• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-09 15:51:29 följande:
    Obegåvad satir från sverigedemokrater har vi ju rätt gott om här på FL - det är inte alls ovanligt att någon försöker göra satir av hur en pk-ist tänker.

Men det får ju inte bli för grovt och överdrivet då blir det ju bara buskis av det hela. Ungefär som med "Operation Dicken" om din beskrivning av spektaklet stämmer.

Jämställdhetsfeministern var pinsamt dålig, och jag betvivlar att du kan hitta någon motsvarighet i något annat politiskt läger. Visst, även buskis kanske kan ha ett värde, men här låtsas alla vara överdrivna feminister.
    Pinsamt dålig, alltså. Jag tycker den var rätt rolig. 

Vad är det som är dåligt? Att någon tolkar feminism annorlunda än vad du gör? Skribenten lyckas enligt mitt sätt att se det klart bättre i syftet att "klä av" feminismen än vad t.ex. du själv gör i syftet att "klä av" Sverigedemokraterna.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Digestive
    sverker11 skrev 2014-09-09 09:06:52 följande:

Det kan också vara så att befolkningstillväxten är ett resultat av ekonomisk tillväxt. Det vill säga att det finns pengar till bättre sjukvård vilket ger lägre barndödlighet och fler som blir äldre samt att den ekonomiska tillväxten drar till sig människor från områden med sämre ekonomi.

Sambandet mellan befolkningstillväxt och ekonomisk tillväxt behöver då inte med nödvändighet betyda att det är befolkningstillväxten som driver på ekonomin, vilket är en populär teori, utan det kan vara så att det är ekonomin som driver på befolkningstillväxten.

Om vi då tittar på de områden där ekonomin och befolkningstillväxten har stagnerat så är det mycket möjligt att de ligger nära den teoretiska gränsen för hur mycket resurser de kan utnyttja. Det vill säga att det har uppstått en balans mellan antalet individer och tillgängliga resurser eller till och med att det sker ett visst överuttag av resurser som måste balanseras med minskad population eller lägre standard.

Att befolkningstillväxten drivs på av ekonomin, större resurser ledet till högre population, och att stagnation beror på överutnyttjandet, fler som skall dela på resurserna leder till utslagning, stämmer rätt väl överens med hur det ser ut i naturen. Jag kan dock förstå att det finns ett visst motstånd mot att blanda in biologi och därmed vetenskap i ekonomiska teorier eftersom ekonomer inte har någon större vana av vetenskapliga metoder utan oftast är mer ide drivna.

Noter att inlägget inte är ett inlägg i invandringsdebatten eller handlar om SD utan är en kritik av en populär ekonomisk teori. Jag anser att en diskussion om hållbar ekonomi är så pass viktig att den bör skötas av andra än skyttegravskrigarna i "bu eller bä för invandringen/SD" människor.

Den första studien behandlar olika förhålladen, bland annat i- och u-länder. De drar slutsatser som att folktillväxt gynnar länders ekonomi när länderna har en utvecklad och stabil ekonomi (vad som motsvarar ett modernt näringsliv, en modern marknad, en modern börs och så vidare) men skadar länders ekonomi när länderna har en outvecklad ekonomi (vad som motsvarare läder i den "den tredje världen" och så vidare). De kommer även fram till att trenden för ekonomiskt framgångsrika länder är en mindre folktillväxt naturligt.

Samma studie redogör även för ett kort respektive längre perspektiv, där fungerande i-länder upplever en större spridning av rikedomar initialt vid en explosiv folktillväxt (varken nyfödda eller flyktingar kommer i regel med redan förvärvade förmögenheter, så det är ju logiskt) men att ekonomin stimuleras jämt och sunt ur ett längre perspektiv. För länder med en kontinuerlig folktillväxt som har pågått en längre tid (exempelvis Sverige och Norge här i Norden) så är den kännbara gränsen mellan det korta och längre perspektivet i praktiken sömlös.

Det finns givetvis studier som kommer fram till andra resultat men det råder allt en viss konsensus i forskarvärlden och att de studier som tar hänsyn till flest faktorer verkar även luta åt det positiva hållet angående folktillväxt. Resultaten verkar variera som störst när man jämför länder med olika kvalitéer på ekonomin.

