• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    Bejje skrev 2014-09-10 11:35:05 följande:

Att SD är med om skandaler är det ju ingen som har missat tack vare expressen och vänsterextrema våldsorganisationen research gruppen  som inte bara en utan flera gånger tillskansat sig information olagligt och Expressen tycker det är helt ok, men så är ju även chefredaktören dömd för vapenbrott.

Det många däremot missar är alla de skandaler som tillhör andra partier. Bara senaste veckan har information framkommit om säkert 15st olika politiker från de andra partierna som antingen gjort dumma uttalanden, dömts för misshandel, grov misshandel, mordhot, Hitlerhälsningar osv osv. Bara en bråkdel av dessa visas i vanlig media. Skulle även alla dessa skandaler få samma utrymme i media som SD så skulle SD's skandaler drunkna i den stora högen och helt plötsligt inte tas lika allvarligt. 

Så här ser man helt klart en agenda från speciellt expressen att publicera så mycket skit de kan om just SD inför valet och dölja de flesta skandaler i de andra partierna som många gånger är mycket värre än SD's.

Finns dock en fördel i det hela och det är hur SD som parti agerer. Bara senaste tiden har 8st från partiet fått avgå vilket visar att SD tar detta på allvar. De i de andra partierna som dömts för misshandel, stölder, mordhot, Hitlerhälsningar osv får konstigt nog sitta kvar. Det visar vilket parti som vill rensa ut packet och skapa ett parti som man kan vara stolt över till skillnad från de andra partierna.

Om vi summerar ihop senaste tidens avhopp så hittar jag 2st från M, en från MP, en från KD, en från S och 8st från SD. Jag kan inte hitta de där 15st som du nämnerObestämd. Inte heller de som har dömts för misshandel, grov misshandel, mordhot, gjort Hitlerhälsningar osv. Så du får gärna länka eftersom mitt Googlande tydligen är dåligt.

Två fel gör dock inte ett rätt. Men är det dock inte lite märkligt att SD är överrepresenterade när det gäller antalet politiker (och kandidater) och vad kan det då bero på?

Hur har Researchgruppen tillskansat sig uppgifterna? Och på vilket sätt har det varit olagligt? Har inte koll på dem så du får gärna berätta.
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-09-10 12:28:08 följande:
    Om vi summerar ihop senaste tidens avhopp så hittar jag 2st från M, en från MP, en från KD, en från S och 8st från SD. Jag kan inte hitta de där 15st som du nämnerObestämd. Inte heller de som har dömts för misshandel, grov misshandel, mordhot, gjort Hitlerhälsningar osv. Så du får gärna länka eftersom mitt Googlande tydligen är dåligt.

Två fel gör dock inte ett rätt. Men är det dock inte lite märkligt att SD är överrepresenterade när det gäller antalet politiker (och kandidater) och vad kan det då bero på?

Hur har Researchgruppen tillskansat sig uppgifterna? Och på vilket sätt har det varit olagligt? Har inte koll på dem så du får gärna berätta.
    Grejen är ju den att Expressen ägnar sig åt kampanjjournalistik. De granskar bara dem de är motståndare till, genom Expo/Researchgruppen.

Efter valet kommer Sd ha betydligt större ekonomiska muskler än nu, och dessa pengar kommer säkert investeras i media. Då kommer många från de olika partierna att hänga löst.
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-09-10 12:28:08 följande:

Just nu kan man läsa på Text-TV och en tidigare dömd sossepedofil "i en västsvensk kommun" som har blivit kickat från sitt uppdrag i kommunen. Har du tagit med honom i din statistik? Det konstiga är att Text-TV inte går ut med namn, vilket ju Expressen ju alltid gör. Och sen, i jämförelse med pedofili, är väl ändå rasistiska Facebook-inlägg ganska milt, även om det naturligtvis är idiotiskt även det
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-10 08:12:16 följande:
    Ja. Vad det nu har med någonting att göra.

Backa gärna upp det i den här tråden också, och inte bara med nåt halvdiffust snack om att det står i den och den helt andra tråden och att man får kolla själv.
    Så du valde att svara på det av mina inlägg som blev avhugget. Hoppas att du inte såg det andra. Som jag petar in här under.
    FDFMGA skrev 2014-09-10 08:11:54 följande:
    FL har inte det mest pålitliga av system, sändningen bröts mitt i.

