• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför är det mer okej att fördöma politiska livsåskådningar och åsiktsinriktningar än religiösa dito?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-18 00:02:07 följande:
    Är islam en ras? Är religion överhuvudtaget en ras? Jag är så emot religion man kan vara. Hudfärg och dylika attribut rör mig inte i ryggen.
    Larva dig inte. Rasism handlar inte bara om ras. Det vet alla utom SD-fansen, som tror att SAOL och SAOB är allenarådande.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • jaghopparhögt
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 00:09:55 följande:
    Larva dig inte. Rasism handlar inte bara om ras. Det vet alla utom SD-fansen, som tror att SAOL och SAOB är allenarådande.
    Vilka religioner får man inte kränka då?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 00:09:55 följande:
    Okej, du valde det spåret. Det var väntat. Men nej, jag är inte rasist. Jag kan inte se att aversion mot religion i allmänhet och islam i synnerhet kvalar in som det enligt någon definition överhuvudtaget. Ser det inte som konstigare än din aversion mot sverigedemokrater och alliansanhängare. Religion ska inte vara okränkbar lite ovanför alla andra tänkbara livsåskådningar en människa kan tänkas inneha.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-17 23:32:36 följande:
    Ah, så det är mängden sympatisörer som är det centrala? Hade det varit mer okej att tycka illa om islam (obs: islam, inte per automatik muslimer) om de varit färre menar du?

Jag menade dessutom att jag rankar islam som lite lite mindre uselt än nazism. Kan se att det jag skrev kan tolkas annorlunda, men jag vill alltså förtydliga det. 
    Jag menade precis vad jag sa. Det är människorna som gör religionen. Utan dem är religionen bara en bok och lite prylar med text och bilder på. Människorna som ser sig som muslimer är 1,5 miljarder till antalet och återfinns över nästan precis hela världen. För mig är det obegripligt hur man kan dra dem alla över en kam.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-03-18 00:14:37 följande:
    Jag menade precis vad jag sa. Det är människorna som gör religionen. Utan dem är religionen bara en bok och lite prylar med text och bilder på. Människorna som ser sig som muslimer är 1,5 miljarder till antalet och återfinns över nästan precis hela världen. För mig är det obegripligt hur man kan dra dem alla över en kam.
    Det finns naturligtvis mer och mindre ortodoxa muslimer, och diverse olika trosinriktningar osv. Det vet jag också.

Min åsikt om islam kvarstår emellertid - det är en i grunden primitiv företeelse som bör ges så lite plats som det bara är möjligt i ett modernt samhälle.

Det gäller för övrigt alla andra religioner också, även om islam åtminstone för mig är snäppet värre än övriga världsreligioner.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-18 00:04:52 följande:
    Varför är det mer okej att fördöma politiska livsåskådningar och åsiktsinriktningar än religiösa dito?
    Menar du att du inte har noterat att islam mycket frekvent används som ett etniskt begrepp till skillnad mot politiska åsiktsinriktningar.

Lek med tanken på att en stor andel av de invandrare som kom hit var folkpartister. Jag tror inte ens den mest korkade sverigedemokrat skulle pyssla med att extrapolera en utveckling där första-, andra-  och tredje generationens folkpartister blir i majoritet och stiftar lagar som att alla måste lyssna till gamla inspelningar av Anne Wibbles tal, om att alla bör ha minst en årslön på banken, minst en gång om dagen.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • jaghopparhögt
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 00:00:16 följande:
    Jo, det är sant.
    Men killarna i Malmö som mördade bögen de letade upp på QX, de var fanatiska muslimer som hängde i mosken varje dag? Det bör väl räknas som islamistiskt mord?

Sen DNs redaktör som var aktiv syndikalist på 80-talet och mördade en skinnskalle?
    X-team killen i Göteborg som mördades av några från Red and white crew, båda red and white killarna hade varit med i Revolutionära fronten. Dessa bör räknas som vänsterextrema mord.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-03-17 22:35:13 följande:
    "Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet. Rasism blir då ur ett taxonomiskt perspektiv inte relevant, eftersom människan är en homogen art (se människoraser). Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är ovetenskapligt.[2][3][4]

Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[5] Rasism förekommer från majoritetsbefolkningen mot minoriteter, från minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter. Rasism som riktas mot majoritetsbefolkningen i ett land, kallas ibland omvänd rasism.

En annan form av rasism är kulturellt betingad. Kulturrasism innebär en essentiell syn på kulturer (bland annat att en viss kultur är något människan naturligt bär inom sig, föds med). Människan tros enligt denna vara uppdelad utefter essentiella kulturella markörer, ofta uttryckt i väsentliga kulturella egenskaper och föreställda distinkta kvaliteter, som också rangordnas socialt.

sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Om du vill kan jag även länka till sidor som förklarar "hets mot folkgrupp".
    Så, hur blir alltså islam en folkgrupp? Artikeln i Avpixlat gör en jämförelse mellan två ideologier. Den ena värre än den andra.
  • jaghopparhögt
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 00:00:01 följande:
    Det här är, om jag inte minns fel, Säpos räkning. Ni vet, Säpo som ni brukar hylla för att de ser "arabmuslimfaran".
    Kan vi inte starta en tråd där du och jag går igenom listan och diskuterar morden, så har vi det svart på vitt sen hur det ligger till?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?