• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-11 21:22:05 följande:
    Lika svårt som att själv lägga fram källorna man har för att få fram en poäng?
    Jag uppmanade honom att "Gå till tråden och läs". Den låg under "Hetaste debatterna" när det begav sig, men orka.

Jag fick till svar:

"Har inte den tid som du och andra har att hänga och söka information i det här forumet, så om du vill verka trovärdig så underlättar du och lägger med länkarna på en gång."

Med den tonen kommer man inte någonstans med mig, varken på en gång eller senare.
  • nihka
    Aqt skrev 2014-09-11 06:57:43 följande:
    Klart att det hjälper mer att hjälpa på plats.

Det finns mer än 50 miljoner flyktingar i världen och de behöver akut hjälp i närområdet.
    Problemet är att ingen har frågat länderna i "närområdet" om de vill ha en massa flyktingar som vi ska hjälpa "på plats". Nu hamnar de allra flesta där i alla fall, men det är inte SDs sak att avgöra om de även ska ta emot de ynka få som tar sig utanför "närområdet".
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-09-11 21:02:04 följande:
    Vad dog din förra slav av? Du får läsa i den aktuella tråden själv. Blunda och säg till dig själv: Jag kan läsa, jag är inte rädd, jag kan..."
    Mycket dubbla måttstockar på forumet. Så fort jag har länkat tille n tråd här eller andra forum, har det genast hetat att eh..um, seriöst och länka till ett forum liksom..äh. 

Kanske inte av dig, men definitivt dina meningsgelikar.
  • StackarsMia
    Digestive skrev 2014-09-11 21:31:44 följande:
    Ja, jag ser att du är måttligt förvirrad. Allt du behöver veta står redan, gör nytta av det.

Att ge någon seriösa förklaringar ÄR att ta någon på allvar - och du har fått en, de övriga har fått en, alla har fått en.
    Alltså vi pratar inte ens om smma saker verkar det som, tror det var där du spårade ur och började med ismer. Sen dess så tror jag du har tappat tråden totalt.

Men har jag fel kan du alltid göra en snygg rebound här...
  • StackarsMia
    nihka skrev 2014-09-11 21:46:22 följande:
    Problemet är att ingen har frågat länderna i "närområdet" om de vill ha en massa flyktingar som vi ska hjälpa "på plats". Nu hamnar de allra flesta där i alla fall, men det är inte SDs sak att avgöra om de även ska ta emot de ynka få som tar sig utanför "närområdet".
    Vadå inte vill ha? Menar du att de är rasister? Som inte vill öppna sina hjärtan.
  • nihka
    StackarsMia skrev 2014-09-11 21:47:41 följande:
    Mycket dubbla måttstockar på forumet. Så fort jag har länkat tille n tråd här eller andra forum, har det genast hetat att eh..um, seriöst och länka till ett forum liksom..äh. 

Kanske inte av dig, men definitivt dina meningsgelikar.
    Prata med dem då och låt samtidigt gärna bli att prata med mig oavsett vad du för stunden kallar dig.
  • Digestive
    StackarsMia skrev 2014-09-11 21:49:43 följande:

Alltså vi pratar inte ens om smma saker verkar det som, tror det var där du spårade ur och började med ismer. Sen dess så tror jag du har tappat tråden totalt.

Men har jag fel kan du alltid göra en snygg rebound här...

Ja, så är det nog - jag diskuterar, du hoppar in mitt i allt och jag behöver fråga mig själv om jag hänger med. Ismer togs upp då du diskuterade som om de inte var kunskapsbyggda, som att man alltså inte skulle behöva advekat kunskap för att kunna förstå dem korrekt - förstår du varför jag korrigerade en sådan uppfattning, genom att just förklara vad ismer är för något?
  • StackarsMia
    Digestive skrev 2014-09-11 22:36:10 följande:
    Ja, så är det nog - jag diskuterar, du hoppar in mitt i allt och jag behöver fråga mig själv om jag hänger med. Ismer togs upp då du diskuterade som om de inte var kunskapsbyggda, som att man alltså inte skulle behöva advekat kunskap för att kunna förstå dem korrekt - förstår du varför jag korrigerade en sådan uppfattning, genom att just förklara vad ismer är för något?
    Det jag ifrågasätter är varför just ismer är (enligt dig) kunskapsbyggda. Är inte alla ämnen per default det? Eller ska alla strosa runt och prata om möbelsnickeri, hjärtkirurgi, racing, hästhoppning, elitfotboll eller knyppling?

Nåväl. Vi kan lämna den här totalt irrelevanta sidodiskussionen och låta tråden handla om topic.
  • Bejje
    johannessssss skrev 2014-09-11 03:03:44 följande:

det här med att sd vill hjälpa folk på plats....vilket jävla skämt!

ett xtra paket mjölk och ett xtra paket cigaretter hjälper inte ett skit.

de får mer hjälp av att komma hit.

om det brinner så räcker det inte med att endast släcka branden och igonera folket som bor där, men man måste fixa båda två...

Du har rätt i att de får bättre hjälp här. Men sen beror det ju på om man vill hjälpa många eller få. En flykting i Sverige kostar ca 2000kr per dag. Tänk att det kommer ca 100 000 per år just nu till Sverige. så blir det enorma summor vi snackar om.

UNHCR ger de mest basala behoven för en flykting i flyktingläger som mat, vatten, mediciner osv för i snitt 7-9kr per dag. 

Då inser man snabbt hur otroligt många fler man kan hjälpa på plats. Tänk också på att de allra flesta av de många miljoner flyktingar som finns i närområdena aldrig kommer kunna ta sig till Sverige. De har helt enkelt inte råd. Ska vi då skita i dom och bara hjälpa de relativt rika som faktiskt lan punga ut 100 000kr för att ta sig till Sverige eller ska vi hjälpa otroligt många fler av de som är så fattiga att de varken har råd till mat eller kan fly till Europa?

Det handlar om humanism och medmänsklighet. Du ser säkert det som humanism att relativt få i Sverige för enorma summor pengar. Jag ser det som humant att hjälpa så många som möjligt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?