Dorian Ertymexx skrev 2014-05-11 06:29:45 följande:
Och som förklarats för dig tusen och en gång fungerar det inte så. Invandrare startar företag oftare än svenskar, vilket ju är bra. Och arbetslösheten är procentuell, inte statisk. Med fler personer i landet ökar behovet av varor och tjänster.
Precis!
Dessa fakta väljer många, frustrerande nog, att ignorera.
Läste Marlena Ehrmans krönika om Europa nyss. Den är fin tycker jag. Kul att den är så pass omtyckt.
Kommentatorsfältet på
Aftonbladet.se är ju inte lika fint att se.
Det första jag kom att tänka på var hur så många, som själva påstår sig vara insatta, egentligen (medvetet eller omedvetet) har missförstått vad asylinvandring går ut på. I varenda debatt på nätet eller i verkligheten om dessa frågor så kommer "hjälpa på plats"-argumentet upp. Argument om hur vi kan hjälpa fler sjuka barn och svältande mödrar och bygga mer skolor om vi lägger mer pengar på det.
Och om folk som påstår sig vara insatta i invandringspolitiken, inte ens kan se skillnad på bistånd och asylflyktingar?
Om de inte är medvetna om att ALLA är överens om att vi ska bota sjukdomar eller fattigdom på plats, att INGEN säger att detta ska lösas genom invandring?
Om de inte är medvetna om att Sverige redan är bäst i klassen i OECD på bistånd och att det går utmärkt att göra.
Om de inte vet att asylinvandring stöttas av UNHCR för att det går ut på att erbjuda hjälp åt dem som är speciellt utsatta eller som kommer från en speciellt utsatt plats, och som inte KAN hjälpas på plats?
Om de nu på allvar tycker att det är så viktigt att man måste få debattera invandringspolitik?
Självklart tycker jag att människor får ha andra åsikter än vad jag har. Självklart är jag för yttrandefrihet! Men om många inte ens verkar bry sig om att förstå vad man debatterar?
Vad gör då debatten för nytta?