• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:23:35 följande:
    Men redan vikingarna struntade i religionen.
    Vad har du fått detta ifrån? Vikingatiden är ju det hedniska dekadensens tid; vikingatiden avlöses ju av kristnaden!

Att de nordiska länderna kristnades senare än i söder har en enkel förklaring, att det som är Norden, låg väldigt långt bort från den civiliserade världen.

Oavsett det är det absurt att tala om "svenskar", gällande vikingatid. Det fanns ju inget Sverige, utan bara det som skulle komma att bli Sverige.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2014-08-10 10:28:09 följande:
    Nja, framförallt är det väl SD-sekten som hatar kvinnor. T ex är det mycket vanligt att sekten påstår att muslimer hatar kvinnor.

Säkert har de flesta inom sekten kännedom att det existerar kvinnor, att egentligen hälften av alla muslimer är kvinnor - men SD-sektens kvinnofientlighet gör att man inte anser att dessa räknas.

Nåja, som vän av ordning så måste jag ju erkänna att det finns delar av islam som påminner om SD-sekten i sin syn på kvinnor - men jag tror inte att de går så långt som SD att de inte ens erkänner kvinnornas existens utan det handlar mer om mycket kringskurna regler för hur en kvinna ska göra.

SD-sekten hatar kvinnor, man hatar Sverige och oss svenskar.

Inte konstigt att vi svenskar ser med löje och förakt på sekten, särskilt mot bakgrund av att sekten inte precis har lockat till sig de vassaste pennorna i pennstället.

Det finns ju ingen företeelse som vi svenskar har så svårt för som SD-sekten, visar Förtroendebarometern.

Jag tillhör den så kallade "SD-sekten" som för övrigt inte är någon sekt. INte hatar jag kvinnor heller, tvärt om. Har dessutom inte heller stött på någon inom SD som hatar kvinnor än. Ska vi jämföra med muslimska länder så finns det ingen inom SD som vill förbjuda kvinnor att klä sig som de vill, ingen som vill förbjuda dom att ta körkort, ingen som vill tvinga dom att äta en speciell mat, Ingen som vill föreslå att hedersmörda en kvinna som tagit ett "snedsteg" i förhållandet.

Fakturm är att SD's satsningar inför valet till största delen gynnar kvinnor i första hand. Så SD satsar stort på just kvinnor. Bra va?

• Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-08-10 15:05:55 följande:

Vad har du fått detta ifrån? Vikingatiden är ju det hedniska dekadensens tid; vikingatiden avlöses ju av kristnaden!

Att de nordiska länderna kristnades senare än i söder har en enkel förklaring, att det som är Norden, låg väldigt långt bort från den civiliserade världen.

Oavsett det är det absurt att tala om "svenskar", gällande vikingatid. Det fanns ju inget Sverige, utan bara det som skulle komma att bli Sverige.

Jag har redan korrigerat. Jag menade kristendomen, inte religionen. Norge och Danmark kristnades 2-300 år tidigare än Sverige.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 14:16:12 följande:

Det gör det förstås, i enskilda frågor, och av andra skäl. Om vi tar tiggarna t.ex., så har ju många frikyrkor i landet hjälpt dom med logi och mat. Samtidigt som frikyrkorna absolut inte håller sig till etablissemanget när det gäller HBTQ-frågor, samboförhållanden eller aborter. 

Nu fattar jag ännu mindre. Vad tror du eg att etablissemanget betyder?
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-10 15:16:06 följande:

Jag tillhör den så kallade "SD-sekten" som för övrigt inte är någon sekt. INte hatar jag kvinnor heller, tvärt om. Har dessutom inte heller stött på någon inom SD som hatar kvinnor än. Ska vi jämföra med muslimska länder så finns det ingen inom SD som vill förbjuda kvinnor att klä sig som de vill, ingen som vill förbjuda dom att ta körkort, ingen som vill tvinga dom att äta en speciell mat, Ingen som vill föreslå att hedersmörda en kvinna

Så ser det inte ut i "muslimska" länder. Det finns länder, som också är muslimska, där det ser ut så.
  • Jeaninne
    Bejje skrev 2014-08-10 15:16:06 följande:

Jag tillhör den så kallade "SD-sekten" som för övrigt inte är någon sekt. INte hatar jag kvinnor heller, tvärt om. Har dessutom inte heller stött på någon inom SD som hatar kvinnor än. Ska vi jämföra med muslimska länder så finns det ingen inom SD som vill förbjuda kvinnor att klä sig som de vill, ingen som vill förbjuda dom att ta körkort, ingen som vill tvinga dom att äta en speciell mat, Ingen som vill föreslå att hedersmörda en kvinna som tagit ett "snedsteg" i förhållandet.

Fakturm är att SD's satsningar inför valet till största delen gynnar kvinnor i första hand. Så SD satsar stort på just kvinnor. Bra va?

Exakt. Det är ofta omtanke om kvinnor, som får män att gå med i Sd faktiskt. När vi träffar varandra på möten över regionsgränserna, och ska presentera oss för varandra och berätta varför vi hittade till Sd en gång, så är det ofta sådana historier som kommer fram. Jag vet många män i Sd, vars hustrur/flickvänner/systrar/döttrar våldtagits och förnedrats av invandrarmän. Det blev deras wake up-call.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 15:37:44 följande:
    Nu fattar jag ännu mindre. Vad tror du eg att etablissemanget betyder?
    Du får läsa här - det stämmer med min inringning av begreppet i alla fall:

sv.metapedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

"Politisk korrekthet behöver dock inte innebära att man delar majoritetens åsikter, utan ofta tvärt om - det handlar ofta snarare om att ha åsiker i samklang med den politska elitens värderingar, eller det så kallade etablissemanget. Andra exempel på politisk korrekthet är förnekandet av den svenska identiteten, exempelvis "det finns inga svenskar", eller "vem är egentligen svensk?"."
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 15:45:05 följande:

"Politisk korrekthet behöver dock inte innebära att man delar majoritetens åsikter, utan ofta tvärt om - det handlar ofta snarare om att ha åsiker i samklang med den politska elitens värderingar, eller det så kallade etablissemanget. Andra exempel på politisk korrekthet är förnekandet av den svenska identiteten, exempelvis "det finns inga svenskar", eller "vem är egentligen svensk?"."

Just. Etablissemanget är en politisk och/eller social elit. Hur kan du då på allvar tala om etablissemanget i samband med diskussioner i trådar på FL?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-10 15:45:05 följande:

Just. Etablissemanget är en politisk och/eller social elit. Hur kan du då på allvar tala om etablissemanget i samband med diskussioner i trådar på FL?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 16:02:05 följande:
    Va? Det kan man väl, om vissa uppenbarligen anslutit sig till etablissemangets åsiktspaket..?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?