• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-10 09:34:40 följande:
    Driver vi ett hotell eller?

Du tackar inte om du blir bjuden på middag hos någon?
    Jo antagligen.
    Men att få all inclusive samt trygghet, äeh, iget att tacka för. Eh....
    Exakt...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:13:28 följande:
    Inte jag. Kristendomens vagga ligger i Mellanöstern. Afrika har många starka kristna fästen. Att du tänker på västerlänningar säger något om ditt omvärldsperspektiv, men inget om kristendomen.
    ...fast om deras lokala variant av kristendomen är hoprörd med deras egna förkristna seder och bruk och vidskepelser, som går helt emot allt vad kristendomen predikar, så kan man ju inte ta dem som exempel på hur kristna är eller gör. Det måste du väl hålla med om..? Att kristna syrianer följer den i stora delar av Mellanöstern utbredda seden med hedersmord, gör det inte till en kristen sed.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:23:35 följande:
    Men redan vikingarna struntade i religionen. Vi är och har alltid varit ett sekulariserat land. Sverige var det sista nordiska landet att kristnas. Den nya religionen tog sig främst uttryck i kors på runstenar och nya namn på gamla helgdagar (jfr svenskt julfirande med exv Spanien, Enland etc).
    Vad? Vikingarna var ju inte utan religion innan kristendomen kom hit. De trodde ju på asarna. Nu måste du läsa på, tror jag! Sedan levde de båda religionerna sida vid sida ett par hundra år. Man har t.ex. hittat krigare begravda med både kors och torshammare runt halsen. För säkerhets skull! Och man började ge barnen två namn av samma anledning: Tora Maria! 
  • Jeaninne

Och på tal om Katrin Zytromierska igen, förresten. Jag citerade hennes blogginlägg ovan, några inlägg upp. Jag ser inget konstigt i det - hon hade rätt att bli förbannad, när barnflickan bara utnyttjade henne för att komma in i USA. Och sedan lämnade henne PÅ DAGEN, utan att bry sig ett skit om hur familjen skulle klara sig utan barnomsorg. 

Men se det fick man inte skriva enligt etablissemanget! Katrin fick MASSA skit från alla håll - utom från vanligt folk, som själva får pussla med sin barnomsorg, och som gav henne sitt stöd i olika forum och på sina bloggar. Katrin fick till och med sparken som betald bloggare på Finest efter det inlägget! Det är ett TYPEXEMPEL på PK-mentaliteten i Sverige!

• Jeaninne
    JTA skrev 2014-08-10 11:32:04 följande:
    För egen del skulle jag tro att det är väldigt vanligt att invandrare inte förstår sig på den svenska kulturen, även efter många år eller till och med generationer. Det där du vill tro om integration och internalisering, det är ju precis vad som konstaterats inte händer. Vi satsar mest på integration men resultaten är ändå sämst i klassen. Med tanke på vad WVS visar oss är det inte långt till slutsatsen att en bidragande orsak är att kulturerna är för olika. Svensk kultur är extremt annorlunda och antagligen svår att anpassa sig till. Den säger att alla är välkomna men för att verkligen ingå i kulturen måste man också själv välkomna alla och allt, även inom sin egen folkgrupp/kulturkrets. Det gör man inte om man kommer från en traditionsbunden kultur, definitionsmässigt. Det innebär ju upplösning.

SDs socialkonservatism är som du säger en marginell företeelse i svensk kultur. Skulle inte tro att mer än ett par tre procent av väljarna tror på hela konceptet. Resten är missnöjesröster.
    Ja, tänk bara om VI skulle flytta till Saudi-Arabien eller Iran annat fundamentalistiskt muslimskt land, och försöka integrera oss där. Det finns ju böcker av västerländska kvinnor som flyttat dit som hustrur till infödda män.

Den stora skillnaden är förstås, att de länderna inte är så flata som vi är, utan helt enkelt KRÄVER anpassning. Även västerländska kvinnor som går utan slöja omhändertas av polis, de som utför homosexuella handlingar straffas (i de mest extrema länderna straffas till och med ogifta heterosexuella västerlänningar som har sex med varandra), likaså de som bränner, smugglar in eller förtär spritdrycker, o.s.v..
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-10 11:32:04 följande:
    För egen del skulle jag tro att det är väldigt vanligt att invandrare inte förstår sig på den svenska kulturen, även efter många år eller till och med generationer. Det där du vill tro om integration och internalisering, det är ju precis vad som konstaterats inte händer. Vi satsar mest på integration men resultaten är ändå sämst i klassen. Med tanke på vad WVS visar oss är det inte långt till slutsatsen att en bidragande orsak är att kulturerna är för olika. Svensk kultur är extremt annorlunda och antagligen svår att anpassa sig till. Den säger att alla är välkomna men för att verkligen ingå i kulturen måste man också själv välkomna alla och allt, även inom sin egen folkgrupp/kulturkrets. Det gör man inte om man kommer från en traditionsbunden kultur, definitionsmässigt. Det innebär ju upplösning.