Omvänd bevisföring.

Om jag påstår att vitryssar och bejjar tillhör SvP - så är det min uppfattning att jag i så fall måste kunna backa upp mitt påstående med ordentliga bevis medan ni om ni bedömer er själva utifrån samma måttstock som ni dömer andra skulle behöva bevisa er "oskuld".

Konsekvensanalys - är en underskattad sysselsättning på vissa håll och kanter.
    Om du inte förstod så är det alltså den som påstår något som har bevisbördan. Påstår man att Isis delar ut flygblad utanför Södermalmsmoskén så förväntas man belägga det - och påstår man att vitryssar och bejjar är SvP-are så får man belägga detta. Det senare var alltså ett exempel på orimligheten i att kräva omvänd bevisföring,

Fast att ni är lata - det kan man ju gott påstå. 
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-10 13:12:16 följande:
    Så du valde att svara på det av mina inlägg som blev avhugget. Hoppas att du inte såg det andra. Som jag petar in här under.
    FDFMGA skrev 2014-09-10 08:11:54 följande:
    FL har inte det mest pålitliga av system, sändningen bröts mitt i.

Omvänd bevisföring.

Om jag påstår att vitryssar och bejjar tillhör SvP - så är det min uppfattning att jag i så fall måste kunna backa upp mitt påstående med ordentliga bevis medan ni om ni bedömer er själva utifrån samma måttstock som ni dömer andra skulle behöva bevisa er "oskuld".

Konsekvensanalys - är en underskattad sysselsättning på vissa håll och kanter.
    Om du inte förstod så är det alltså den som påstår något som har bevisbördan. Påstår man att Isis delar ut flygblad utanför Södermalmsmoskén så förväntas man belägga det - och påstår man att vitryssar och bejjar är SvP-are så får man belägga detta. Det senare var alltså ett exempel på orimligheten i att kräva omvänd bevisföring,

Fast att ni är lata - det kan man ju gott påstå. 
    Jag förstår vad du säger. Jag förstår däremot inte riktigt syftet med det. Visst, du hävdar att det är Bejje som ska bevisa något och inte nihka - men det är samtidigt hon som åberopar källor som hon inte vill eller orkar länka till. Hade hon sagt "bevisa för mig att det är Isis" hade det varit en annan sak, men nu var det hon själv som förde de där källorna på tal.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-10 13:22:29 följande:
    Jag förstår vad du säger. Jag förstår däremot inte riktigt syftet med det. Visst, du hävdar att det är Bejje som ska bevisa något och inte nihka - men det är samtidigt hon som åberopar källor som hon inte vill eller orkar länka till. Hade hon sagt "bevisa för mig att det är Isis" hade det varit en annan sak, men nu var det hon själv som förde de där källorna på tal.
    till exempel inlägg 14 i tråden jag länkar till. 

www.familjeliv.se/forum/thread/73921664-isis-delar-ut-flygblad-utanfor-stora-mosken-pa-sodermalm/2
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Bejje
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-10 13:23:56 följande:
    Ujujuj. Så många avpixlat-länkar. Nu trycker FMGA snart på anmäl-knappen!

(Tips: Avpixlat källhänvisar oftast i sina egna artiklar. Använd de länkarna i stället.)
    Japp, men jag måste ju vara lite irriterande. Folk gillar ju inte att man länkar till avpixlat för de anser inte att det är en pålitlig källa. Och andra sidan länkar andra till t.ex. Expressen och Aftonbladet som jag inte anser är en pålitlig källa.

och gällande anmälan? Står det någonstans i Familjelivs regler att det är förbjudet att länka till Avpixlat eller? Jag har inte läst reglerna på nåt år, men det stod inte med i reglerna förr i alla fall.
  • Digestive

7

de Robespierre skrev 2014-09-10 10:24:19 följande:

SD är just nu mest ett missnöjesparti bland väljarna. Folk röstar på dem för de är trötta på de gamla partierna och att de är samma valfläsk som det alltid har varit. Här kommer nu ett parti som lovar förändring och spelar på populistiska saker. Vi har sett det tidigare med Ny Demokrati och liknande partier i andra länder.

