Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

Velouria skrev 2015-02-10 18:32:13 följande:
    Dessa i bilen måste ju bara vara "vänsterextremister" Drömmer

(läs de "sköna" kommentarerna under klippet)

" target="_blank">

Jag skulle inte läst kommentarerna... Gråter
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Velouria skrev 2015-02-10 17:02:41 följande:
    Jackpot Joy (J. Åkesson) har ju hävdat att SD aldrig har varit öppet rasistisk (yeah right smile2.gif ) men det finns ju öppet bevis för alla att ta del av. Men kanske har media vinklat och hittat på i de här klippen, precis som man har hittat på Förintelsen. Det kanske bara var en massa marscherande och demonstrerande vänsterextremister egentligen som låtsades vara sverigedemokrater för att smutskasta SD? Drömmer

Men i ärlighetens namn så anser jag att det är helt rätt att varje nation är stolt över sina kulturer. Jag själv gillar kultur och mår jättebra av att ta del av olika kulturer och att lära mig nytt av alla olika kulturer. Dock anser jag att SDs sätt att vilja bevara de olika svenska kulturen görs på väldigt kränkande sätt. Att exkludera, hata, smutskasta andra osv gör ju inte att folk, till och med en del vanliga Svenssons, känner kärlek till svensk kultur. Tvärtom börjar man känna avsky för svensk kultur och allt som har med svenskhet att göra eftersom man förknipper svenskhet med rasism.
    Så SD - ni smutskastar verkligen Sverige och alla olika kulturer som kan kopplas till svenskhet.
    Alltså, du gör ju redan från start en enorm skillnad från SD - du talar om de svenska kulturerNA, i plural. SD vill ha EN kultur, som alla ska foga sig under. Helst föreskriven direkt från SDs kontor vad som är okey och vad som inte är det.

Tror inte att någon här har något emot kulturer på något vis, det är SDs fixering vid "ein volk ein stat (ein kultur)" och deras fixering vid att bestämma och sedan för all framtid låsa fast vad svensk kultur är som stör.
  • Dorian Ertymexx
    Digestive skrev 2015-02-11 14:39:30 följande:
    Ha! Guldstäderna heter serien, tecknad. Gick på någon av SVT-kanalerna under 90-talet. Orginaltitel Eldorado, om inte minnet sviker. Inte den bästa bildkvalité men man ser den Gyllene Kondoren, som de hittade och tog som färdmedel; www.gamereactor.se/media/forum/se/2587896_40....

Tror faktiskt på det senare ihop med ett ganska stort ego (har säkert större så ska inte tala allt för högt, höhö..).
    Ja precis. Mina kusiner älskade den, speciellt då de ju, liksom jag, har lite inkaiskt påbrå!! :-P

Vem har inte storg ego liksom... Nej, det är inte bara det.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-02-12 00:17:45 följande:
    Så du förargas inte mer av engelsmännen, fransmännen och holländerna då, som i princip utrotade hela urspungsbefolkningen och indiankulturen, i Nordamerika? I Latinamerika har ju indiankulturen, infödingastammar och infördingsspråk trots allt överlevt, i viss mån, i motsats till i Nordamerika, där indiankulturen är isolerad till några reservat.

En sak är klar: Indianerna var naiva och för snälla mot invandrarna.
    Om du kallar en regelrätt invasion och folkmord för "invandring", ja, då förstår jag att du är rädd för "invandring". Så vad tycker du om den nazistiska "invandringen" av Polen och Sovjetunionen? Eller deras "invandring" i Frankrike? De hade ju planer på att "invandra" i Sverige också, tydligen. Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 11:05:34 följande:
    Indianerna var väl egentligen inte ursprungsbefolkningen där, de var ju invandare från asien.

