• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-11-14 10:06:49 följande:
    Det kan bli en situation med politiska vildar i riksdagen, SD och SD(r) typ.
    SD har ju fallit sönder tidigare, en grupp bröt sig ur och bildade Hembygdspartiet, en annan blev ju det nu avsomnade ND. Inte helt otroligt att några mer extrema bryter sig ut igen.
    Ja, vi kommer att få se situationen ute i kommunerna samt splittringen gentemot den officiella hållningen som ses på Avpixlat, Fria tider mfl speglas mer och mer i riksdagen.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-11-14 09:19:57 följande:
    Exakt! Och under ordet "svenskfientlig" kan man slänga in lite vad som helst som Sd ogillar. Som tex fri media och ett demokratiskt parlament. Det här är ytterst oroande och ett hot mot demokratin. Att inte media uppmärksammar detta mer är ett bevis på deras beröringsskräck när det handlar om Sd.
    SD och SDare blandar ihop SD-fientlig med sverigefientlig och SD-vän med sverigevän. De tror liksom att deras futtiga parti är Sverige och att om man är för eller emot dem så är man för eller emot Sverige. Missledda är bara förnamnet, men är inte alla sk nationalistiska partier likadana i den bemärkelsen?

Nationalistiska partier världen över har mer gemensamt med varandra än de har med sina respektive länder - en typ av bakvänd multikutur inom nationaliströrelsen Skrattande
  • sverker11
    de Robespierre skrev 2014-11-13 14:59:00 följande:

Det borde vara en självklarhet att man inte har rätt till svensk välfärd om man inte bor i Sverige. Även om de administreras av staten så handlar det trotts allt om försäkringar och då ser jag inga problem i att ställa krav på att man bor och betalar skatt här för att försäkringen skall gälla.
    Frågan är hur detta då skall bedömas. En person som har jobbat hårt hela sitt liv, betalat skatt och kanske inte har behövt utnyttja t.ex sjukvården något under sitt yrkesaktiva liv. När den sen pensionerar sig så upptäcker han att det kostar lika mycket att bo i södra Europa som i Sverige fast med den stora skillnaden att klimatet är mycket bättre för en gammal kropp. Skall denna pensionär då inte få rätt till ett årligt (eller oftare) sjukbesök i Sverige?

Och om vi vänder på det, kan det inte bli konstigt om pensionären får sin pension utbetalad i Spanien med Svenska skattemedel, skall då Spanien stå för hans sjukvård? Eller skall han bekosta den själv? Och om det är landet där han "bor" som gäller så öppnar det för tolkningar om ansvaret för alla typer av "EU-migranter" där det idag är ganska hårt reglerat inom EU. 

Det finns redan idag regler som täcker utlandsflytt. Se t.ex. www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Flytta-och-bo-i-EU/Pensionar-i-EU/
    Kort sagt går det ut på att om man har tillräcklig anknytning till Sverige och betalar skatt här ingår man i det svenska försäkringssystemet. Om man väljer att skriva sig i ett annat land är man inte längre en sak för det svenska försäkringssystemet. Med tillägg för lite specialregler beroende på land (EU- eller inte EUland o.s.v.).

Vad gäller pension så är det pengar som avsatts från lön för senare utbetalning. Det finns då inget konstigare med att få sin pension utbetald i något annat land än att få tillgång till sina egna pengar från ett sparkonto i en bank som ligger i ett annat land. Undantaget vissa som bara har garantipension där det finns speciella regler  ( secure.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionIUtlandet.html ).

Det finns redan idag regelverk som täcker det du undrar över och informationen är lättillgänglig på de olika myndigheternas hemsidor. Främst torde det vara Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassans sidor som är av intresse för den som tänker sig att tillbringa sin pensionärstid utomlands.
  • nihka
    Centurione skrev 2014-11-14 07:49:47 följande:
    Jag är som sagt lite tveksam till idén med trohetseder inför flaggor och liknande - det känns lite amerikanskt storvulet och osvenskt... MEN det intressanta är, att våra politiker (utom Sd) ALDRIG NÅGONSIN skulle vilja införa något sådant, av den anledningen att de INTE ANSER att invandrarna ska behöva känna någon lojalitet mot sitt nya land. De tycker att det är helt OK att det lever stora mängder människor här nu, som har sin lojalitet till ett helt annat land eller en helt annan världsdel, och/eller en helt väsensskild religion som dessutom i alla tider har stridit mot VÅR religion...

Förr i tiden for våra unga män till det Heliga Landet för att slåss mot islam - nu har vi frivilligt släppt in den religionen här. Ungefär som i skräckfilmer, där enfaldiga människor frivilligt öppnar dörren/fönstret och ber vampyren stiga in - något den inte skulle kunna annars. Och det tycker jag är skrämmande!
    Du kunde skriva en bokserie och kalla den "Samlad okunskap". Det finns ingen "vår" religion. Det råder religionsfrihet i Sverige. Det skriver till och med SD under på - officiellt iaf. Än så länge.

