Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

maria diaz skrev 2014-06-03 23:59:03 följande:
    Du har mycket dålig koll på jobbskatteavdragens syfte och verkan.

Sänkt skatt för löntagare gör att löntagare konsumerar mera, istället för att spara.

Det gör att företagen får sålt fler produkter och måste därför anställa fler medarbetare.

Det gör att bolagsskatt och inkomstskatt går tillbaka till staten.

Pengarna går runt.

Ingen långsiktig lösning, men bra om man vill få fart på ekonomin.

Enkelt förklarat, men hoppas du förstår.

Och bidrag till t.ex. invandrare och arbetslösa fungerar på samma sätt som en injektion i ekonomin, fast det funkar bättre än jobbskatteavdrag eftersom arbetslösa, socialbidragstagare, sjuka o.s.v. ofta har mindre pengar och därmed tvingas konsumera upp merparten av bidragen. Jobbskatteavdrag till högavlönade som lägger pengarna på hög stimulerar inte alls ekonomin på samma sätt.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-06-03 23:59:03 följande:
    Du har mycket dålig koll på jobbskatteavdragens syfte och verkan.

Sänkt skatt för löntagare gör att löntagare konsumerar mera, istället för att spara.

Det gör att företagen får sålt fler produkter och måste därför anställa fler medarbetare.

Det gör att bolagsskatt och inkomstskatt går tillbaka till staten.

Pengarna går runt.

Ingen långsiktig lösning, men bra om man vill få fart på ekonomin.

Enkelt förklarat, men hoppas du förstår.

Att se jobbskatteavdrag som en kostnad är ingendera samma sak som att se bidrag som en kostnad.
    I was raised to be someone else But now I see your ugliness has made me ugly too.
  • Quintus Zebra

quote=73372266][quote-nick]Quintus Zebra skrev 2014-06-04 00:08:34 följande:[/quote-nick]

Att se jobbskatteavdrag som en kostnad är ingendera samma sak som att se bidrag som en kostnad.[/quote]

Nu bråkade stavningsprogrammet.

Att se jobbskatteavdraget som en kostnad är I GRUNDEN samma sak som att se bidrag som en kostnad.

• Quintus Zebra
    chrissandra skrev 2014-06-04 01:03:49 följande:

En väsentlig skillnad är att jobbskatteavdraget är pengar som den anställde tjänat ihop.
    Bidrag är något en person får av pengar som någon annan har tjänat ihop.
    För det första:

Rent ekonomiskt och objektivt är det lika ok att påstå att jobbskatteavdrag är en ekonomisk kostnad för samhället som att säga att bidragssystemen är en ekonomisk kostnad!

Det du är inne på är inte ekonomi eller objektivitet, utan snarare moralism och åsikter och ideologi.

Och det är subjektivt. Beroende på vilken slags rättvisa man prioriterar så kommer man se olika på det där

Om man av ideologiska skäl anser att marknaden är rättvis. Att det JAG tjänar, det har JAG gjort mig förtjänt av. Att klyftorna i Sverige och i världen är rättvisa, för att de rika helt enkelt gjort sig mer förtjänta av sina pengar.

Att man anser  att t.ex. BIll Gate och Svenske Kungen och Ingvar Kamprad och Kung Abdullah bin Abdul Aziz av Saudiarabien tillsammans på grund av sin arbetsinsats förtjänar att äga mer än världens två miljarder fattigaste människor gör ihop. Om man anser att en svensk kontorsarbetare, eller fabriksarbetare förtjänar att tjäna många gånger så mycket som en kinesisk fabriksarbetare gör, trots att "kinesen" jobbar mycket hårdare, gör farligare jobb, jobbar längre arbetsdagar.
    Om man anser det, då kan fördelningspolitik, där man bygger upp välfärdssystem via skattesedeln, ses som orättvist, och nästan jämställas med stöld.

Om man däremot ser att dagens ekonomiska system från början skapades av rika människor, och utformades för att främja rika människors intresse att bi ännu rikare.  Om man inte anser att det är välförtjänt att en extremt liten minoritet staplar all världens rikedom på hög, och istället anser att vi alla tillsammans i någon mån är med och bidrar till den rikedom som skapas.
    Då anser man nog att det är mer rättvist med en fördelningspolitik som fördelar ut en liten del av rikedomarna.

En väsentlig skillnad är att jobbskatteavdraget är pengar som den anställde tjänat ihop.

För det andra finns det som sagt ett par objektiva skillnader.

Bidragssystem är ofta en bättre injektion i ekonomin eftersom bidragstagare ofta konsumerar upp mer av sin lön än en välavlönad gör.

Bidragstagare konsumerar oftare i Sverige, vilket gör att pengarna "stannar här" i högre uträckning.

Och ojämlikheten i samhället har visat sig skapa kriminalitet, utanförskap, psykisk ohälsa, fysisk ohälsa, arbetslöshet, segregation o.s.v.

Välfärdssystemen minskar klyftorna, medan jobbskatteavdrag är uppbyggda så att de ökar dem. Så det är ju ännu en sak som är mer positiv med bidrag än med jobbskatteavdrag.

