• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 15:51:18 följande:
    Vad har rasbiologi med välfärd att göra?? Men du har faktiskt rätt, där har du något som Per Albin faktiskt har gemensamt med SD, rasismen, blundandet för orättvisor när det kommer till folks ursprung, viljan att skilja mellan "vi" och "dem"... OK, jag erkänner, det finns likheter mellan Per Albin och SD.
    Vad jag vet proparerar inte SD för något rasbiologiskt institut. men som jag sade, jämfört med sådana som Per Albin, Hjalmar Branting osv så bleknar det mesta av nutida rasism.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-18 15:50:25 följande:
    Men kräver SD att alla som flyttar hit ska ta svenska namn?
    Nej. Det var helt mitt eget påfund. Eftersom jag inte är kulturessentialist, så ser jag inte så enorma skillnader mellan kulturer som SD gör. Men namnbruk är en rätt påtaglig skillnad, ofta även mellan (och inom) nordiska, närbesläktade kulturer.

Personligen skiter jag faktiskt i vad han gör i Ungern. Vill han hänga på IKEA i Budapest och bara äta "ursvensk" mat* där så står det honom fritt. Men sitter han där och tjafsar om hur jag ska "assimileras", då kan du ge dig rumpan på att jag kommer kräva detsamma av honom. Förväntar mig då förstås även att han ska kunna flytande ungerska vi det här laget (lycka till, ett av de svåraste språken att lära sig som vuxen).

* Helt OT egentligen, men fascinerande - McDonalds menar att deras mat ska smaka likadant överallt, det gör det inte. Men IKEAs köttbullar smakar exakt likadant i Budapest som i Stockholm!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 15:56:40 följande:
    Nej. Det var helt mitt eget påfund. Eftersom jag inte är kulturessentialist, så ser jag inte så enorma skillnader mellan kulturer som SD gör. Men namnbruk är en rätt påtaglig skillnad, ofta även mellan (och inom) nordiska, närbesläktade kulturer.

Personligen skiter jag faktiskt i vad han gör i Ungern. Vill han hänga på IKEA i Budapest och bara äta "ursvensk" mat* där så står det honom fritt. Men sitter han där och tjafsar om hur jag ska "assimileras", då kan du ge dig rumpan på att jag kommer kräva detsamma av honom. Förväntar mig då förstås även att han ska kunna flytande ungerska vi det här laget (lycka till, ett av de svåraste språken att lära sig som vuxen).

* Helt OT egentligen, men fascinerande - McDonalds menar att deras mat ska smaka likadant överallt, det gör det inte. Men IKEAs köttbullar smakar exakt likadant i Budapest som i Stockholm!
    Ja, lär han sig inte ungerska så han klarar sig (man måste inte prata som en infödd, men man ska inte heller behöva tolk när man går till doktorn) inom rimlig tid är han utan tvivel en hycklare.

Och jag är väldigt osvensk på det sättet att jag faktiskt aldrig ätit IKEAs köttbullar någonstans, någonsin. Däremot har jag varit i Budapest och bättre matstad är svår att hitta.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-03-18 15:54:26 följande:
    Vad jag vet proparerar inte SD för något rasbiologiskt institut. men som jag sade, jämfört med sådana som Per Albin, Hjalmar Branting osv så bleknar det mesta av nutida rasism.
    Nej, det gör det inte. Och här är varför: Branting, Hansson och andra hade en ursäkt, dålig som den må vara - de var uppväxta med rasbiologi som vetenskaplig sanning. De var barn av sin tid. SD har inte den ursäkten - utom de kanske allra äldsta medlemmarna och hyllarna av partiet så är SD uppvuxen i en tid efter ett fruktansvärt världskrig, där rasbiologin visade sin allra fulaste nuna, och efter vilket den blev slutgiltigt överbevisad av modern vetenskap. SD har inte de äldre generationernas ursäkt att de var uppvuxna med rasism som "sanning" - de har VALT den "sanningen" trots bättre vetande. Att de sedan försöker mörka rasismen genom omformuleringar, genom att fokusera på "kultur" och "religion" istället för "gener" och "hudfärg" (eh, oftast i alla fall, ibland slinker gammal ras-rasism fram också på Avpixlat) gör det inte bättre, snarare tvärtom.

