• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Enter Sandman skrev 2014-03-19 08:31:03 följande:

Och vad vet DU om IES?

Men tack för komplimangen. Solig
    Det jag vet är att när man nekas arbeten för sina politiska sympatiers skull är det något som är galet.

Det är en sak om man i sin yrkesroll propagerar för sitt parti, eller försöker ragga röster eller värva medlemmar - men att sparka någon bara för att vederbörande inte röstar på det "värdegrunden" föreskriver är fan inte okej.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    Enter Sandman skrev 2014-03-19 08:21:57 följande:

Alltså vad vet du om IES egentligen?
    Det är en skola som är väldigt proffessionellt skött, en skola där man bryr sig om eleverna, alla från mattanterna till ledningen. En skola som uppvisar ett mkt högt kunskap och trivselvärde i en tid då dom flesta andra skolor rasar i undersökningarna.
    Den här skolan är mångkulturell, jag skulle tippa på att åtminstone 50% av eleverna har en eller båda föräldrarna som är från ett annat land.
    Även personalen som är handplockad från världens alla hörn är i lika hög grad dom från andra länder.
    Det här är en internationell skola, vi pratar om.

Att låta eleverna vara beroende av en som tycker illa om dom, som ser dom som andrahandsmänniskor och som vill kasta ut dom ur det här landet, och som har samma känslor för deras familjer.
    Att låta eleverna vara tvungna att konfronteras med ett sånt hat varje dag och dessutom i beroendeställning för kunskap och för betyg, Och du ska veta att nu pratar vi om mycket ambitiösa elever.
    Det vore rakt av olämpligt och elakt mot eleverna.

Skulle jag som ateist vara lämplig som präst.
    Skulle en körkortslös vara lämplig som taxichaufför.
    Skulle en pedofil vara lämplig som förskolelärare.
    Skulle en aktiv alkoholist vara lämplig som vårdare på ett hbthem för ungdomar med drogproblem.
    Skulle en Hells Angelsmedlem vara lämplig som hovrättsdomare.

Om du svarar ja på dom frågorna anser jag att du saknar omdöme.
    Om du svarar nej, anser jag att du är en hycklare.

Det här handlar inte om en sd.s rätt att få sprida sitt hat och propaganda fritt till elever.
    Det handlar om elevers rätt att få vistas i en skolmiljö som är fritt från sånt och där all personal delar dom värderingar vi har satt upp för vårt skolväsen.
    Eller ska en person som är aktiv inom ett parti som hätskt till och vill avskaffa mångkultur arbeta i en organistaion som bygger på mångkultur?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-03-19 08:41:00 följande:
    Eller ska en person som är aktiv inom ett parti som hätskt till och vill avskaffa mångkultur arbeta i en organistaion som bygger på mångkultur?
    Det finns säkerligen folk som inte är sverigedemokrater el. dyl. men som ändå inte rakt av slickar i sig vad "värdegrunden" föreskriver, ska man sparka dem också?
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:40:26 följande:
    Det jag vet är att när man nekas arbeten för sina politiska sympatiers skull är det något som är galet.

Det är en sak om man i sin yrkesroll propagerar för sitt parti, eller försöker ragga röster eller värva medlemmar - men att sparka någon bara för att vederbörande inte röstar på det "värdegrunden" föreskriver är fan inte okej.
    Värdegrunden är inskriven i skollagen. Man kan inte börja tulla på den bara för att ett parti som inte lever upp till den röstas fram och får mandat i riksdagen.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-03-19 08:51:05 följande:
    Värdegrunden är inskriven i skollagen. Man kan inte börja tulla på den bara för att ett parti som inte lever upp till den röstas fram och får mandat i riksdagen.
    Det hade varit intressant om någon som på förhand inte bestämt sig för att mångkultur är ett absolut måste och SD således är ren ondska utredde hur det låg till med det där med kompatibilitet med den s.k. värdegrunden.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:42:59 följande:
    Det finns säkerligen folk som inte är sverigedemokrater el. dyl. men som ändå inte rakt av slickar i sig vad "värdegrunden" föreskriver, ska man sparka dem också?
    Det blir ju mer identifierbart om personen är aktiv inom en organisation som uttrycker sin ideologi än om personen är exempelvis privathomofob, så de kanske få gå oftare.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-03-19 08:54:36 följande:
    Det blir ju mer identifierbart om personen är aktiv inom en organisation som uttrycker sin ideologi än om personen är exempelvis privathomofob, så de kanske få gå oftare.
    Ja. Som sagt, hänger man fram offerkoftorna så beredvilligt ska man fan inte spela överraskad när de också används sedan.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:53:00 följande:
    Det hade varit intressant om någon som på förhand inte bestämt sig för att mångkultur är ett absolut måste och SD således är ren ondska utredde hur det låg till med det där med kompatibilitet med den s.k. värdegrunden.
    Du får själv läsa skollagen och de dokument den bygger på såsom FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. SD har en skrivning om att de respekterar den, men dessvärre ett antal andra skrivningar som går på tvärs mot den. Därav problemet.

• nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:55:38 följande:
    Ja. Som sagt, hänger man fram offerkoftorna så beredvilligt ska man fan inte spela överraskad när de också används sedan.
    Jag förstår inte vad du menar. Förklara.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-18 20:31:11 följande:
    Sist ja. Efter att ha röstat FÖR tidigare. Samma sak med privatiseringarna. Varför? För att det närmar sig val och det är dags att verka neutral och försöka spana på vad som kan värva flest röster. Hade de varit konsekventa hade de ju röstat mot VARJE jobbskatteavdrag, och KONSTANT röstat mot privatiseringar. Litet som när Moderaterna vill sänka studiemedlen, men ändå inte. SD har kört den litet för ofta för att lura en luttrad själ.

Skattetrycket i Sverige på 30-40-talet låg kring 15-20% av vad jag kan googla mig till. Idag ligger det på 50% ungefär. Att säga att bara för att S på 30-talet höjde skatterna (från de nivåerna) så måste SD göra samma sak nu annars finns ingen likhet fungerar alltså inte.

Den viktiga likheten med S är att de idag, liksom S, röstar emot vidare skattesänkningar.

Och vilka privatiseringar är det de är för? Synen på privat vård mm skiljer sig generellt idag från 40-talet men SD röstar som sagt FÖR ett återförstatligande av vad de ser som viktiga samhällsfunktioner och när det gäller vård och omsorg hittar jag mest att de röstar emot när frågan kommer upp:

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5014856-sd-vill-stoppa-privatiseringar

http://hd.se/bjuv/2011/02/25/ingen-utredning-om-privatisering/

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1368077-sd-kritiska-till-privata-aldreboenden
Svar på tråden Varför hatar folk SD?