Nja, och det där påståendet är  för det tredje en extrem förenkling av något mycket mer komplext.

Allt hänger ihop i det ekonomiska system vi har idag.

Ingen kan tjäna pengar på egen hand.

Alla är beroende av andra.

För att de rika ska kunna tjäna pengar behövs det fattiga arbetare som för knappt några pengar alls tillverkar det som många rika blir miljonärer på.

För att det nuvarande ekonomiska systemet ska fungera behövs tyvärr fattigdom och arbetslöshet, för att hålla ner löner och minska inflation o.s.v.

Att utifrån dessa fakta se fördelningspolitik som rättvist är inte så konstigt.
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-05-28 22:10:33 följande:
    Jo, jag har väl ganska bra koll på dina åsikter sen tiden i samtalsgruppen asylmissbrukskramarna här på FL, i den gruppen var det ibland möjligt att vara oense utan att någon nödvändigtvis måste ha del - och ibland var det inte möjligtSkrattande

Jag håller med om i stort sett allt du skriver i ditt inlägg, men jag blir inte riktigt klok på vad du tycker om att överrösta Åkesson, där velar du fram och tillbaka, tycker jag. Jag syftar enbart på torgmötena, att en läkare försökte stoppa Åkesson från att komma in på geriatriken i Umeå var ansvarsfull och hedervärt - eller att man vill slippa se honom på sin arbetsplats.

Jag struntar egentligen fullständigt i huruvida man definierar aktionerna mot Åkesson som odemokratiska eller inte. Jag är heller inte särskilt intresserad av gruppsykologin som innebär att man som enskild deltagare i en grupp kan göra sån´t som vore otänkbart om man var ensam, oavsett om det handlar om en fotbollspublik, en lynchmobb eller bara åskådare som överröstar Åkesson.

Sverigedemokrater och liknande brukar ofta försöka få fatt på den svenska nationalkaraktären, något de aldrig kommer att lyckas med, trots att de enligt min uppfattning har den framför näsan. Det är den de hatar och föraktar - och det är den de aldrig kommer att bli en del av.

Jag upplever att det finns en genuin svensk kultur - eller snarare att det finns en gemensam grundton i svenska kulturyttringar: En svag, svag klang av tolerans, den är förmodligen aldrig dominerande men ändå så tydlig att den kan fungera som en riktningsangivelse. Fan vet vad den har för ursprung, kanske den föddes i socialliberalismens och arbetarrörelsens tankar om mänskligt värde, kanske den är en rest från det gamla folkhemmet eller en konsekvens av en ofattbart lång tid i fred? Det är förmodligen samma grundton som gör att vi svenskar aldrig riktigt kan ta nationalism och patriotism i samband med oss själva på allvar.

I den bästa av världar skulle ingen tvingas fly hit, i den näst bästa av världar skulle de som flyr hit vara medvetna om att de flyr från förtryck till tolerans och välja Sverige av detta skäl. Det vill säga att de delar toleransens värderingar - eller om man så vill, att de kan höra grundtonen och inte misstar den för självförakt som en del tondöva svenskar gör. Men så är det inte, utan en del av dem som tar sig hit utnyttjar och missbrukar vår tolerans men vi kan inte göra annat än att försöka modifiera regelverket på så vis att det bara är de som utnyttjar systemen som drabbas - alternativet att börja bedöma människor utifrån etniskt ursprung och sannolikheten för att någon inte bör få asyl av dessa skäl vore förödande.

Så var jag tillbaka vid de som överröstade Åkesson på mötet jag iakttog. Även en folkmassa som överröstar Åkesson består av enskilda individer som har ett personligt ansvar för hur de uppträder - och den eventuella grundton av tolerans de var en del av den försvann i så fall där och då.

Det som är unikt med den svenska kulturen är att samtliga riksdagspartier utom SD (och med en viss reservation för delar av KD och V) har förmåga att identifiera grundtonen av tolerans som riktningsangivelse, även om de tolkar vägvalet rätt olika.

Jag skulle vilja påstå att den unika svenska kulturen är det mest värdefulla tillgång vi har - och jag menar att de som överröstar Åkesson blivit så tondöva att de inte längre hör vad som är riktigt viktigt.
    Det är för att jag inte har EN tydlig åsikt om det här med att överrösta Åkesson.

För egen del gillar jag ju andra strategier mer. Jag anser att det är självklart att man inte medvetet ska sabotera möten helt. Jag anser att polisen SKA se till att mötet kan genomföras och att merparten av Åkessons budskap hörs.

Jag tycker däremot att det är positivt att folk blir passionerade av politik, och att de vill skrika och gapa och säga emot något de ser som intolerans. Jag tycker att det är positivt att denna passion smittar av sig på andra som då också vågar säga emot. Jag tycker att den enskilde individen som står och skriker och buar på Åkesson har en demokratisk rätt att göra så, så länge de inte blir tillsagda av polis att sänka volymen.

Att jag tog upp läkaren, är för att han och skoleleverna och brandmännen också har kallats odemokratiska i bl.a. liberala krönikor. För mig är det två sidor av samma mynt.