SD får därför snarare gamla tiders rasister att blekna.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-18 16:00:13 följande:
    Ja, lär han sig inte ungerska så han klarar sig (man måste inte prata som en infödd, men man ska inte heller behöva tolk när man går till doktorn) inom rimlig tid är han utan tvivel en hycklare.

Och jag är väldigt osvensk på det sättet att jag faktiskt aldrig ätit IKEAs köttbullar någonstans, någonsin. Däremot har jag varit i Budapest och bättre matstad är svår att hitta.
    IKEAs kök är helt okey, billig snabbmatsvariant av husmanskost, men faktiskt gott.

Ungern har haft fördelen att vara mitt i mellan olika kökskulturer, och lyckats norpa det bästa av det mesta. Man kan äta mycket gott där, men smal blir man fan inte av det. :-P

Men nu är vi OT. Vi kan diskutera mat i en egen tråd, det är helt klart värt djupare samtal!
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 16:01:14 följande:
    Nej, det gör det inte. Och här är varför: Branting, Hansson och andra hade en ursäkt, dålig som den må vara - de var uppväxta med rasbiologi som vetenskaplig sanning. De var barn av sin tid. SD har inte den ursäkten - utom de kanske allra äldsta medlemmarna och hyllarna av partiet så är SD uppvuxen i en tid efter ett fruktansvärt världskrig, där rasbiologin visade sin allra fulaste nuna, och efter vilket den blev slutgiltigt överbevisad av modern vetenskap. SD har inte de äldre generationernas ursäkt att de var uppvuxna med rasism som "sanning" - de har VALT den "sanningen" trots bättre vetande. Att de sedan försöker mörka rasismen genom omformuleringar, genom att fokusera på "kultur" och "religion" istället för "gener" och "hudfärg" (eh, oftast i alla fall, ibland slinker gammal ras-rasism fram också på Avpixlat) gör det inte bättre, snarare tvärtom.

SD får därför snarare gamla tiders rasister att blekna.
    Märklig ståndpunkt. Har man en bra ursäkt är rasism ok. Då var Hitler ok då. Han har ju precis samma ursäkt som Branting osv.

Låter onekligen som en hop dåliga ursäkter. Lite förvånande att du vill ursäkta rasism på det viset.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-03-18 16:05:26 följande:
    Märklig ståndpunkt. Har man en bra ursäkt är rasism ok. Då var Hitler ok då. Han har ju precis samma ursäkt som Branting osv.

Låter onekligen som en hop dåliga ursäkter. Lite förvånande att du vill ursäkta rasism på det viset.
    Nej, jag sade inte att det var okey. Jag sade att det var förståeligt. Förståelse är inte acceptans eller förlåtelse.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 16:01:14 följande:
    Nej, det gör det inte. Och här är varför: Branting, Hansson och andra hade en ursäkt, dålig som den må vara - de var uppväxta med rasbiologi som vetenskaplig sanning. De var barn av sin tid. SD har inte den ursäkten - utom de kanske allra äldsta medlemmarna och hyllarna av partiet så är SD uppvuxen i en tid efter ett fruktansvärt världskrig, där rasbiologin visade sin allra fulaste nuna,
    Tage Erlander regerade en hel del år efter världskriget utan att avskaffa det rasbiologiska institutet. Antar att han inte ens har din ursäkt. Så där snackar vi om en riktigt ful fisk alltså. Allt i socialdemokratins goda namn.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 15:29:50 följande:
    Nej, det vill de inte. Inte ens litet grand. De röstar för jobbskatteavdrag och privatiseringar, för sänkta skatter för banker och företag, på bekostnad av den välfärd som Per Albin kämpade sig till att vi ska ha.

Att ens försöka jämföra... jisses!

De stoppade skattehöjningarna sist och de röstar FÖR återförstatligenade av div infrastruktur-funktioner. Järnvägsunderhåll och flygledning var de två senaste som jag kommer på

Varför försöker du inte ens ta reda på hur det är?
  • sjuttiofemman
    oOOo oOOo skrev 2014-03-18 14:33:00 följande:
    Allt är relativt. Han kanske jämför med sossarnas förflutna? Då bleknar nästan all nutida rasism

Du gör som debattörer på din sida brukar göra: byta fokus när det är besvärligt att svara.

Tror inte Åkesson syftade på det nej, han reagerade nog med ryggmärgen och följer den utstakade vägen: förneka förneka och om det inte går så "känner man inte till ärendet". Detta trots att det finns mängder med bevis.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?