SDs socialkonservatism är som du säger en marginell företeelse i svensk kultur. Skulle inte tro att mer än ett par tre procent av väljarna tror på hela konceptet. Resten är missnöjesröster.
    Mm, i den bästa av världar skulle ingen behöva fly hit - utan de som kom skulle komma för att de lockas av svensk kultur och svenska vanor och vi bli en del av dem och tror att de kan tillföra något.

Det är en märklig paradox att den svenska toleransen och vårt distanserade sätt att förhålla oss till vår egen kultur uppfattas som självförakt av sverigedemokrater och kan uppfattas som svaghet av människor från kulturer där man fått lära sig att de politiska och religiösa ledarna pekar med hela handen.

Själv anser jag att vi borde vara helt kompromisslösa vad gäller det som skulle kunna sägas vara svenska kärnvärden - mycket förenklat uttryckt som ingen omskärelse av barn, inga skilda badtider på kommunala badhus och den som av religiösa skäl inte kan tänka sig att skaka hand med en kvinna får väl försöka hitta ett ensamarbete.

Och som du anser jag att en person som fått asyl men ännu inte är svensk medborgare som begår ett grovt brott har brutit ett "kontrakt" med Sverige och borde utvisas.

Din käpphäst är ju kulturrelativismen. Den borde vi göra upp med en gång för alla.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:56:39 följande:
    Ja, tänk bara om VI skulle flytta till Saudi-Arabien eller Iran annat fundamentalistiskt muslimskt land, och försöka integrera oss där. Det finns ju böcker av västerländska kvinnor som flyttat dit som hustrur till infödda män.

Den stora skillnaden är förstås, att de länderna inte är så flata som vi är, utan helt enkelt KRÄVER anpassning. Även västerländska kvinnor som går utan slöja omhändertas av polis, de som utför homosexuella handlingar straffas (i de mest extrema länderna straffas till och med ogifta heterosexuella västerlänningar som har sex med varandra), likaså de som bränner, smugglar in eller förtär spritdrycker, o.s.v..
    Jepp. Hela sekten borde mangrant flytta till Saudiarabien. Efter en tid av anpassning skulle alla märka att de äntligen hamnat i SD:s utopia.
  • Kunigunda

[quote=73768614][quote-nick]Jeaninne skrev 2014-08-10 11:10:47 följande:[/

Dessutom har ju inte alla amerikaner samma åsikter om dödsstraff (många är emot och i de flesta stater är det faktiskt förbjudet) eller abort eller något annat.

[/quote]

Men alla syrianer tycker lika? Alla muslimer går att diskutera som grupp? Vad gör amerikaner så speciella?

• Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:14:00 följande:

Angående Fredrik, så har i alla fall hans äldsta son fått gå runt på stan i Stockholm... och två gånger mycket riktigt blivit misshandlad av invandrargäng. Han (sonen) skrev ju vad han tyckte om invandrare på sitt Facebook (eller någonstans på nätet i alla fall) efter det, men det fick tydligen tas bort på order av pappa!

Sonen har skrivit mycket om många som sedan behövt tas bort. Härom året skrev han flera hatepos om en tonåring som förolyckats, där kontentan var "skönt att han är död så slapp jag göra det själv".
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:31:10 följande:

Ja, det där är faktiskt konstigt. Gustav Wasa fick väl slå ner en del uppror, annars, tycker jag mig minnas. Klockupproret, när han konfiskerade kyrkornas egendomar, minns jag bestämt. Men visst, man tycker ju att folket kunde ha trotsat mer i sin egen religionsutövning. I Storbritannien hade ju de stora godsen egna präster, som de gömde i huset vid behov, som höll gudstjänst för hushållet enligt den gamla ordningen... 

Katolicismen var ju pådyvlad oss utifrån. I och med Vasa fick vi vår lutheranska tro (som i mycket hög grad format svenska traditioner och svensk etik - den som SD vill bevara) och vårt alfabete. Han är ju vår landsfader som bröt med Danmark och kyrkan, tog tillbaks makten och formade ett Sverige med nationell egenart. Vad är det ni egentligen försöker säga? Hur religiösa tror ni 'folket' var när kyrkan talade latin och krävde tionden?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?