Jag håller med om att det lite förenklat kan sägas finns en "svensk" tolerans. Och anser ju att det är rätt bedrövligt att den så ofta på bästa sändningstid hånas och så sällan ses som något positivt. Det är något vi borde värna.

Om man ska ha något hopp om världen, så måste man nog tro att människan i grunden vill vara tolerant. Annars är det nog kört. För tolerans kan inte tvingas fram. Det enda vi kan göra är att vara goda förebilder och hoppas att andra hoppar på tåget. Min erfarenhet är att tolerans och kritiskt tänkande i alla fall kan föda mer tolerans och mer kritiskt tänkande.

Så jag hoppas absolut att hatet och intoleransen mot SD minskar, men att ilskan och motståndet mot de värderingar som Åkesson står för fortsätter öka.

Och jag tycker mig se en sådan trend. Jag anser att utvecklingen med t.ex. torgmötena är ett bra exempel på den svenska toleransen. 

För i rätt många år nu har en liten klick "antirasister" turnerat runt och följt varenda möte SD haft.  Denna lilla grupp är lite extra passionerade, lite extra arga. De har väsnats och stört och ibland gått över gränsen.

Men nu inför EU-valet hände något. Många andra människor, från olika politiska håll, kände att de också ville vara med och säga ifrån. Och till en början hängde de ofta bara på. Och gjorde ibland så som svenska "antirasister" gjort i många år. De väsnades och störde och gick ibland över gränsen.

Men sen kom den svenska toleransen in i bilden. Folk började ifrågasätta sättet som man protesterade på.

Folk sa ifrån. Och kom med nya idéer.

Och proteströrelsen utvecklades, och förändrades, och blev mer tolerant, men inte mindre arg. Det är rätt fint egentligen...
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-06-04 10:19:19 följande:
    Visst. Ingen säger väl att fördelningspolitik är fel.

Det är dock en fundamental skillnad på bidrag och inkomst.

Ditt resonemang fungerar dock lika bra på att förklara varför rent tjuveri är bra. Det är ju också en form av fördelningspolitik. Det handlar till syvende och sist vilken nivå på fördelniongspolitiken som är rimlig och

då är det ganska idiotiskt att likställa bidrag med inkomst eftersom det ena betalar det andra.
    Jo, det är rätt många som likställer det med stöld. Men visst, i Sverige är de i minoritet.

Ja, det är skillnad på dem. Men den svenska ekonomin ser inte skillnad. Det är bara en moralisk skillnad. Och beroende på vad man har för värderingar så ser man olika på den.

Till en viss del kan jag förstå vad du menar, men håller inte med. På vilket sätt är skapandet av en trygghetssystem jämförbart med stöld? Men visst. Vi kan diskutera stöld och den ofta heliga äganderätten, men inte här kanske.
    Frågan är dock vem som är tjuven?
    Är det de som låtsas att de själva förtjänat sin rikedom (trots att det i så gott som alla fall är andra som har gjort merparten av arbetet bakom förmögenheten) och som utnyttjar ett ekonomiskt system för att tillskansa sig mer och mer av världens rikedomar? Är det de som fortfarande tjänar pengar på tillgångar som stals under kolonialismen, och som hittills ingen har ställts till rätta för. Eller är tjuvarna de som anser att världens rikedomar faktiskt byggs av oss alla gemensamt och att det därmed är rättvisast att i någon mån dela?

Nej, det där är en förenkling igen. Och lite moralism. Ekonomi är inte så enkelt. Pengar går runt.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-06-04 10:46:54 följande:
    Det är ju för komiskt att ditt dataprogram rättade din postning smile2.gif
    Du kanske skulle köpa ett nytt dataprogram från nordkorea?

Jaså, du är en förespråkare av Nordkorea och deras teknologi. Lite oväntat faktiskt! Oskyldig
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-06-04 10:57:14 följande:
    Denna telefonen kanske kunde vara något för dig?
    www.mobilio.se/pryl/har-ar-nordkoreas-forsta-...

Antar att den kommer förinstallerad med lite intressanta "översättningsprogram" smile2.gif
    Haha. Om du insinuerar att min nuvarande telefon är "marknadsliberal" och försöker censurera mina åsikter, så skulle jag nog helst vilja ha en telefon från Schweiz! Flört
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-06-04 11:08:18 följande:
    Du tänker att den är gjord av choklad? Som telefon fungerar den nog lika bra som arirang så jag förstår att du nog föredrar en ätbar

Ja. Gärna av choklad. Gott! Men neutral tänkte jag väl främst!
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-06-04 11:20:04 följande:
    Aha, jag är rädd att även en Schweitzisk telefon nog kommer rätta din post angående olikheten mellan bidrag och skattelättnad smile5.gif
    Borde inte jag som ägare av en Schweizisk telefon få folkomrösta om min telefons ideologiska ståndpunkter??

En tolerant svensk telefon kanske?

Annars är jag väl körd?

Det är synd att Karl Popper är död, annars hade han nog slängt ihop en kritiskt tänkande manick till mig!!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?