• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-11-13 11:26:26 följande:
    2011 bodde över en halv miljon svenska medborgare utomlands. Mörkertalet kan också vara stort då inte alla anmäler att de har flyttat utomlands. Antalet boende utomlands är högre än antalet innevånare i Göteborg. Hur skall vi göra med dessa personer?  Skall man förlora rätten till svensk välfärd om man bosätter sig utomlands? Skall man skriva på en förbindelse på att man inte kommer att söka jobb utanför Sverige innan man får plats i högskola och universitet (statsfinansierat)?

(Bildkälla: Föreningen Svenskar i världen)
    Jag tror inte att ett sådant kontrakt - att man inte får flytta utomlands - skulle vara juridiskt hållbart. Utan det är PENGAR man får sätta emot. Om CSN-lånet samt kostnaden för utbildningen omedelbart förfaller till betalning när en person lämnar landet, så skulle det avskräcka.

Överhuvudtaget borde kostnaden för utbildningen i sig framgå mer tydligt, så att studenterna vet om vad de kostar och vilken förmån det är att få notan betald av staten. Det skulle göra dem mer tacksamma, och även få dem att ta sina studier på mer allvar. I England är det t.ex. så, att även om hemkommunen betalar för en utbildningsplats, så får studenten först en nota på hela kostnaden, och därefter får han ansöka hos sin kommun om att de ska betala beloppet till universitetet. Här i Sverige tänker inte ens de studerande på vad dom kostar samhället - de tar det bara för givet. De kan till och med ha en attityd av trotsiga skolelever som lärarna måste fösa på...
  • nr58
    Centurione skrev 2014-11-13 08:42:56 följande:
    Ja i och med att det är samhället som betalar för våra universitetsstudier i Sverige, så tycker jag faktiskt lite så. I andra länder får studenterna - eller deras föräldrar - betala själva. Och har de gjort det så har de ju köpt sin utbildning själva som vilken vara som helst, och då bör de ju också få använda den som de själva finner bäst.

Det är förresten inte bara jag som uppmärksammar det här problemet. I landstingen råder stor irritation över att nyexade sjuksköterskor, som fått sin praktik på länets sjukhus och där kanske mest varit till besvär - direkt när de är klara sticker till Norge och jobbar... Det ÄR inte självklart att man ska få göra så.

Det har tidigare förekommit i vissa landsting, att undersköterskor fått plugga vidare till ssk:or på betald arbetstid. MEN då fick de förbinda sig att arbeta i det landstinget i minst tre år när de var färdiga. (Facket talade förstås om slavkontrakt, men då hade de inte förstått vilken förmån det var för dessa kvinnor att få läsa till ssk:or utan att behöva ta lån.)
    Gå och lägg dig!
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-12 16:00:06 följande:

Vilka belägg har du för att partiet inte anser att han är svensk? Inte något gammalt uttalande från en enskild individ nu.

Hur vet du att han anser sig vara svensk? Gärna ett uttalande från honom, tack.

Enskild individ? Om en partiledare och tf partiledare uttrycker detta så borde det vara partiets inställning. Eller menar du att dessa två inte delar partiets grundläggande syn på svenskhet? Hur kan de annars vara partiledare?
  • sjuttiofemman

Jaha och nu ska man svära trohet till kungen om man vill bli svensk?

Och organisationer som enligt Sd är "svenskfientliga" ska förbjudas.

Börjar lukta diktatur om det "demokratiska" partiet!

• Velouria
    sjuttiofemman skrev 2014-11-14 00:40:14 följande:

Visst är det stört? För att kräva en sådan sak av en icke-svensk måste man först få varenda etniska svensk att svära trohet till kungen, annars är det hyckleri. Men sedan när har SD haft självinsikt? Aldrig eller aldrig?
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-14 00:54:28 följande:
    Visst är det stört? För att kräva en sådan sak av en icke-svensk måste man först få varenda etniska svensk att svära trohet till kungen, annars är det hyckleri. Men sedan när har SD haft självinsikt? Aldrig eller aldrig?
    Just det där med kungen tycker jag också var overkill, eftersom inte ens alla infödda svenskar har lust att svära honom trohet. Men någon form av trohetsed till svenska flaggan - motsvarande den som nya amerikanska medborgare får svära till den amerikanska flaggan - vore kanske inte fel?

Även om jag misstänker att det inte skulle hjälpa mycket. Dom som kommer hit av fel skäl skulle bara go through the motions av en sådan ceremoni, utan att mena ett ord. På samma sätt som de ibland konverterar till kristendomen på papper och låter döpa sig, för att de tror att de ska får större chans att stanna här då. Fast de i själva verket fortsätter att leva som muslimer.