Så som handeln ser ut globalt så lider inte i-länderna själva av överkonsumtionen. Flera Afrikanska länder har dock problem med att lättillgängliga resurser redan har exploaterats hårt utav andra länder genom historien.

Ja, visst är det ett viktigt ämne! Det berör samhället fundamentalt och visar också hur det ekonomiska systemet i sig behöver förändras för att smärtfritt kunna förändra samhället fundamentalt (som i att exempelvis nolla folktillväxten eller att göra samhället fri från krav på ständig ekonomisk tillväxt). Länderna på denna spelplan (vilket i princip är alla) måste följa spelreglerna för att inte skadas ekonomiskt och vill man se någon större förändring som inte barkar åt katastrofer så behöver spelplanen först bytas.

Länder kan dock ta pausar ifrån exempelvis folktillväxt genom invandring (om det exempelvis upplevs som socialt tärande och nya strategier behövs) men det tar bara några år innan ekonomin börjar haverera (se Finland och Danmark). Det ekonomiska systemet kräver en för hög tillväxt idag, vi behöver mer produktion och tjänster än vad planeten kan erbjuda resursmässigt, för att enbart få behålla framgången i framgångsländer. Att det görs möjligt på bekostnad av 1/3 utav mänskligheten idag (för att inte nämna djur och natur), gör ju en fundamental förändring minst sagt lockande.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-09 15:58:35 följande:

Vad är det som är dåligt? Att någon tolkar feminism annorlunda än vad du gör? Skribenten lyckas enligt mitt sätt att se det klart bättre i syftet att "klä av" feminismen än vad t.ex. du själv gör i syftet att "klä av" Sverigedemokraterna.
    Tänk dig en blogg där sådana som jag skrev inlägg där vi låtsades vara sverigedemokrater - men tillskruvad så att det blev mer rasistiskt, mer korkat och på sämre svenska än i verkligheten.

En gång, tja - kanske lite roligt om man tycker sånt är kul, men om vi var ett helt gäng som ständigt sysslade med detta - så skulle det inte bara vara pinsamt utan också ett tydlig hint om att det inte är så farligt med de verkliga sverigedemokraterna åsikter.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-09 16:06:45 följande:
    En gång, tja - kanske lite roligt om man tycker sånt är kul, men om vi var ett helt gäng som ständigt sysslade med detta - så skulle det inte bara vara pinsamt utan också ett tydlig hint om att det inte är så farligt med de verkliga sverigedemokraterna åsikter.
    Det var verkligen rätt tråd att skriva något sådant i. Jag skulle kunna tänka mig att den här tråden ter sig ganska pinsam för utomstående också.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-09 16:28:35 följande:
    Det var verkligen rätt tråd att skriva något sådant i. Jag skulle kunna tänka mig att den här tråden ter sig ganska pinsam för utomstående också.
    Jag skulle tro att den här tråden bara läses av sådana som skriver i den.

Dagens uppgift plöj igenom 17.000 inlägg om SD och kom sen med ett utlåtande.

Själv anser jag att det inte spelar någon roll att den här tråden är oändlig - problemet är att forumet spammas av nya SD-trådar hela tiden.

Den här är lätt att undvika för den som är intresserad av politik men inte bara SD - spammet däremot är som ogräs som helt tagit över  FL:s politiska landskap.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-09-07 21:24:07 följande:
    Jag tror att det handlar om det klassiska  - att det är skillnad på folk och folk enligt somligas sätt att se på människor..

De som delar ut flygblad som propagerar för en islamsk stat bedöms utifrån allt barbari denna skulle innebära och dessutom för Isis barbari i Syrien och Irak.

Nazisterna däremot de demonsterar ju bara - och vi har ju demonstrationsfrihet i Sverige.

Vi hade ju diskussionen angående att störa Åkessons tal för några månader sen - och för min del handlar det bara om att vara konsekvent - att dela ut flygblad och att hålla torgmöten är självklara delar av den svenska demokratin.

Men synen på att invandrare ska vara tacksamma och passa sig noga för att tro att de ska ha samma rättigheter som svenskar är ganska utbredd inte bara bland sverigedemokratiska järnrörsgäng utan även bland folk med åsikter snarlika SD:s.
    Ja, tanken att "invandrare" ska vara tacksamma och därmed måste sköta sig bättre än andra är ju tyvärr rätt utbredd.