Man kan väl säga att Inkaindianerna raderade sina föregångare från historien. Dessutom var väl inka mer dåtidens nazister som utökade sitt lebensraum ganska effektivt på bekostnad av andra indianstammar så kanske man skall se Spaniorerna som mer befriare liknande de allierade under WW2 än som kolonisatörer.
    Inkan utrotade inte sina erövrade befolkningar. De tog deras gudastatyer till Cuzco (som gisslan, typ), krävde att de nya folken skulle dyrka Incan vid sidan av de gamla gudarna, men lät dem annars vara i fred så länge som de höll sig i skinnet. Det gjorde inte Pizarro & Co.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 13:21:08 följande:
    Sverige var väl invandrarvänliga även på den tiden Drömmer

Men Pizarro & Co var ju snälla som befriade de andra indianstammarna från incans förtryck. Hur som helst var det väl föredömligt med lite mångkultur där Drömmer
    Tråkigt med sådan där renodlad inkaism eller hur .-D
    Larva dig inte. Incariket var högst mångkulturellt - fan, grunden var TVÅ folk, inte ett - quechua och aymara. Det började med mångkultur, och fortsatte med mer mångkultur. Det var spanjorerna som envisades med monokultur. Se hur bra det gick...
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 13:29:28 följande:
    Det gick väl jättebra. Blev väl en riktig multikultur av det hela. Nu kan ju inkaättlingarna både dansa flamenco och klä sig i solhattar. Vad mer kan man begära, tråkigt med bara solhattar eller hur.
    Det är inte mångkulturen som var problemet, utan att ursprungsbefolkningen tvingades på kristendom och spanska värderingar. Med våld. I hundratals år. Men visst, jämför det med invandring du, om det roar dig. Säger bara mer om dig.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2015-02-12 18:30:58 följande:
    Nej  alla indianfolken invanrdade från asien vet du. Skrev jag inte det? Du kanske har samma problem med läsförståelsen som vissa andra i tråden smile2.gif

Många av de folkslag som fanns i området hade ju redan inkaismens kolonisering tagit kål på. Du kanske var förargad över att inka fick konkurrens i koloniseringen?
    Och då upprepar vi: Inkan tog inte kål på några kulturer eller folkslag. De ville ha fler tjänare att nyttja de nya områden de erövrat. Visst, inga erövrare är trevliga, men i jämförelse med vad spanjorerna (och andra) gjorde var det en piss i vinden.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-02-12 21:17:00 följande:
    Helt skilda saker. Tyskar som hade dåligt ställt flyttade ju inte till Polen eller Frankrike, för att leva sina liv där. Du är okunnig och helt osaklig, i vanlig ordning.

Spanjorerna som emigrerade till Amerika däremot,i allmänhet, levde ju sina liv där, som vilka invandrare som helst, och "blandade" sig med befolkningen i stort. Likadant med portugiserna. Majoriteten latinamerikaner av idag har ju såväl indian- som europeiskt blod i sig.

Men visst, det var ju bra att den nationalistiska rörelsen vaknade även i Latinamerika, så att suveräna stater kunde bildas även där. Du visste väl det att Simón Bolívar, el Libertador, var nationalist!?

Eller du kanske tycker att det var fel att Venezuela, Bolivia, Chile o.s.v., blev självständiga stater, eftersom de ju blev det genom nationalistisk/separatistisk kamp?
    Ehm, jo, det gjorde de. Och du missade helt poängen med min sarkasm. Det förvånar mig förvisso inte längre.

Du kallar alltså en regelrätt invasion och kolonisation för "invandring" och invandring för "kolonisation". Lever du i tvärtomvärlden?

Intressant. Och vilken nation var han nationalist för? För du vet väl att Bolivia liksom inte existerade före spanjorernas erövring av området? Oavsett är det inte relevant. Jag är emot nationalism icke desto mindre. Nationalism har knappast varit en enande eller positiv kraft i Latinamerika. Heller.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2015-02-13 07:50:15 följande:
    Nej, det gör jag inte, och det har jag heller inte skrivit. Det var DU som började snacka om att tyskarna skulle ha emigrerat till Polen, för att du inte förstod vad jag skrev.

Däremot är det ju så att alla som flyttar till kolonier, ju också utvandrar. Ta de svenskar som flyttade till New Sweden: Skulle inte de ha utvandrat, menar du?

Du verkar inte begripa vad 'kolonisation' betyder, eftersom du verkar mena att alla som emigrerar till kolonier, skulle vara kolonisatörer.. Så är det ju inte. Kolonisatörer är ju de som upprättar kolonin. De som sedan flyttar dit från moderlandet, är blott utvandrare/invandrare.

Wow, du hittar verkligen på vad jag har sagt och inte sagt du. Du kanske borde starta en egen tråd där du kan hålla låda för dig själv? Du verkar ju duktig nog att hitta på vad andra säger, så det borde inte vara något problem för dig att roa dig själv så?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?