Inlägg från: Insanejane77 |Visa alla inlägg
  • Insanejane77

Gravidtråd för oss som är över 35

Kaa76 skrev 2014-01-25 14:16:03 följande:
    Ja, jag har för mig att det är andra halvan som de påverkas mest under. Tror det faktiskt har en viss inverkan, även om gener osv påverkar med. Åt rätt mycket söt saker, framför allt kex med citronfyllning och kräm, när jag väntade min 4,6 kg dotter.  Vilket jag inte gjorde med de andra två, som vägt 3,185 och 3,240. Med yngsta åt jag i stort sätt bara is!  Totalt gick jag inte upp mycket alls med dottern som vägde så mycket, det mesta var vätska, men jag misstänker att det är just vad man stoppar i sig som påverkar, inte så mycket ens egen vikt (även om diabetes ger större barn och högre vikt hos mamman med.) 

Tack, hoppas jag med, är inte så där jätte kul i längden :(

Ja inte för att man ska banta på något vis när man är gravid men om man som jag är överviktig redan sedan innan graviditeten och som fått ett stort barn så bör jag ändå tänka på vad jag stoppar i mig. Jag tänkte att jag ska dra ner på kolhydrater i form av raffinerat socker, pasta, bröd och i viss mån ris och potatis också och istället äta mer grönsaker. Det är planen iaf, men får se hur jag mår när jag äter så medan jag är gravid.

Jag gick upp 26 kilo under min första graviditet men 12 av dom kilona var rent vatten som jag lade på mig när jag var sjuk de sista 3 veckorna och jag tappade dom fort när jag var förlöst. Jag ska satsa på att äta bra och riktig mat, inget light eller sånt och försöka röra mig lite mer. Vilket kommer bli svårt för jag har redan en besvärlig foglossning :O

• Insanejane77

Det är märkligt vad saker smakar annorlunda bara för att man är gravid! Jag är en riktig läskoman och cocacolafantast men dricker det inte längre för det smakar konstigt. Nu är det plötsligt bara zingo som lockar, och päronsoda. Kött är inte heller så himla gott just nu, liksom växer i munnen på mig. Jag vet ju att jag gillar det annars så det är en underlig känsla :D Samma som att jag plötsligt inte kan äta samma mängd utan får äta mindre portioner och äta oftare istället.Obestämd

• Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-01-27 00:23:50 följande:
    I morgon skall jag på KUB test, blir sju på kvällen så jag slipper ta ledigt :)  Är mest orolig över att jag inte kommer få svar direkt, blodproven tog de i onsdags, men jag antar att de vet hur lång tid det brukar ta och så där, vill ju gärna få veta då jag är där.  Såg den lilla i torsdags så jag är inte speciellt orolig över hur det är med den just nu i alla fall :)
    Åh, spännande! Lycka till, kommer säkert gå finemang :)
  • Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-02-03 20:51:10 följande:
    Så, nu har jag gjort KUB testet, lyckades röra till tiden, viste inte om det var 18:15 eller 18:45, vet fortfarande inte men fick komma in 18:30....  Själva underökningen tog 40 minuter för detta är en envis liten sak som inte gillar att samarbeta men tydligen tycker det är jätte kul att snurra runt och vifta med händerna.  Fick riktigt bra siffror, risken för trissomi 18 och 13 är 1/20000, för trissomi 21 var den 1/9000 något. Risken för någon i min ålder, med min vikt och med mitt antal barn är 1/154 så det var ju super bra siffror!
    Det lite trista var att hon skickade bilder till min mail, men det fungerade inte :(  hon skickade dem till sin egen telefon med, så jag skall få dem från henne, men det var ju trist att inte få se dem nu. Fick en bild utskriven i alla fall, och den är så fin så :)

Vad kul att allt såg bra ut, grattis till det :) Riktigt riktigt bra siffror måste jag säga :D Vi fick 1/6000 på alla 3 , för 2,5 år sedan fick jag också 1/20000. Det går fort utför kan man säga!Obestämd

Hoppas du får bilderna snart! Jag har min i telefonen som bakgrundsbild, jättesöt profil har hon, kan knappt vänta på att få träffa henne och se på riktigt.Solig

• Insanejane77

Det verkar vara ovanligt att ha det som jag haft det, jag har inte mått illa alls! Inte en enda dag. Kanske äter jag för ofta haha

• Insanejane77

Usch så jobbigt med blödningar :( Själv har jag bara haft så vid ett av mina missfall men min väninna blödde massvis under sin graviditet! Hon t o m störtblödde vid ett tillfälle och åkte in till akutgyn. Bebisen levde och mådde bra och det verkar ha varit problem med kärl som brast i takt med att graviditeten tog upp mer plats i livmodern. Med sin andra bebis blödde hon också men nu har hon två fina friska barn iaf :) Hoppas det blir samma för er, håller tummarna!

• Insanejane77
    Kaa76 skrev 2014-02-04 21:08:22 följande:
    Tack. Ja, det blir liksom inte värre. Är ju snart 10 år sedan nu, men det är nästan jobbigare nu. 

Jag fick en återvåg av sorg nu när man är gravid igen. Man är så rädd att något ska gå fel så att vara havande igen väcker domnade känslor till liv och strör salt i såren på något vis. Kan inte riktigt förklara hur jag menar, men känner du på liknande vis?
    Hoppas att du får dina kort på endera viset snart :)

• Insanejane77
    kajsamupp skrev 2014-02-04 20:57:25 följande:
    DragonWoman: Usch, vad trist, hoppas du ändå får positivt besked på vul.

Blödningar är inte kul. Har klarat mig hittills i den här graviditeten men är ändå oroad. I den förra gick allt bra tills v 10 när jag vaknade på morgonen och ställde mig upp. Det bara rann och blev en stor pöl på golvet. Åkte in men där såg allt bra ut, men blödde sen rester i en knapp månad. Så konstigt det där, att man kan blöda men ändå mår liten bra.

Har första samtalet på fredag, hälsosamtal antar jag, i slutet av v 9. Känner mig fortfarande lite osäker på om allt är bra där inne. Illamåendet har nästan försvunnit, är inte så illa som förr, även om jag helt plötsligt får kväljningar ändå utan föregående illamående. Knasigt. 
    Får jag fråga, förra graviditeten, sa dom något om att du eventuellt kan ha burit tvillingar men att det kan bli så där som du beskrev om man förlorar den ena? 
  • Insanejane77
    kajsamupp skrev 2014-02-05 09:53:54 följande:
    Insanejane77- Jag gjorde IVF den gången och de satt bara in ett embryo så det borde ju ha varit omöjligt med tvillingar, minns att jag berättade att det var en IVF-graviditet på gynakuten när de undersökte mig då också. Tror de pratade om att det kanske var ett blodkärl eller en bit av moderkakan som lossnat i kanten, men att det bara var gissningar som stämde med den graviditetsveckan. Men jag har hört andra som förlorat en tvilling och har haft stora problem med långvariga blödningar.

DragonWoman- Lycka till idag. Jag håller tummarna.
    Ja då var det nog ett kärl som brast, det ska visst kunna ge stora blödningar men ändå mår barnet bra. Hoppas du slipper blödningar helt denna gången då :)
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35