De gör vad som helst för att komma åt vår välfärd, men känner inte att eder de svär till oss smutsiga otrogna hundra respektive svennehoror är valida. De respekterar oss inte.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2014-11-14 00:40:14 följande:

Jag har aldrig stött på en mer svenskfientlig organisation än SD - så de kan ju börja med sig själva.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Velouria
    Centurione skrev 2014-11-14 05:46:03 följande:
    Just det där med kungen tycker jag också var overkill, eftersom inte ens alla infödda svenskar har lust att svära honom trohet. Men någon form av trohetsed till svenska flaggan - motsvarande den som nya amerikanska medborgare får svära till den amerikanska flaggan - vore kanske inte fel?

Även om jag misstänker att det inte skulle hjälpa mycket. Dom som kommer hit av fel skäl skulle bara go through the motions av en sådan ceremoni, utan att mena ett ord. På samma sätt som de ibland konverterar till kristendomen på papper och låter döpa sig, för att de tror att de ska får större chans att stanna här då. Fast de i själva verket fortsätter att leva som muslimer.

De gör vad som helst för att komma åt vår välfärd, men känner inte att eder de svär till oss smutsiga otrogna hundra respektive svennehoror är valida. De respekterar oss inte.
    Att svära trohet och ed hit och dit är skitsamma. When the shit hits the fan så kommer inte många att stanna kvar i landet. Inte ens etniska svenskar som nog just nu känner att de bor i världens bästa land. Det är inte många som vill riskera sina och sina anhörigas liv för ett land. Inte ens politikerna.

Det är inte alla som vill komma åt vår välfärd, det kan jag intyga. Dock vill många få ett bättre liv än de hade i sitt hemland. Och att få ett bättre liv innebär till största del att komma ifrån ett förtryck snarare än att få det ekonomiskt bättre. Ni sverigedemokrater går på myter alltför ofta. Och vi blir inte otrogna hundar och svennehoror då de flesta ändå är normala människor. Dock ser ju ni sverigedemorater ner på folk ni inte känner och menar att de ser ner på oss och utnyttjar oss fastän ni inte känner dem. Kan du ärligt talat säga att varenda icke-svensk du ser ute på stan, på din arbetsplats etc. är här för att utnyttja välfärden och att de ser ner på oss?
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-14 07:24:06 följande:
    Att svära trohet och ed hit och dit är skitsamma. When the shit hits the fan så kommer inte många att stanna kvar i landet. Inte ens etniska svenskar som nog just nu känner att de bor i världens bästa land. Det är inte många som vill riskera sina och sina anhörigas liv för ett land. Inte ens politikerna.

Det är inte alla som vill komma åt vår välfärd, det kan jag intyga. Dock vill många få ett bättre liv än de hade i sitt hemland. Och att få ett bättre liv innebär till största del att komma ifrån ett förtryck snarare än att få det ekonomiskt bättre. Ni sverigedemokrater går på myter alltför ofta. Och vi blir inte otrogna hundar och svennehoror då de flesta ändå är normala människor. Dock ser ju ni sverigedemorater ner på folk ni inte känner och menar att de ser ner på oss och utnyttjar oss fastän ni inte känner dem. Kan du ärligt talat säga att varenda icke-svensk du ser ute på stan, på din arbetsplats etc. är här för att utnyttja välfärden och att de ser ner på oss?
    "varenda" har jag aldrig påstått, men nog finns dom attityderna. Min dotter råkade ut för det i skolan, innan vi flyttade henne till en annan skola ("kommunal friskola"). Där ställs särskilda krav för att bli antagen, så inga nyanlända invandrarbarn kan komma in där - och de invandrarbarn som finns där kommer från ordentligt integrerade familjer som ger sina barn en god uppfostran.

Jag har själv råkat ut för mycket slemmighet från män från dessa kulturer, när jag var yngre. Vissa skulle kanske se det som en komplimang, men jag är alltför väl medveten om att dessa män aldrig skulle närma sig sina vänners systrar eller döttrar på det sättet. Eller tolerera att någon man närmade sig deras systrar eller döttrar på det sättet. En muslimsk man och en muslimsk kvinna inleder aldrig en bekantskap på gatan, utan att ha blivit introducerade för varandra, och utan förklän som ser till att det går städat till under uppvaktningsfasen. Men med OSS tror dom att de har halva inne på en gång...

Min väninna som är SFI-lärare och som jag brukar citera ibland, har stött på mycket förakt ifrån i synnerhet de somaliska kvinnorna. "Med vilken rätt?" brukar hon säga. T.ex. fick en äldre somalisk kvinna ett raseriutbrott, för att min väninna tagit dit några veckotidningar - typ Allers och Året Runt. Det visade sig att den äldre somaliska kvinnan menade att min väninna försökte korrumpera de unga somaliska kvinnorna, p.g.a. att en tidning innehöll en stickbeskrivning på en kortärmad tröja, och en tillhörande bild på en ung kvinna med bara armar klädd i tröjan...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?