Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

grind skrev 2014-05-11 16:13:23 följande:
    Jag har inte sagt att konkursen beror på att staden gått från vit till svart. Jag pratade om att vi går mot en utveckling där hela städer blir etniskt homogena istället för den tidigare segregationen som handlade om stadsdelar.
    Nej, det går vi inte emot. Snarare tvärtom. Det enda homogena med Detroit är nog lite generaliserat att att de "fattiga" stannar där, eftersom de inte har samma möjligheter att flytta. 
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-11 16:27:41 följande:
    Precis, och fler svart än vita är fattiga.
    Visst är det så.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    ulfsas skrev 2014-05-11 16:49:09 följande:
    Ditt förslag om öppna gränser riskerar att rasera hela det svenska trygghetssystemen.
    Och att släppa in få hotar att rasera välfärdssystemen också. Då vi kanske är för få unga.

Alla vägar framåt innebär risker, därför ska man nog inte glo sig blind på riskerna utan även fundera vart man vill komma också. Hur vi väljer att göra påverkar ju hur samhället utvecklas. Vilket samhälle vill vi ha?

• Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-12 14:32:47 följande:
    Appappappapp. Lugn i stormen. Att tycka så är - har jag lärt mig - liktydigt med att önska att illegala invandrare dör i drivor ute i landet eftersom de inte har råd att söka vård. Så tänk på vad du säger!

Härligt att du inte överdriver.

Att påståendet du svarar på är rent felaktigt är kanske inte värt att nämna. Att svenska pensionärer som inte har råd har exakt samma rätt till fri vård, det är kanske inte så viktigt. Att det kanske inte är så konstigt att folk kritiserar rent felaktiga påståenden, är kanske elakt att nämna?

För vad som stämmer eller inte är kanske inte det primära, utan vilka argument som funkar?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 06:54:29 följande:
    www.expressen.se/kvallsposten/brandman-svartm.../

Så här långt har det alltså gått i Sverige. Brandmännen måste hålla infomöte och berätta hur de agerat vid branden och hur lång tid det tog. Allt för att slippa repressalier från invandrarna i Rosengård. Letar ungdomarna efter en anledning  att få starta ett upplopp a la Husby? Nu måste brandmännen FÖRSVARA sig och dementera att de inte står och skrattar åt döda barn för att slippa mer stenkastning. Patetiskt. Lite jävla respekt och tacksamhet mot svensk poliskår/ambulans/brandkår vore på sin plats. Annars kanske Sverige inte är landet för dig.
    Ja. Så långt har det gått.

Så långt att tragedier som innebrända barn eller våldtäkter utnyttjas av politiska rörelser för att vinna billiga politiska poänger.

Så långt att många okritiskt tror det de läser på "sociala medier" och sprider rykten och hat mot såväl poliser som journalister som politiker eller mot läkare som vill skydda sina patienter, eller mot brandmän (t.ex. när brandmän inte vill välkomna rörelser på sin arbetsplats som de anser bryter mot brandmännens officiella värdegrund)

En eloge till "brandmännen" dock. Att hålla ett extramöte efter en sådan här händelse är ofta väldigt bra. För detta är ju i sig inget konstigt. Att människor efter en tragedi vänder sin ilska mot ansvariga myndigheter är långt ifrån ovanligt. Och det bästa är ofta att bemöta det hela sakligt och respektfullt. 
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 11:18:38 följande:
    Kallar du ljugande invandrare för politisk rörelse? Verkligen?
    Nej, och du verkar inte heller tycka att det finns en sådan rörelse. Däremot har ju invandringskritiska och SD och liknande visat sig villiga att utnyttja denna typ av tragedi för egna syften.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 11:18:38 följande:
    Kallar du ljugande invandrare för politisk rörelse? Verkligen?
    Har du några som helst belägg för att det var människor med "invandrarbakgrund" som skrev denna kritik på sociala medier. Har du några belägg för att det var lögner?

Eller ska du också klassas som någon som sprider "lögner" eller överdrifter på nätet?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 12:48:32 följande:

Oavsett vad man tycker om SD kan man väl ändå hålla med om att det är sorgligt att brandkår och ambulans behöver poliseskort för att åka in i vissa invandrartäta områden? Och enligt polisen har det varit så i 20 år och det blir värre.
    Var i den artikeln jag svarade på står ett ord om stenkastning?

Det står att Brandmännen ska ha ett extra möte för att reda ut eventuella missförstånd. Och det är jättevanligt efter den här typen av händelse, när tragedier har inträffat och där kritik mot en myndighet har framförts.

Det sker i alla delar av Sverige.

Att du försöker utnyttja den här tragedin, och försöker få artikeln du länkar till att handla om något helt annat än den gör. Det är det jag vänder mig emot.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-13 12:53:19 följande:
    Nu börjar man känna igen dem igen: www.aftonbladet.se/nyheter/article188 76167.ab

Repliker av typen "JASÅ NU DUGER DET MED LÄNKAR TILL AFTONBLADET" undanbedes ovänligt och bestämt. Det är och har aldrig varit jag som avfärdat sådana som lämpliga källor alltid oavsett.
    Det är självklart inte ok att kasta saker på en partiledare på ett godkänt möte. Bryter man mot lagen får man räkna med att straffas.

Som jag skrivit innan, så är det dock allt fler som är rädda för utvecklingen i Sverige och Europa. Folk som inte tänker sitta tysta och bara låta nationalismen växa och som vägrar att sitta tysta när samhället förändras.

Att folk inte bara gillar antirasister på facebook, utan att allt fler tar ställning. Att allt fler lämnar sina hem för att protestera mot något de anser är oacceptabelt. Det kan jag respektera. Och för mig är det i allra högsta grad en viktig del av demokratin att tydligt visa denna typ av motstånd (så länge inget våld används).

Tycker inte du det?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 13:31:25 följande:

Tror du själv på fullaste allvar att svenska brandkåren skulle segat sig dit pga de var rasister och sedan hånskrattat när de såg en 5-årings döda kropp bäras ut?
    Varför tror du att jag tror det? Jag tror inte det. Mina erfarenheter av brandmän gör att jag finner det osannolikt.  Men jag vet inte. Jag var inte där.

Var du där. Vet du nåt. Eller gissar du?

Jag har viss förståelse för att tragedier skapar ilska och vilja att hitta syndabockar. Men jag tycker ändå att det är oacceptabelt att skriva den sortens saker om brandmän på internet.

Jag tycker dock det är precis lika illa att skriva lögner och överdrifter om invandrare, som du gör.  Det kan ju till och med framstå som lite känslokallt  att helt utan förståelse eller omtanke skriva som du gör, efter att en tragisk brand har härjat i det här området.
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 13:31:25 följande:

Det är de boende som sprider ryktena och smutskastar på Facebook och de boende är invandrare garanterat. Vi pratar djupaste Rosengård.

Återigen. Ge mig belägg för detta. Annars sprider du ju själv bara rykten.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?