• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    oOOo oOOo skrev 2014-03-17 21:18:15 följande:
    Hur vet du att de är sverigedemokrater?
    Tja, jag antar att det inte tar så särskilt många minuter att svara på frågorna i undersökningen och att relativt få därigenom hinner byta politisk uppfattning under tiden de svarar på frågorna.

Även om det skulle röra sig om två helt eller delvis skilda paneler, vilket skillnaden i basantal antyder, så tror jag att man på goda grunder kan säga att cirka 20 procent av SD-väljarna anser att det finns viktigare politiska frågor än invandringen. Relativt de andra partierna är ju detta hursomhelst en förbluffande låg andel - men inte desto mindre ett tydligt tecken på att det kan finnas intelligent liv även inom SD, om än i begränsad omfattning.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Jag hade f.ö. inte en aning om var mina lärare stod politiskt på den tiden jag gick i skolan och jag kan inte minnas att det lyste igenom särskilt mycket vid något tillfälle heller. Apropå moralpaniken över sverigedemokraten som inte delade rätt "värdegrund"och fick sparken som lärare.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Thomas66
    sjuttiofemman skrev 2014-03-17 22:25:31 följande:
    Ungefär lika givande som att resonera med terroristen breivik, såna personer måste samhället skyddas från.

Korrekt, samma sak som vi bör göra med dom Islamistiska terroristerna som vi har här. Vad ska vi göra med dom potentialt hundratalet Breivik som bor i Sverige?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-03-17 21:00:38 följande:
    Artikeln är polisanmäld.Hoppas hela den "hemliga" redaktionen torskar.
    För vad? Skitsnack om den jättetrevliga och tidsenliga religionen islam?

Nä fan, att bekänna sig till islam är i min värld bara några få hack högre upp på skitskalan än att bekänna sig till nazismen.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-03-17 15:39:03 följande:
    En nykfiken fråga: Vilken folkgrupp är det man säger det hetsas mot? Vad jag ser är det någon som gjort en jämförelse mellan islam och nazism. Skulle således "islam" vara en folkgrupp och inte en religion/ideologi? Man kan möjligen få in det under blasfemi, men än så länge (trots idogt lobbyarbete i bl.a FN) är det inte förbjudet i Sverige och skulle det bli det, ryker Ecce Homo också - och vår civilisation.

Sen frågan om rasism... Vilken "ras" är det som avses? Islam igen? Hur och när blev en religion/ideologi en ras? Jag är genuint nyfiken om det har skett och var man i så fall kan läsa om det.
    "Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet. Rasism blir då ur ett taxonomiskt perspektiv inte relevant, eftersom människan är en homogen art (se människoraser). Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är ovetenskapligt.[2][3][4]

Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[5] Rasism förekommer från majoritetsbefolkningen mot minoriteter, från minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter. Rasism som riktas mot majoritetsbefolkningen i ett land, kallas ibland omvänd rasism.

En annan form av rasism är kulturellt betingad. Kulturrasism innebär en essentiell syn på kulturer (bland annat att en viss kultur är något människan naturligt bär inom sig, föds med). Människan tros enligt denna vara uppdelad utefter essentiella kulturella markörer, ofta uttryckt i väsentliga kulturella egenskaper och föreställda distinkta kvaliteter, som också rangordnas socialt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Om du vill kan jag även länka till sidor som förklarar "hets mot folkgrupp".
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-17 22:33:53 följande:
    För vad? Skitsnack om den jättetrevliga och tidsenliga religionen islam?

Nä fan, att bekänna sig till islam är i min värld bara några få hack högre upp på skitskalan än att bekänna sig till nazismen.
    Man har angett hets mot folkgrupp för skitsnack är väl inte mot lagen?

Jag förstår inte hur du kan dra över en kam 1,5 miljarder människor fördelade på samtliga världens länder/stater med undantag av Vatikanstaten och jämföra dem med "de något bättre" nazisterna.

• Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-03-17 23:25:48 följande:

Jag förstår inte hur du kan dra över en kam 1,5 miljarder människor fördelade på samtliga världens länder/stater med undantag av Vatikanstaten och jämföra dem med "de något bättre" nazisterna.

Ah, så det är mängden sympatisörer som är det centrala? Hade det varit mer okej att tycka illa om islam (obs: islam, inte per automatik muslimer) om de varit färre menar du?

Jag menade dessutom att jag rankar islam som lite lite mindre uselt än nazism. Kan se att det jag skrev kan tolkas annorlunda, men jag vill alltså förtydliga det. 
  • jaghopparhögt
    nihka skrev 2014-03-17 23:25:48 följande:

Dom flesta muslimer är ju mainstream sunni och dom är ganska lika, skiljer sig inte mycket. Dom flesta sunnimosker i världen lyder direkt under Saudiarabien.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-03-17 20:55:45 följande:
    Men alla är ju lika mycket värda så vad gör det *floskelbingo*
    Floskel för dig kanske, grundläggande värdering för många av oss andra. Och det är sannerligen ett av skälen till att många ogillar SD, då "floskeln" är en av de moderna Sveriges viktigaste värdegrunder, ett som många i alla fall vill hålla sig till, även om inte alla lyckas. SD avskyr den värdegrunden.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • jaghopparhögt
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-17 23:43:45 följande:
    Floskel för dig kanske, grundläggande värdering för många av oss andra. Och det är sannerligen ett av skälen till att många ogillar SD, då "floskeln" är en av de moderna Sveriges viktigaste värdegrunder, ett som många i alla fall vill hålla sig till, även om inte alla lyckas. SD avskyr den värdegrunden.
    Är värdegrund något statiskt?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?