• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • StackarsMia
    johannessssss skrev 2014-09-11 03:03:44 följande:

det här med att sd vill hjälpa folk på plats....vilket jävla skämt!

ett xtra paket mjölk och ett xtra paket cigaretter hjälper inte ett skit.

de får mer hjälp av att komma hit.

om det brinner så räcker det inte med att endast släcka branden och igonera folket som bor där, men man måste fixa båda två...

De få som får komma hit. Resten av alla miljoner får vara kvar i misären, eftersom du inte hjälper dom.
  • Philipsson

Själv tycker jag det är riktigt obehagligt med den där nationalismen som går ut på att man förväntas hysa synnerlig sympati för och "hålla på" dem som kommer från den nation man själv tillhör.

Det märkliga är att DENNA nationalism alltjämt  tycks vara helt comme-il-faut, även bland dem som påstår sig vara emot alla former av nationalism.

Ta t.ex. detta med svenska landslaget i fotboll. Varför ska jag, som förvisso är svensk, hålla på just Sverige? Ändå i nyhetssändningar, sportsändningar, dagstidningar o.d., är detta svensk-perspektiv uppenbart. Kommentatorer och journalister jublar när Sverige gör mål, och gnäller när Sverige förlorar. Och så helt plötsligt importerar man en stjärna från nåt land i Afrika, för att representera Sverige i Friidrotts-EM, och då förväntas man som svensk "hålla på" henne för att hon har en svensk tröja på sig! Snacka om nationalism-chauvinism!

Och när Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i litteratur, så blev det svenska kulturfolket alldeles till sig, för att en SVENSK hade fått Det Stora Priset.

• Digestive
    StackarsMia skrev 2014-09-11 13:24:48 följande:

Så kan man ju vifta bort invandringsdebatten också. Så alla som inte är gediget insatta förstår helt enkelt inte terminologin och vad som egentligen menas. 

Ska nämna några ismer..

Modernism

Nihilism

Lingvism

Angelism

Konfucism

Dadaism

..och du förstår nog att det krävs viss förkunskap för att kunna diskutera dessa och att det på så vis skiljer sig från en folkdebatt, som inte kräver mer än att man lever och reflekterar över sit eget liv för att kunna nå en ståndpunkt.

Feminism är som vilken ideologi som helst ovan.

Jag skrev som jag skrev för att förklaring stod skriven bara några inlägg upp och på samma sida när det begav sig. Var det för mycket begärt att be vederbörande scrolla/fingersvepa ett par varv på musen/gånger och läsa den? Knappast. Var det en avfärdning? Knappast, det var en hänvisning.

Då förklaringen inte längre står lika lättillgänglig så tar jag den kort och konkret igen; "Vita, heterosexuella män" anbelangar den feministiska samhällsnormen, att samhället har formats av, efter och för denna grupp människor. Denna grupp människor har även en livsstil som förorenar miljön hårdare än kvinnors livsstil - gruppen kör mer bil, åker mer flyg och äter mer kött än kvinnor - och då poängterade Åsa Romson i sitt sommartal, att (även) miljön skulle gå vinnande om samhällsnormen anammade kvinnors livsstill lika mycket (det vill säga om samhället formades mer jämställdt).
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Rataxes skrev 2014-09-11 12:56:52 följande:
    Länken funkade tyvärr inte

Intressant ämne. Vänsterns eget Gestapo/NKVD.
    Whut? Klickade precis på den och den funkade bra för mig...

Prova denna: bit.ly/1lXSQL4
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2014-09-11 11:38:52 följande:
    Jag skulle väl snarare säga att man kräver en långt mycket större tolerans för det som är annorlunda än det man ger de som tycker annorlunda och det är inte okej.
    Det finns inget försvar för att ge sig på ett parti, deras möten och deras anhängare.
    Jag tolkade din första text som att den handlade om åsikter om SD - medan du nu tar upp våld eller störande av möten.

Jag tror att det är ytterst få av den stora majoritet svenskar som ogillar SD:s åsikter som anser att det är ok att hindra Åkesson att tala eller att ge sig på sverigedemokrater.

Däremot finns det inget som säger att de till skillnad från alla andra ska ha exklusiv rätt att få framföra sina åsikter oemotsagda.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Rataxes
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-11 15:55:00 följande:
    Whut? Klickade precis på den och den funkade bra för mig...

