Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-02-09 23:46:04 följande:
    Nej, så funkar det inte. Man kan liksom inte välja att förändra ett helgon efter eget godtycke.

För fan, läs på lite...

Utseendet är mycket viktigt. Alla helgon avbildas i princip likadant jämt, så att de lätt känns igen av alla som dyrkar det.
    Jodå, det går alldeles utmärkt. Det är ju det vi har gjort med sankt Nikolaus, till exempel. Han var högst troligen inte en blekfet, skrattande jätte, som jag tidigare skrev.

Kolla in ikonbilden, ser han fet, vitskäggig och glad ut? NÄ! Ser fram emot din fortsatta kritik mot jultomten (som dessutom ska firas 6e december, inte på julafton).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-02-10 09:09:04 följande:
    OM man nu ska fira Lucia av Syrakusa, ska man naturligtvis göra det i juletid.

Dock, med tanke på att Sverige inte är nåt katolskt land, bör Lucia inte firas i exempelvis skolor.

Den korrumperade Jultomten bör naturligtvis avskaffas. En hednisk högtid f.ö., julen, i motsats till Lucia.

Min inställning är att  firanden av olika slag ska tillhöra privatlivet, inte tillhöra den offentliga förvaltningen.och Bort med Jul och Lucia från statstelevision och skolor således! Däremot kan man ju läsa om dessa saker, som en del av historieämnet, samhällskunskap, sociologi etc.

PS Hur gick det med källorna angående ökningen av sexualbrott; menar du att BRÅ har fel? DS
    Det är BRÅ jag syftar till.

Men vad bra, då får du starta en tråd om att avskaffa jultomten. Det känns långt mer relevant än hudfärgen på ett helgon vars utseende vi inte vet något om - hon kunde för allt vi vet varit ebenholtsvart. Romarriket på hennes tid var väldigt metropolitiskt.
  • Dorian Ertymexx

"OM man nu ska fira Lucia av Syrakusa, ska man naturligtvis göra det i juletid.
    Dock, med tanke på att Sverige inte är nåt katolskt land, bör Lucia inte firas i exempelvis skolor."

"Det man gör är ju att man försöker likna henne, såsom hon har illustrerats genom den katolska traditionen. Så fungerar det ju med alla helgon."

Så... vi ska inte efterlikna katolska traditioner, utom när vi ska det?

• Dorian Ertymexx
    Missermajser skrev 2014-02-11 17:40:48 följande:
    Lite ironiskt när ett socialkonservativt nationalistiskt parti som är emot så gott som all invandring och främmande kultur anklagar någon annan för att vara neofascistisk.
    Man skulle kunna tro att dom låtsas vara emot varandra för att drilla sina anhängare att tävla mot varandra om att vara mest PK.
    Det lär ju säkerligen ha den effekten.
    PK indeed. Länge sagt att SD är det mest PK-hysteriska partiet av alla.

I alla fall utåt, men egentligen...

Det finns dom som tror att Sverigedemokraterna är ett parti för arbetare. Vad tycker ni?
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-02-11 23:25:53 följande:

Har tillbringat kvällen i en tråd som just blev bortplockad. Den handlade om en kvinna som sa hennes barn kallats "halvapa" av sverigedemokrater. Det blev ett jävla pådrag från SDare som hävdade att det handlade om en trolltråd och smutskastning av SD. Stäng, stäng, stäng ropades det. Inte är det ens möjligt att något sådant kan komma från en sverigedemokrat, eller hur? Hur det nu låg till med den saken så verkar oroande många inte fatta eller vilja erkänna vad det är för typ av språk som används när det tycks om invandring.

Tråden låg under Känsliga rummet och kom med i "Hetaste debatterna". Det är en värld långt bort från det politiska forumet där den smutsigaste byken tvättas och sedan finns Avpixlat om man vill öka på ytterligare. "Hur ofta byter ni lakan/påslakan ligger kvar. Någon som är sugen att kommentera?Flört

Spännande hur SD-are som annars är sååå heta på att försvara yttrandefriheten (eller snarare deras väldans missförstådda variant av denna) gapar om att tysta meningsmotståndare så fort de får chansen. Men så är ju hyckleriet en del av den heliga SD-treenigheten, tillsammans med offerkoftan och rasismen.
  • Dorian Ertymexx
    sjuttiofemman skrev 2014-02-12 10:19:04 följande:

Låter lite som republikanerna i USA, du vet de där hycklarna som likställer abort med mord men samtidigt inte räds civila dödsoffer (inkl barn) i jakten på terrorister. Vad är skillnaden?

Socialstyrelsen grundar tidsgränsen för abort på när barnet inte överlever utanför livmodern. Tycker jag låter rimligt. Vad grundas en kortare tidsgräns på? Godtycke?

Abortfrågan får mig alltid att tänka på en gammal låt: (om Werner von Braun och hans raketvapen)

"Once it goes up who cares where it comes down, that's not my department said Werner von Braun!"

Samma med abortfrågan - det viktiga är att barnet ska födas, om det sedan har ett miserabelt skitliv är det skit samma, blir ungen en brottsling ska det straffas benhårt, gärna med avrättning, som ju SD-are också vurmar för.

• Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-12 13:12:58 följande:
    Ett foster i artonde veckan (eller tidigare) är inte någon "individ", det är inte ens tillnärmelsevis livsdugligt utanför livmodern.

Det är fan mer moraliskt tvivelaktigt att slå ihjäl en fluga i så fall. Folk som på allvar jämställer abort med mord är inte att betrakta som mentalt tillräkneliga, som jag ser det.
    Precis. Har det ingen fungerande hjärna är det inte en individ. Vi kör med hjärndöd i Sverige, och det torde då gå åt båda hållen - du är inte levande om din hjärna inte fungerar, oavsett om det är efter födseln eller före. Du kanske är en organism, men det är daggmaskar också, lagen skyddar inte dem för det.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-02-12 12:14:54 följande:
    Nej Dorian, nu ljuger du igen. Ajabaja!
    Nej det gör jag inte. Läs själv vad SD-folk skriver. Många av dem är dödsstraffsivrare.
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-02-12 14:35:00 följande:
    Intressant. Kanske  SD-folket klagade så mycket att tråden togs bort, men att då den som startat tråden visade att det som hen beskrev verkligen hade hänt.

Särskilt ovanligt att SD-aktivister attackerar barn verbalt kan det knappast vara. Själv känner jag till två sådana händelser som personer jag litar på berättat att deras barn utsatts för.

Mot bakgrund av vad som brukar hända i den här tråden på fredagarna borde det inte förvåna någon, kan jag tycka.
    Efter "svart lucia"-incidenten borde det inte förvåna någon, vill jag mena...
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-02-12 19:08:01 följande:
    Så fosterfördrivning är alltså inte mord, för om det vore det skulle vi kunna åtala idag.
    Here is the funny part: om abort är mord, så är missfall per definition dråp eller i alla fall vållande till annans död. Klart, vissa tokrepublikanska stater i USA har faktiskt försökt införa något sådant, misstänkliggörande kvinnor som ramlar i trappen och liknande...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?