Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-08-18 15:01:26 följande:
    Javisst, men det är också precis lika normalt att en familj beslutar att mamman tar hand om barnen medan pappan drar in degen.

Denna senare normalitet accepteras emellertid inte av feministerna, vilka ju ogillar människors fria val, så länge de inte går i linje med deras ideologi.
    Nja.

Som sagt det är mycket tack vare feminister vi har den internationellt sett stora valfrihet vi har idag

Det är mycket tack vare feminister som familjer över huvud taget kan välja.

På vilket sätt var det mer accepterande och valfritt när enbart mamman fick ta ut ledighet, vilket fortfarande är fallet i många länder?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Quintus Zebra
    overdose skrev 2014-08-18 15:32:23 följande:
    Jag vet, men det är så att fred i Europa inte byggde på förståelse, utan vetskap om att man inte kunde segra.
    Hur vet du detta?

Du tror inte man efter två världskrig var rätt trött på krig?

• Quintus Zebra
    overdose skrev 2014-08-18 15:44:08 följande:
    Jo, det var man, men frederna efter religionskrigen byggde på samma tanke. Den moderna förståelsen har sin grund i att man inte kunde vinna.

Titta på religionskrigen, att det blev fred var en effekt av kompromiss,

Världskrigen var en annan sorts krig.
    Vilka religionskrig syftar du på?

Hur är detta relevant nu?

• Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-05 09:15:03 följande:
    Lika förbannat verkar kreti och pleti, inte minst i den här tråden där vi till och med har en debattör som medvetet använder personangrepp och står för det,
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-05 09:15:03 följande:
    Det är ju det de inte är. Det finns många vettiga argument att använda mot SD.

Lika förbannat verkar kreti och pleti, inte minst i den här tråden där vi till och med har en debattör som medvetet använder personangrepp och står för det, föredra att anspela på låg intelligens och okunskap och så vidare hos presumtiva SD-väljare. Trist, kan jag tycka. Inte minst som det hos sådana som mig då och då ger upphov till tankebanor av typen "det vore lite kul om SD gjorde ett kanonval, bara så att de här människorna kanske fattar att de borde byta taktik". Fast jag inte ens är särskilt förtjust i SD och aldrig skulle rösta på dem själv.

Trist, som sagt.
    Trist, kan jag tycka. Inte minst som det hos sådana som mig då och då ger upphov till tankebanor av typen "det vore lite kul om SD gjorde ett kanonval, bara så att de här människorna kanske fattar att de borde byta taktik"
    Tror det finns rätt många debattörer här i tråden som använder personangrepp medvetet.

Bland annat en som med jämna mellanrum kallar mig och andra för folkmördare.

Men personangreppen på folk som gillar mångkultur eller som kritiserar SD får inte dig att önska att "mångkulturkramarpartierna" gör  kanonval, så att de människorna fattar att de borde byta taktik?

Hur kommer det sig i så fall?

Är det mer ok för "ena sidan" att göra personangrepp?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-06 23:52:33 följande:
    Det är nog bara du som kan skriva något sådant och faktiskt mena det.
    Hur ställer du dig till SVP:s rätt att ha torgmöten? Är det helt självklart att vi i Sverige ska ha partier som på offentlig plats deklarerar att de vill avskaffa demokratin och bedöma människors värde utifrån genetik? Men samtidigt självklart att IS inte ska få dela ut flygblad?

Eller hur tänker du om detta?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-05 10:33:39 följande:
    Det har återigen med fallhöjd att göra. 

Fallet blir högre när det är folk som då och då ger sken av att vara klarsynta och vettiga debattörer som hänfaller åt denna teknik än vad det blir när den som använder den är en uppenbar rättshaverist, vilket påfallande ofta tycks vara fallet när det rör sig om den typen av människor som kallar andra för "folkmördare".
    Det resonemanget är vanligt, men jag gillar det inte.

Jag gillar inte att folk som i allmänhet är toleranta och vältaliga ska dömas hårdare om de går någon gång över gränsen. Jag gillar inte att "Bad Boys" ska komma undan lättare.