• nihka
    FDFMGA skrev 2014-11-14 07:52:54 följande:
    ? Europa har ju länge sagt "vi kan inte ta flyktingar till Europa, vi ska hjälpa i närområdet" men hjälpen till närområdet har bidragit till att gränserna stängts eftersom grannländerna blivit överbelastade, säger Jan Egeland, generalsekreterare Norska Flyktinghjälpen, NRC.

? Det som händer är att fler kommer att dö inne i Syrien. Nu väntar tiotusentals människor på den syriska sidan av gränsen och om vi inte tar emot fler flyktingar från regionen så kommer gränserna fortsätta att vara i realiteten stängda, och då kommer många fler människor att dö och det sker medan vi alla står och ser på.

tinyurl.com/m22y3ry
    Jepp. SD har ju talat om var de tycker flyktingarna ska ta vägen utan att ens ha tillfrågat de länder de anser ska ta emot dem om vad de tycker.
  • de Robespierre
    sverker11 skrev 2014-11-14 10:56:00 följande:
    Det finns redan idag regler som täcker utlandsflytt. Se t.ex. www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Flytta-och-bo-.../
    Kort sagt går det ut på att om man har tillräcklig anknytning till Sverige och betalar skatt här ingår man i det svenska försäkringssystemet. Om man väljer att skriva sig i ett annat land är man inte längre en sak för det svenska försäkringssystemet. Med tillägg för lite specialregler beroende på land (EU- eller inte EUland o.s.v.).

Vad gäller pension så är det pengar som avsatts från lön för senare utbetalning. Det finns då inget konstigare med att få sin pension utbetald i något annat land än att få tillgång till sina egna pengar från ett sparkonto i en bank som ligger i ett annat land. Undantaget vissa som bara har garantipension där det finns speciella regler  ( secure.pensionsmyndigheten.se/GarantipensionI... ).

Det finns redan idag regelverk som täcker det du undrar över och informationen är lättillgänglig på de olika myndigheternas hemsidor. Främst torde det vara Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassans sidor som är av intresse för den som tänker sig att tillbringa sin pensionärstid utomlands.
    Tack för infon. Jag är dock medveten om det då jag själv har bott utomlands och några få gånger har fått rätt till att använda värdlandets sjukvårdssystem. Min frågeställning var snarare riktad till retoriken i att om man har flyttat till ett annat land så skall man inte har rätt till sjukvård i Sverige.
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-11-14 10:39:21 följande:

SD och SDare blandar ihop SD-fientlig med sverigefientlig och SD-vän med sverigevän. De tror liksom att deras futtiga parti är Sverige och att om man är för eller emot dem så är man för eller emot Sverige. Missledda är bara förnamnet, men är inte alla sk nationalistiska partier likadana i den bemärkelsen?

Nationalistiska partier världen över har mer gemensamt med varandra än de har med sina respektive länder - en typ av bakvänd multikutur inom nationaliströrelsen

Stämmer bra det. Förvirrade människor har dock alltid funnits, det som är skrämmande nu är medias beröringsskräck för Sd. När media tystnar, det är då vägen till diktatur vidgar sig. Utan media kan sd lura i sina väljare i stort sett vad som helst, bara de förändrar i marginalen.

Tänk om dessa förslag hade kommit bara för fyra år sedan, ungefär samtidigt som Ekeroth och gänget roade sig med järnrör. Då hade Sd - med all rätta - kallats för ett extremistiskt parti.
  • de Robespierre
    nihka skrev 2014-11-14 11:20:56 följande:
    Jepp. SD har ju talat om var de tycker flyktingarna ska ta vägen utan att ens ha tillfrågat de länder de anser ska ta emot dem om vad de tycker.
    Ibland känns det lite som "Tough shit att ni bor granne med dom men det kan jag inte göra nått åt. Men okey, ta den här slanten då och stör mig inte mer..."
  • nihka
    de Robespierre skrev 2014-11-14 12:04:31 följande:
    Ibland känns det lite som "Tough shit att ni bor granne med dom men det kan jag inte göra nått åt. Men okey, ta den här slanten då och stör mig inte mer..."
    Och resonemanget går förstås inte åt andra hållet när det gäller marknader att expandera i. Då har SD inget emot att hela världen är Sveriges exportfält, men när hjälp behövs tycker SD att det ska sektioneras av.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-11-14 12:01:24 följande:
    Stämmer bra det. Förvirrade människor har dock alltid funnits, det som är skrämmande nu är medias beröringsskräck för Sd. När media tystnar, det är då vägen till diktatur vidgar sig. Utan media kan sd lura i sina väljare i stort sett vad som helst, bara de förändrar i marginalen.

Tänk om dessa förslag hade kommit bara för fyra år sedan, ungefär samtidigt som Ekeroth och gänget roade sig med järnrör. Då hade Sd - med all rätta - kallats för ett extremistiskt parti.
    Beröringsskräcken du talar om kommer sig av att SD skriker som en stucken gris varje gång SD får kritik för det SD säger och gör. SD verkar inte anse att man får kritisera det SD säger och gör utan lägger ut texten om hur "förföljda" SD är varje gång någon orkar gå emot dem.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?