Prova denna: bit.ly/1lXSQL4
    Nu funkade den. Det var ett intressant inlägg. Ändamålen helgar medlen som vanligt när exkrementvänstern är inblandade.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • StackarsMia
    Philipsson skrev 2014-09-11 15:42:10 följande:

Själv tycker jag det är riktigt obehagligt med den där nationalismen som går ut på att man förväntas hysa synnerlig sympati för och "hålla på" dem som kommer från den nation man själv tillhör.

Det märkliga är att DENNA nationalism alltjämt  tycks vara helt comme-il-faut, även bland dem som påstår sig vara emot alla former av nationalism.

Ta t.ex. detta med svenska landslaget i fotboll. Varför ska jag, som förvisso är svensk, hålla på just Sverige? Ändå i nyhetssändningar, sportsändningar, dagstidningar o.d., är detta svensk-perspektiv uppenbart. Kommentatorer och journalister jublar när Sverige gör mål, och gnäller när Sverige förlorar. Och så helt plötsligt importerar man en stjärna från nåt land i Afrika, för att representera Sverige i Friidrotts-EM, och då förväntas man som svensk "hålla på" henne för att hon har en svensk tröja på sig! Snacka om nationalism-chauvinism!

Och när Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i litteratur, så blev det svenska kulturfolket alldeles till sig, för att en SVENSK hade fått Det Stora Priset.

Antar de ursäkter det med "Kulturnationalism".
  • StackarsMia
    Digestive skrev 2014-09-11 15:50:56 följande:
    Ska nämna några ismer..

Modernism

Nihilism

Lingvism

Angelism

Konfucism

Dadaism

..och du förstår nog att det krävs viss förkunskap för att kunna diskutera dessa och att det på så vis skiljer sig från en folkdebatt, som inte kräver mer än att man lever och reflekterar över sit eget liv för att kunna nå en ståndpunkt.

Feminism är som vilken ideologi som helst ovan.

Jag skrev som jag skrev för att förklaring stod skriven bara några inlägg upp och på samma sida när det begav sig. Var det för mycket begärt att be vederbörande scrolla/fingersvepa ett par varv på musen/gånger och läsa den? Knappast. Var det en avfärdning? Knappast, det var en hänvisning.

Då förklaringen inte längre står lika lättillgänglig så tar jag den kort och konkret igen; "Vita, heterosexuella män" anbelangar den feministiska samhällsnormen, att samhället har formats av, efter och för denna grupp människor. Denna grupp människor har även en livsstil som förorenar miljön hårdare än kvinnors livsstil - gruppen kör mer bil, åker mer flyg och äter mer kött än kvinnor - och då poängterade Åsa Romson i sitt sommartal, att (även) miljön skulle gå vinnande om samhällsnormen anammade kvinnors livsstill lika mycket (det vill säga om samhället formades mer jämställdt).
    Jag tycker följande ismer debatteras ganska flitigt av folk med noll eller liten kunskap:
    Nationalism
    Rasism
    Alkoholism
    Marxism
    Egoism
    Fascism
    Humanism
    Individualism
    Kapitalism
    Så om folk nu inte kan påvisa sina förkunskaper inom dessa områden, så avfärdar vi dem som obildade debattörer?
  • Digestive
    StackarsMia skrev 2014-09-11 17:32:35 följande:

Jag tycker följande ismer debatteras ganska flitigt av folk med noll eller liten kunskap:

Nationalism
    Rasism
    Alkoholism
    Marxism
    Egoism
    Fascism
    Humanism
    Individualism
    Kapitalism
    Så om folk nu inte kan påvisa sina förkunskaper inom dessa områden, så avfärdar vi dem som obildade debattörer?
    Nej, det är bara att konstatera att de, i det här fallet, har missförstått på grund av obildning. Vad vill du att jag ska göra egentligen, låtsas som att de inte har missförstått och är bildade i sakämnet?

Jisses, folk måste klara av att komma över ett missförstånd när de har missförstått något. Det finns ingenting att diskutera här, att ha fel är att ha fel. Har själv haft fel flertalet gånger i den här tråden och missförstått en hel del - det är sånt som händer, kom över det.

Man avfärdar inte någon genom att hänvisa till ett inlägg ett par ynka steg högre upp på samma sida. Någon slags respektlöshet ligger snarare i att fortsätta käbbla och inte ta till sig utav någonting, att inte ta hänsyn till vad andra skriver och diskutera med attityden att det inte finns någonting att lära utav någon. Ett stort ego är ett skört ego.

Kom över er själva nu.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?