Problemet för SD med "stollar" inom partiet är inte unikt i sig. SD är ett ungt parti som har skapats ur en brokig samling medlemmar. Att SD bildades ur något mycket tveksamt och där folk fanns som hade åsikter åt extremhögern är det nog ingen som ifrågasätter idag. Nu över 20 år senare så har partiet snyggat till sig. Man har lärt sig att föra sig i media och den stora förtjänsten kan tillskrivas Jimmie Åkesson. För utan honom hade det blivit svårt.

Frågan är hur mycket som har rensats ut inom partiet under åren. Har de lyckats rensa bort de med extrema åsikter och det vi ser idag är bara knegare som vill skapa en förändring men blir ställda mot väggen gång på gång av media pga deras "rättframma" åsikter om invandringspolitiken? Eller är det så att partiet fortfarande består av många (ultra)nationalistiska medlemmar med blåsvarta åsikter som försöker flyga in under radarn och därför har lärt sig att stå framför kameror och mikrofoner tills valet är över (med undantag för de som redan har straffat ut sig)? Finns det en dold agenda hos SD eller är det The Real Deal och inget annat?

Ingen rök utan eld brukar man säga. Men å andra sidan så är medias makt stor och kan användas för att vinkla saker. Det har varit mycket klavertramp från SD:s kandidater den senaste tiden och jag kan inte förstå att inte SD har gått ut med ett dekret till alla sina kandiderande att de måste tänka både en och två gånger innan de skriver i social medier. Vi har ju även sett politiker och kandidater från andra partier få förklara sig i media den senaste tiden. Två fel gör inte ett rätt och SD verkar spela i en helt egen division.

Jag tror SD kommer att växa ytterligare en bit till. Det är alltid kul att hålla på The Underdog eller utmanaren. Men för varje år som går och ju mer man växer desto mer ökar kraven på att man skall åstadkomma det man lovar. Man förlorar även bilden av att vara utmanaren och blir till sist ett parti som alla de andra.   

De har dock blivit väldigt tråkiga och urvattnade. Vart är den Jimmie Åkesson som syns i valfilmen? I de senaste debatterna så har han mest rebellat mot ordningen och kommit med attityd - saker som han gör bra och kan ses som ett signum men BARA detta lockar inte, jag kräver passion för politik och inte bara imageupphållning. Utöver det så serveras samma politik som 2010 ut fast som loj skåpsmat. Inovation, framåtanda och utveckling - något att önska utav ett av Sveriges största partier i mätningarna.

Jag gillar Jimmie Åkesson som politiker, i allmänhet - vass som en pianotråd, klarar av att bära en "bad boy"-image och bryr sig föga om pk-popularitet. Med en bättre engelska så vore det coolt att sätta honom på en utrikesministerpost, med betoning på coolt (kanske inte nyttigt eller bra, men coolt), för han hade ju fått svensken att se bra mycket mindre timid ut för omvärlden. Aja, flum, flum..

Hans metoder för att skapa opinion kan jag dock inte ställa upp på, alls, inte ens i minsta utsträckning ska man propagera genom att förställa människor. På den punkten är han kort och gott röten.

Partiet som parti har problem med att fylla stolar med vettigt folk som följer partilinjen (1/3 sympatiserar med tveksamheter och säkerligen fler i dunklet) och med att ens fylla stolar (1/5 av stolarna står tomma) och den uppgiften blir knappast lättare ellet får ett grannare resultat med dubbelt så många stolar att fylla. Det söker sig för många av denna sort till partiet och det finns varken tid eller fullgoda metoder för att beivra det problemet effektivt.

Det är ingen vinnande båt, det är bara en båt som har blivit precis så tråkig som det låter. Sverige ligger i den världsledande gruppen för inovation, framåtanda och utveckling, det får gärna återspeglas i våra större partier - för annars så matttas vårt finaste skimmer ner.

