande:
    Tyder det på god uppfostran då att aldrig få ventilera sig?
    Det där emot har inget med uppfostran att göra. Klart man får ventilera sig, men det kan man ju göra utan att använda könsord och svordomar. Om man har ett normalt ordförråd, vill säga. 
  • Piggelito
    LindaMamman skrev 2013-10-24 18:42:47 följande:
    Det där emot har inget med uppfostran att göra. Klart man får ventilera sig, men det kan man ju göra utan att använda könsord och svordomar. Om man har ett normalt ordförråd, vill säga. 
    Antar att du är den sortens förälder som "uppfostrar" den sorterns ungar jag skrev om i TS.
  • Minniemousemommy

Herregud. Sådana ungar bör skickas till internatskolor i uk. Fy. Mina ungar vet inte ens några svärord än, vet inte vad peka finger betyder, vet ingenting om busiga saker som stenkastning och klotteri. Skulle dom göra något sånt så skulle de få rejäla straff för det. Och för att ni inte ska missuppfatta vad jag menar så får jag väl ge ett exempel.

Skulle min dotter kasta sten på en bil, så skulle hon få gå hem till den personen och tvätta dennes bil och be om ursäkt. Skulle jag inte veta vem det var i bilen som hon kastade på så skulle hon få tvätta min bil, för att det skulle vara samma princip. Skulle min unge klottra så skulle hon få be om förlåtelse till den som äger byggnaden eller det som hon klottrat på, och sen skrubba tills klottret försvinner.

Mina ungar vet att man inte få göra sådana saker, att man inte får kasta hårda saker, att man inte får beté sig dåligt mot andra, att man inte får förstöra andras saker osv. Och dom vet att det blir konsekvenser när man gör dumma saker. Varför lär inte vissa föräldrar ut att allt har konsekvenser? Dödar en vuxen människa en annan så åker han i fängelset, förstör man andras saker osv så blir det böter, beter man sig illa kan det också bli böter. Vuxna får konsekvenser för allting, varför lär vissa inte sina barn att samma saker gäller för dom?

• LindaMamman
    Piggelito skrev 2013-10-24 20:48:19 följande:
    Antar att du är den sortens förälder som "uppfostrar" den sorterns ungar jag skrev om i TS.
    Det var det dummaste jag har hört. Absolut inte! Jag tycker inte alls att de ungar du berättade om gjorde rätt. Tvärtom! Men jag tycker heller inte att ditt språk är ett exempel på gott omdöme, kanske inte heller det sätt du reagerade på när du körde förbi så nära du kunde (tänk om ett barn hade ramlat och du kört över?) eller att du pekade finger tillbaka. Det är ju lika omoget och ouppfostrat, tycker jag.
  • asta66

Jag skulle inte bry mig. För alla ungar gör nåt dumt ibland. Är det inget värre så skulle jag inte brr mig. Det tillhör väl normalt trafikvett att stanna när en skolbuss stannat. Och stå kvar tills alla ungar korsat gatan.

• Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:03:23 följande:
    Jag skulle inte bry mig. För alla ungar gör nåt dumt ibland. Är det inget värre så skulle jag inte brr mig. Det tillhör väl normalt trafikvett att stanna när en skolbuss stannat. Och stå kvar tills alla ungar korsat gatan.

Det tycker jag är ett farligt beteende. Det finns inga trafikregler som säger att man ska stanna när en skolbuss har stannat, och om vissa börjar göra så och vänjer barnen vid detta blir deras trafiksituation mycket farligare eftersom de sen förväntar sig att alla ska stanna. Bättre att lära barnen rätt regler, dvs att man går över på ett övergångsställe och väntar tills det är rött alternativt tills det är fritt att gå (vid obevakade övergångsställen).
  • Butterscotch
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:26:02 följande:

Det tycker jag är ett farligt beteende. Det finns inga trafikregler som säger att man ska stanna när en skolbuss har stannat, och om vissa börjar göra så och vänjer barnen vid detta blir deras trafiksituation mycket farligare eftersom de sen förväntar sig att alla ska stanna. Bättre att lära barnen rätt regler, dvs att man går över på ett övergångsställe och väntar tills det är rött alternativt tills det är fritt att gå (vid obevakade övergångsställen).

