• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-03-16 09:46:54 följande:

För varje gång som svastikor sprayas på skolor och synagogor, eller feminister och vänster-orienterade politiker attackeras så är högern (ja även Sd-politiker) väldigt snabba med att kalla det iscensatt.
    Det är ett tydligt hinder mot att kunna debattera invandring i Sverige på ett nyanserat sätt.
    Betrakta dig som upplyst.
    Vad håller vänstern på med egentligen? Går det att hitta våldsammare otrevligare människor? Och ja, jag tror det kan vara iscensatt i vissa fall. Som i Frankrike där en imam klottrade slagord på den egna moske`n. Han fick 30 dagar på sig att lämna Frankrike. Ord och inga visor.

www.dn.se/ledare/signerat/tag-som-latt-sparar-ur/

arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.6924816-fyra-gripna-for-hot-mot-svenskarnas-parti
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-03-16 09:52:39 följande:

Framåt - bakåt. spelar ingen roll.

Nu var det frågan om vilket samhälle de vill uppnå och SD vill uppnå samma samhälle som Per Albin som jag förstår det.

Om det samhället sedan ligger framför eller bakom beror ju bara på åt vilket håll på rundbanan man tittar.
    Det är verkligen en praktfull efterkonstruktion!

SD har ständigt anpassat sina utsagor vartefter man har märkt att deras idéer inte går hem i den svenska myllan.
    Numera låter dom som något slags KD light.

Men vi låter oss inte luras, dom har inte övergivit sin grundideologi, den ligger bara i kylskåpet i väntan på bättre tider.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Thomas66
    Flash Gordon skrev 2014-03-16 09:19:17 följande:
    Det är du säkert övertygad om ... AFA hotar allt från Ung Vänster till Migrationsverket och Pingstkyrkan - utan diskriminering. Här ar det en liberal politiker som får ta emot hotbrev och klotter på sitt hus: www.expressen.se/nyheter/dokument/eskilstuna-.../

Samma sak här . Varje gång det ska demonstreras mot Sd så ser man klistermärken om att man ska krossa rasismen och borgare. 75an vart går gränsen för vilka man ska attackera , är det alla som inte röstar på V?
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-03-16 10:00:43 följande:
    Det är verkligen en praktfull efterkonstruktion!

SD har ständigt anpassat sina utsagor vartefter man har märkt att deras idéer inte går hem i den svenska myllan.
    Numera låter dom som något slags KD light.

Men vi låter oss inte luras, dom har inte övergivit sin grundideologi, den ligger bara i kylskåpet i väntan på bättre tider.

Jag är inte ens säkert på att det är en konstruktion överhuvudtaget.

Deras partiprogem idag har fler än en gång ansetts vara i närheten av S dito på 50-60-talet.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-03-16 09:14:21 följande:
    De jag känner som är födda på 50-talet får fortfarande nåt glansigt i blicken när de talar om Sverige på 60-70-talet. Inkluderade mina föräldrar som är hårdföra Moderater.
    Ja, det finns nog fortfarande många som minns ett Sverige före nyliberalism och massiva kampanjer från Svenskt Näringsliv med budskapet att den enskilda individen inte når sin fulla potential i ett välfärdssamhälle.

Pratar man med folk som upplevt det gamla Sverige så är det väl ofta solidariteten, utvecklingsoptimismen och inte minst det faktum att det handlar om deras förlorade ungdom som gör att det blänker till i deras ögon.

Och omvärlden var lätt att förstå, nästan lika lätt som i en politisk pamflett - USA hade attackerat ett litet asiatiskt land som på något besynnerligt sätt lyckades stå emot år efter år och till slut var på väg att besegra militärjätten.

Jag har knappast mött särskilt många som tänker på det gamla Sverige som ett Bullerbyn fritt från invandrare, utan snarare som en Saltkråka fri från nyliberalism. Varje tid tycks behöva sina egna förenklingar.