T.ex. är det ju rent objektivt tragiskt att en sådan som Sven Nylander fick hela sin efteridrottsliga karriär förstörd av att åka dit med kokain i kroppen, på grund av  att han tidigare hade gjort en massa bra arbete för att förbättra idrottsrörelsen och bekämpa doping. Samtidigt som en "Bad Boy" som Patrik Sjöberg knappt påverkades av skandalen.

Detta resonemang och dessa krav på toleranta människor, gör ju självklart att många inte orkar ens försöka.

Jag kan ju istället tycka att man borde tänka tvärtom, att de som gör gott ska få tillgodoräkna sig det om de råkar i klistret.

Fick en länk av en annan FL-debattör som berör detta. Att folk förväntar sig mindre av SD och att de och deras medlemmar därmed kommer undan med sådant som andra politiker aldrig hade "överlevt".

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-avtrubbning-ar-jimmie-akessons-basta-hopp/

Sen kan jag avsluta med en utmaning. Du säger att EN anti-SD medvetet sprider personliga påhopp här. Kan du om du letar här på FL, hitta EN enda som öppet är Sverigedemokrat som INTE medvetet sprider personpåhopp runt sig?

Du kan också gå och läsa på t.ex. sidan Exponerat och se vad folk som påstår sig vara Sverigedemokrater skriver om meningsmotståndare där, och sedan visa mig en sida där det skrivs på liknande sätt om Sverigedemokrater.

Och om du efter dessa undersökningar ser det jag ser, att nog SD-anhängare sprider mer personpåhopp runt sig, kanske du kan fundera på varför du verkar reagera  mer på påhopp på Sverigedemokrater än på påhopp på "PK"-personer?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 13:42:22 följande:
    Låt dem ha torgmöten. Låt dem dela ut flygblad. Yttrandefriheten står över allt för mig. Även puckade åsikter måste vara tillåtna att föra fram.

Däremot, att anse att någon som delar ut flygblad för ISIS (eller hyser nazistiska åsikter för den delen) i någon mån har "anpassat sig till Sverige", vilket FMGA antydde i inlägget jag svarade på från början, tycker jag inte är en korrekt bedömning av läget. Den som hyser den typen av verklighetsfrånvända åsikter är inte anpassad till något land överhuvudtaget.
    Då förstår jag hur du menade.

Fast man kan väl utan att lägga in en värdering i sakfrågan konstatera att IS använder helt andra metoder än flygblad på sin "hemmaplan" och att värva medlemmar med hjälp av flygblad då  kan ses som en anpassning till svenska förhållanden?

• Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 14:12:54 följande:
    Eller så bedömer de att flygblad är effektivare för deras sak här och att terror är mer effektivt för deras sak på hemmaplan. De vet nog vilket gatlopp som väntar om de börjar massakrera folk i Sverige eller något annat I-land.
    Ja, ingen hävdar att de är "assimilerade" eller att de delar samma "svenska värderingar" som du. Bara att de anpassat sin metod att nå ut till folk.

• Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 19:12:04 följande:

Haha. Var det någon som inte visste om det där med SD:s "brokiga förflutna"?

Ja? Självaste Jimmie Åkesson har väl ett par gånger i den här valrörelsen förnekat just detta?
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 19:12:04 följande:

Som av en slump gör Expressen en löpsedel av det en vecka innan valet. Fattar de inte att folk faktiskt märker att de försöker spela goda förmyndare åt pöbeln?

Expressen är ett företag i en mindre kris, som behöver all uppmärksamhet de kan. De försöker skriva vad som säljer.

Sen är ju knappast detta nåt konstigt. SD har som sagt börjat försöka förneka sitt förflutna, och då finns ju ett nyhetsvärde i att ta upp det.

Och inför förra valet sände SVT en repris på ett Uppdrag Granskning om Vänstern och deras koppling till kommunismen ett par dagar innan valet.

Detta är knappast nåt nytt och inte heller nåt som bara drabbar SD.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-07 20:39:04 följande:
    Åkesson är politiker. Det är hans jobb att försöka snacka bort sådant som kan ligga partiet till last på det sätt han menar är mest gynnsamt för partiet.
    Och då är det ju medias roll att granska politiker och göra folk uppmärksamma på politikers lögner och vinklingar?

Om V påstod att de aldrig varit sovjetvänliga och aldrig varit kommunister, tror du på allvar att media hade låtit dem hållas då?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?