• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 15:40:10 följande:

Exakt. Det är ofta omtanke om kvinnor, som får män att gå med i Sd faktiskt. När vi träffar varandra på möten över regionsgränserna, och ska presentera oss för varandra och berätta varför vi hittade till Sd en gång, så är det ofta sådana historier som kommer fram. Jag vet många män i Sd, vars hustrur/flickvänner/systrar/döttrar våldtagits och förnedrats av invandrarmän. Det blev deras wake up-call.

Javisst! SD - det sanna feministpartiet! Jag skrattar så jag kiknar.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 16:05:12 följande:
    Ja, alltså ärligt så röstar jag hellre på ett parti som vill hindra att jag våldtas, än ett som lovar mig högre lön (på något roundabout vis som ingen egentligen vet om det funkar).
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 16:05:12 följande:
    Men du - varför tror du att antalet kvinnor i Sd bara växer..? Om partiet inte skulle vara bra för oss kvinnor. Och VAD - närmare bestämt - är det du inte tror skulle vara bra..? 
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-08-10 15:16:06 följande:

Jag tillhör den så kallade "SD-sekten" som för övrigt inte är någon sekt. INte hatar jag kvinnor heller, tvärt om. Har dessutom inte heller stött på någon inom SD som hatar kvinnor än. Ska vi jämföra med muslimska länder så finns det ingen inom SD som vill förbjuda kvinnor att klä sig som de vill, ingen som vill förbjuda dom att ta körkort, ingen som vill tvinga dom att äta en speciell mat, Ingen som vill föreslå att hedersmörda en kvinna som tagit ett "snedsteg" i förhållandet.

Fakturm är att SD's satsningar inför valet till största delen gynnar kvinnor i första hand. Så SD satsar stort på just kvinnor. Bra va?

Jag tycker att man inte ska vara så pk att man drar sig för att kalla en spade för en spade och en sekt för en sekt. Och SD har oerhört många drag av sekt utifrån Nationalencyklopedins definition: "religiös grupp som markant avviker från den eller de religiösa huvudlinjerna i ett samhälle. Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper".

Du skrev att inte alla men en betydande del av muslimerna hatar kvinnor. Allvarligt talat tänkte du dig väl bara muslimer som män då - en betydande del, närmare bestämt 50 procent, av muslimerna är kvinnor.

Jag tror att det är mer relevant att tala om kvinnohat i samband med SD-sekten än i samband med islam. Särskilt som en mycket betydande del av sekten består av män - allra tydligast märks detta bland dem som lyckats ta sig till beslutande positioner inom sekten.

Du skriver att en stor del av SD:s satsningar gynnar kvinnor - jag har läst samma påståenden från fundamentalistiska muslimer, det vill säga att vi män ska besluta vad som är bäst för kvinnor eftersom de inte riktigt har den förmågan själva.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-10 11:01:36 följande:
    Det går alldeles utmärkt att diskutera utan att generalisera i dom allra flesta fallen.
    Jag har jobbat med utsatta kvinnor ideellt och en del män, men mest kvinnor och jag har sett så mycket skit som en del män har utsatt dom för.
    Men om jag skulle skriva om män på samma svepande generaliserande sätt som jag sett sd-anhängare göra om invandrare, så hade jag fått så mycket skit för det.
    Då hade jag blivit kallad för manshatare omedelbart.
    Orden är viktiga, i synnerhet på ett forum där det skrivna är det enda kommunikationsmedel vi har och vi känner inte heller varandra och kan varandras språkbruk.
    Då är det viktig att vara tydlig, så jo, det behövs sägas varje enskild gång, annars riskerar man att såra andra som är oskyldiga och dra med dom över en kam och man riskerar att själv bli stämplad, i det här fallet som rasist.

Angående nazismens historia, kan man skriva antingen

Dom nazister som gjorde sig skyldiga till misshandel och mord

eller så kan man skriva

Nazisterna misshandlade och mördade.

Ser du verkligen ingen skillnad på dom två meningarna.
    Var försiktigt med orden om du menar allvar med att du vill ha en nyanserad debatt.

Ok, kan köpa det till viss del.'
    Men det blir ju mer svepande ju mer som man kan anta att den grupp man talar om styrs av hårda lagar som hårt pekar på hur de ska göra och uppföra sig än om man pekar ut en löst sammansatt grupp som eg inget har gemensamt, det håller du väl ändå med om.

Ser ingen större skillnad på meningarna egentligen, det blir ordlek bara. Som om några utförde våldsbrott medan andra "bara" stod och vaktade.
    Är de som vaktade mindre medskyldiga ?
     Eh, neej.

Man kan visst säga- nazisterna misshandlade och mördade...eftersom meningen är lösryckt ..i en diskussion går man isf längre, och frågar vidare- gällde det alla?

• Vitrysk hockeyhjälte

Oavsett vad som är en sekt och inte; jag är tusenfalt räddare för islam än jag är för SD. Motståndet mot de senare lär förbli tillräckligt stort även framöver.

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-10 11:08:17 följande:

Igår skrev du som svar på en direkt fråga vad du gjorde för att bidra såhär:

"Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti "

Har du ändrat dig nu (varför blir min text tjock? )
    Men det är jättebra att du engagerat dig för barnen, toppen, det ska du ha all credit för.

Det är inte insatser från svenska samhället, det är insatser från privatpersoner av olika ursprung.
    ja, du ville prata om just invandrare, jag breddade frågan, för jag förstår inte varför det var viktigt att just singla ut vad invandrare kontra svenska privatpersoner gjorde.
    Vi har alla ett ansvar.
    Varför är det viktigt för dig att det är just invandrare som ska diskuteras, frågan berör väl oss alla?
    Ja inget i dessa frågor menade jag.  Så jag har inte ändrat mig :)

Nja viktigt vilka som gjorde vad..vi kom en bit från ursprungsfrågan nu som jag tror var att det visst reagerades och sågs med oblida ögon på det som sker i förorterna tex och då undrade jag vilka tecken på det vi ser och vad de själva gör för att stävja det hela...relevant fråga kan jag tycka ändå.Det vore av flera skäl nyttigt att se deras reaktioner och också gärna åtgärder.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-10 16:54:30 följande:

Oavsett vad som är en sekt och inte; jag är tusenfalt räddare för islam än jag är för SD. Motståndet mot de senare lär förbli tillräckligt stort även framöver.

Det är klart att islam. är ett större hot mot förnuftet än SD - men då handlar det om kvantitativa skillnader.
  • realist14

Svenskar på tjänsteresa utomlands hårdpluggar på seder och bruk, vem ska jag hälsa på först, hur sitter vi runt bordet, vem tilltalar jag om detta...osv osv...sen kliver de in i sammanträdesrummet som inför en teaterpremiär med inövade rörelser, rädda för att göra fel. Snacka om respekt och integration.
    Sedan kommer det landets representanter hit, en tid senare,...inte så att nu är det vår hemma-arena och våra seder och bruk då, nej då...för vi finns ju per definition inte. Nej då återupprepas allt istället, fast i det egna konferensrummet. Suck.

Har sett detta många gånger. Säger lite om svenskar kanske. "
    Varför är ju den stora frågan som alltid.

Känns det igen?

• Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-10 16:08:16 följande:
    Ja, alltså ärligt så röstar jag hellre på ett parti som vill hindra att jag våldtas, än ett som lovar mig högre lön (på något roundabout vis som ingen egentligen vet om det funkar).
    Vilket parti vill inte förhindra våldtäkter?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?