Så här skrev förresten Tage Danielsson på 1970-talet:

Vi som satts att leva i besvikelsens epok
    - ja, vad gör vi nu? Vad ska vi tala på för språk?
    Ett sätt är att, även om det blåser lite kallt,
    tro på det vi trodde på – trots allt!
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Errol Flynn
    effemgea skrev 2014-03-16 10:14:02 följande:
    Ja, det finns nog fortfarande många som minns ett Sverige före nyliberalism och massiva kampanjer från Svenskt Näringsliv med budskapet att den enskilda individen inte når sin fulla potential i ett välfärdssamhälle.

Pratar man med folk som upplevt det gamla Sverige så är det väl ofta solidariteten, utvecklingsoptimismen och inte minst det faktum att det handlar om deras förlorade ungdom som gör att det blänker till i deras ögon.

Och omvärlden var lätt att förstå, nästan lika lätt som i en politisk pamflett - USA hade attackerat ett litet asiatiskt land som på något besynnerligt sätt lyckades stå emot år efter år och till slut var på väg att besegra militärjätten.

Jag har knappast mött särskilt många som tänker på det gamla Sverige som ett Bullerbyn fritt från invandrare, utan snarare som en Saltkråka fri från nyliberalism. Varje tid tycks behöva sina egna förenklingar.

Så här skrev förresten Tage Danielsson på 1970-talet:

Vi som satts att leva i besvikelsens epok
    - ja, vad gör vi nu? Vad ska vi tala på för språk?
    Ett sätt är att, även om det blåser lite kallt,
    tro på det vi trodde på – trots allt!
    Ja ack denna nostalgi.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-16 08:14:26 följande:
    Inte i partiprogrammet kanske. Men i utländska intervjuer har Kent Ekeroth förklarat det så.
    Så du påstår att SD har en agenda utanför partiprogrammet. Synnerligen intressant.

Detta brukar ju starkt avvisas när det gäller kommentarer från SDare, både representanter och följare som visar rasism, homofobi, kvinnoförakt och islamofobi i den mån man ens erkänner att flagranta sådana uttalanden handlar om detta.

Men inte ska du tro på järnrörs-Ekeroth. Det har säkert inte med SD att göra utan är hans personliga lilla projekt eftersom hans mamma är judinna. Åkesson funderar ju dessutom starkt på ett Europeiskt samarbete med förintelseförnekare med Ekeroth tillbaka på sin gamla post som suppleant i EU nämnden.

Det blir att bänka sig med chipsen och följa den farsen.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-16 08:21:56 följande:
    Jag har frågat 1000 personer som levde på 60-talet och 90% tycker att det var bättre då.
    Du får snart börja fläta öronen.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-16 09:52:39 följande:
    Framåt - bakåt. spelar ingen roll.

Nu var det frågan om vilket samhälle de vill uppnå och SD vill uppnå samma samhälle som Per Albin som jag förstår det.

Om det samhället sedan ligger framför eller bakom beror ju bara på åt vilket håll på rundbanan man tittar.

Nej. Det är jätteskillnad. Sverige har förändrats. Sveriges befolkning har förändrats. Världen har förändrats. Att uppnå Per Albins drömmar på hans tid var svårt, men möjligt. Idag är det omöjligt. Vi kan inte backa tiden.

Sossarnas grundande var framtidstro, de var progressiva, de ville att samhället skulle bli bättre stegvis, att samhället skulle utvecklas i takt med att värderingar och teknik utvecklas.

SD är konservativa. De anser att det finns EN viss samhällsform, en viss kultur och vissa värderingar som är bättre och mer "svenska" än andra och dessa ska bevaras, försvaras och anammas av alla.

Sossarna ville ha ett samhälle som utvecklades och växte fram med tiden. SD vill ha ett stagnerade samhälle där så lite som möjligt förändras.

Jätteskillnad.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-16 10:00:24 följande:
    Vad håller vänstern på med egentligen? Går det att hitta våldsammare otrevligare människor? Och ja, jag tror det kan vara iscensatt i vissa fall. Som i Frankrike där en imam klottrade slagord på den egna moske`n. Han fick 30 dagar på sig att lämna Frankrike. Ord och inga visor.

www.dn.se/ledare/signerat/tag-som-latt-sparar.../

arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.6924816-fyra...
    Ja, våldshögern är väl samma sak som våldsvänstern? Alla har sina exakta motsvarigheter.
    Bajsbrygga
Svar på tråden Varför hatar folk SD?