... rött för biltrafiken och grönt för gående, alltså (bäst att vara övertydlig på FL)
  • asta66
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:26:02 följande:

Jag skrev trafikvett inte trafikregler. Och det finns trafikregel om att man ska anpassa sin hastighet efter rådande trafiksituation. Och barn har inget trafikvett utan det får vi vuxna stå för. Jag vill inte leva med att kört på en unge för jag har rätt att göra som jag vill.
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:32:59 följande:

Jag skrev trafikvett inte trafikregler. Och det finns trafikregel om att man ska anpassa sin hastighet efter rådande trafiksituation. Och barn har inget trafikvett utan det får vi vuxna stå för. Jag vill inte leva med att kört på en unge för jag har rätt att göra som jag vill.

"Anpassa" säger jag inget om, det var "stanna" jag tyckte var fel.
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:32:59 följande:

och förresten: barn är väl inte helt utan trafikvett? Men det kanske är lite olika beroende på var man bor, vi bor i en stor stad och ungarna drillas tidigt i vilka trafikregler som gäller och hur man beter sig i trafiken. Mina barn vet t ex att bilar har skyldighet att stanna vid obevakade övergångsställen, men de vet också att man inte kan lita på folk i trafiken och att de därför inte ska gå förrän det är antingen helt fritt eller bilarna har stannat för att släppa över dem.

Däremot är det förstås så att barn ibland har lite kort minne och agerar mycket på impuls.

Nåväl. OT kanske.
  • asta66
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:37:50 följande:

och förresten: barn är väl inte helt utan trafikvett? Men det kanske är lite olika beroende på var man bor, vi bor i en stor stad och ungarna drillas tidigt i vilka trafikregler som gäller och hur man beter sig i trafiken. Mina barn vet t ex att bilar har skyldighet att stanna vid obevakade övergångsställen, men de vet också att man inte kan lita på folk i trafiken och att de därför inte ska gå förrän det är antingen helt fritt eller bilarna har stannat för att släppa över dem.

Däremot är det förstås så att barn ibland har lite kort minne och agerar mycket på impuls.

Nåväl. OT kanske.

Jo, visst är det fullt möjligt att lära ungar trafikvett. Men förståndet har de inte. De är som du skriver impulsiva. Och före tolv års ålder kan de inte bedöma avstånd och bilars hastighet. Nåt med ögonen. Jag tycker inte att det är OT. Jag tycker det är skrämmande att folk anser att oskyddade trafikanter får skylla sig själv. En bil är ett utmärkt mordvapen om man inte är ansvarsfull.
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:41:17 följande:

Jag tycker det är skrämmande att folk anser att oskyddade trafikanter får skylla sig själv.
    Oj, är det någon som tycker det?
  • asta66
    Butterscotch skrev 2013-10-25 09:43:07 följande:
    Oj, är det någon som tycker det?

Det  var ju en som inte tyckte sig behöva stanna för skolbuss. Och ja, jag har hört det. Att oskyddade trafikanter får skylla sig själva.
  • Butterscotch
    asta66 skrev 2013-10-25 09:48:43 följande:

Det  var ju en som inte tyckte sig behöva stanna för skolbuss. Och ja, jag har hört det. Att oskyddade trafikanter får skylla sig själva.

Nu lät det nästan som om du med din första mening avsåg mig men så stora missförstånd borde inte kunna uppstå, inte ens på FL  Att inte tycka att folk ska stanna för skolbussar är ju inte alls samma sak som att tycka att oskyddade trafikanter får skylla sig själva.

Att oskyddade trafikanter får skylla sig själva tycker förhoppningsvis få.
  • someoneinthelight

Men kära TS... Du har inte tänkt på att bara för att de gör fel ska väl inte du göra det också... Då bekräftar ju du med ditt beteende att du tycker att de gör rätt.

Och sen att skriva fittungar är väl värre? 

Svar på tråden Jävla äckelunge!!