Jag älskar statsministerns visioner när han jämför oss med Tyskland, Storbrittanien, Kanada, Frankrike och USA - vi har verkligen den potentialen på flera områden, exempelvis forskning och inovation! Ett stoltserande bygge, någonting att ta på och manifestera detta med.. hade varit grymt coolt och säkert stoltmässigt enande för folket. Något som "Europas största forskning- och inovationsanläggning" eller något i stil med CERN men på ett annat område, eller dylikt, vore verkligen körsbäret på toppen av Sverigebygget (i framtiden och när pengar finns, bygget planeras ändå till 2020 och då ska vi allt ha klarat kommande finanskris med bravur med Alliansens politik, precis som vid finanskrisen 2008)! En utveckling av vapenindustrin och med fokus på högteknologiska "icke-skadliga/dödliga"-vapen som gemene både kunde ha insyn i och känna stolthet för (utan att behöva ifrågasätta sin etisk) vore också ettt grymt coolt alternativ och som inte riktigt skulle kosta lika astronomiska summor som tidigare proportionsbyggen.

Vi borde ta för oss mer, vi är verkligen grymma människor i detta landet! Även om jag inte vill leva särskilt länge i en blå politik (knappt mer än nödvändigt) så är Fredrik Reinfeldt likväl den partiledaren som är spännande, visar ett sådant här driv och lyfter upp en känsla av stolthet när få lyckas (iallafall när han sitter i regering och inte i opotion lyckas han med detta, haha..). Han brukar få höra att han är "för nöjd", jag tycker att han borde reda ut missförståndet och meddela att han är stolt, för det är han säkerligen och det har han - utifrån sina egna visioner och utifrån hur de har uppfyllts idag - faktiskt rätt att vara.

Och nej, har inte röstat på Moderaterna, har inte gjort det i något val överhuvudtaget. Jag uppskattar bara vår statsminister, faktiskt en av de bästa som vi har haft och kanske den bästa av de blå. Jag är ärligt nyfiken på vad han kan tänkas göra för oss och om Alliansens politik får nå full slagkraft i Sverige - för det är inga halvdana cylindrar som vi talar om här.

Tycka vad man vill om blå politik, ibland behövs den på både gott och ont, men det är en finansmotor att räkna med. Gänget som sitter i regeringen är även några av de absolut finaste politikerna i hela Europa av blå färg, det ska man inte glömma. Behövs det blå politik just nu så är det här helt rätt gäng och skulle de mindre partierna i Alliansen få ett större stöd så hade den politiken även gjort Sverige lite mer mjukt och varmt där det skulle behövas.

Vi har en finansvarg som statsminister.

Vi har en utbildningsminister som gör mer än vad någon annan har gjort på flera decennier för skolan.

Vi har en näringsminister som både ser och hör.

Vi har en socialminister som inte skulle kunna dra en vals om så livet hängde på det och som kan stå upp för sunda värderingar i vilket väder som helst.

Kan man i dessa tider, med en finanskris runt hörnet, verkligen begära fantastiskt mycket mer? Och vad skulle en omfattande omställning till röd politik innebära för Sverige, när det samtidigt står en finanskris och väntar på oss?

Oj, nu blev det väldigt lite om Sverigedemokraterna men de är som sagt mest tråkiga nu för tiden.
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-09-10 12:59:16 följande:
    Grejen är ju den att Expressen ägnar sig åt kampanjjournalistik. De granskar bara dem de är motståndare till, genom Expo/Researchgruppen.

Efter valet kommer Sd ha betydligt större ekonomiska muskler än nu, och dessa pengar kommer säkert investeras i media. Då kommer många från de olika partierna att hänga löst.
    Men det är väl inget nytt direkt att tidningar har nån typ av politisk inriktning och gärna granskar motståndarsidan. Exxet har ju alltid ansetts som blått och AB har ju varit knegarbladet.

Vet inte om vi skulle må så bra av att ha en motsvarande press i landet som Italiens Berlusconi eller Englands Murdoch lyckades med.
  • Bejje
    de Robespierre skrev 2014-09-10 14:20:12 följande:
    Men det är väl inget nytt direkt att tidningar har nån typ av politisk inriktning och gärna granskar motståndarsidan. Exxet har ju alltid ansetts som blått och AB har ju varit knegarbladet.

Vet inte om vi skulle må så bra av att ha en motsvarande press i landet som Italiens Berlusconi eller Englands Murdoch lyckades med.
    Ja det är det som är så konstigt. Att Expressesn anses traditionellt vara åt höger och Aftonbladet åt vänster, men de senaste året/årens agerande får expressen att se ut som att de hamnat långt till vänster om Aftonbladet. Speciellt när man tycker att våld och brottslighet ala Expo/AFA/Researchgruppen är något bra att samarbeta med.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?