Vad gäller vår gamla debatt, så tycker jag ju att jag är konsekvent också.
     Solig
    Det är lagligt att ha torgmöte eller dela ut flygblad, så länge det man säger eller skriver inte bryter mot lagen.
    MEN det finns ingen artighetslag som kräver att man på allmän plats ska acceptera att vilket budskap som helst framförs utan att motsägas.
    Jag anser ju att rätten att protestera är minst lika viktig som rätten att få ha torgmöten eller att få sprida politiska budskap.
    Och lagstiftarna håller ju hittills med mig, vad det verkar.

Man har i Sverige all rätt att störa torgmöten, och störa flygbladsutdelare, man har dock inte rätt att förstöra torgmöten eller att förstöra folks möjligheter att sprida sitt budskap.

Det är en tydlig skillnad, men i praktiken kan det vara svårt att exakt veta var gränsen går.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-09 15:58:35 följande:

Skillnaden är att feminismen är helt omfamnad och drivs av etablissemanget. Feministerna avkrävs inga förklaringar. Det är därför en som t.ex. Åsa Romson kan spy ut sitt hat över "vita heterosexuella män" i Almedalen, utan att några frågor om varför hon fördömer en hel kategori människor.

Ta t.ex. intervjun med Jonas Sjöstedt härförleden, i SVT. Tydligen är V det enda riksdagsparti som har fler kvinnor än män på riksdagslistan. Då betraktade JS de andra partierna som ojämställda men sitt eget som jämställt!

Det måste ju betyda att för JS är ett parti med 100% kvinnor på listan det mest jämställda av alla! Och det värsta av allt, han fick inga frågor, ifrågasattes inte. Det betyder att journalisterna som intervjuade honom, tänker precis likadant.

• Sture/
    Quintus Zebra skrev 2014-09-09 18:50:53 följande:
    Ja, tanken att "invandrare" ska vara tacksamma och därmed måste sköta sig bättre än andra är ju tyvärr rätt utbredd.
    Tyvärr sköter de sig sämre på det hela. De är överrepresenterade i en mängd våldsbrott.
  • realist14
    Quintus Zebra skrev 2014-09-09 18:50:53 följande:

Vad gäller vår gamla debatt, så tycker jag ju att jag är konsekvent också.
     Solig
    Det är lagligt att ha torgmöte eller dela ut flygblad, så länge det man säger eller skriver inte bryter mot lagen.
    MEN det finns ingen artighetslag som kräver att man på allmän plats ska acceptera att vilket budskap som helst framförs utan att motsägas.
    Jag anser ju att rätten att protestera är minst lika viktig som rätten att få ha torgmöten eller att få sprida politiska budskap.
    Och lagstiftarna håller ju hittills med mig, vad det verkar.

Man har i Sverige all rätt att störa torgmöten, och störa flygbladsutdelare, man har dock inte rätt att förstöra torgmöten eller att förstöra folks möjligheter att sprida sitt budskap.

Det är en tydlig skillnad, men i praktiken kan det vara svårt att exakt veta var gränsen går.
    Artighetslag finns nog inte heller i muslimska länder tes men jag är hyfsat överygad om att kvinnliga ditresande tar seden dit de kommer och klä på sig, de är knappst på beachen i bikini bara för att det inte finns artighetslagar. Knappast ens utan att respektera klädkoden för att besöka heliga platser osv....

Tacksam och sköta sig...tja du ber väl dina kids att sköta sig om ni är på middag hos någon eller hur, tex...vad är skillnaden?

• Quintus Zebra
    Sture/ skrev 2014-09-09 19:17:05 följande:

Tyvärr sköter de sig sämre på det hela. De är överrepresenterade i en mängd våldsbrott.

Nja. Så enkelt är det inte. Kvinnliga "invandrare" och äldre "invandrare" är t.ex. mer "välartade" och verkar vara betydligt mindre våldsamma än unga "infödda" män.

Det finns flera andra grupper som är mer överrepresenterade än "invandrare" I brottsstatistiken.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?