• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • studentbruttan29

Ni bestämmer på era veckor och punkt slut. Hon kan bestämma på sina veckor.

• AAS10
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-15 03:03:45 följande:
    Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.

Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.

Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.

Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"

Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.

Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.

Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.

Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!

Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.

Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.

Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.

Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.

Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

Ni kanske skulle börja med att sätta in honom på ridskola till o börja med?
  • Flygfotogen

Jag skulle låta barnet gå på ridskola innan jag ens tänkte tanken på att köpa honom en egen häst. Han är fem år. Nästa vecka kan det vara aliens och dinosaurier som hägrar liksom. Låt honom prova på lite på en ridskola först och främst så kan han "avancera" sig till en egen häst om intresset finns. 

• Anonym (lll)
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-15 14:04:41 följande:
    Va fan? Ts ingår också i grabbens familj. Som biomorsa skäms jag över den där typen av åsikter och kommentarer! Snacka om lycklig jag hade varit om Ts var bonusmorsa till mitt barn.

Vet du hur mkt tid det tar att ta hand om en häst.
  • BioBonus
    Anonym (lll) skrev 2013-11-15 14:18:38 följande:

Och vet du att det faktiskt finns totalt hästointresserade pappor som upptäcker att de älskar hästlivet de med?
  • Froststar

Barnet får rida på era veckor, biomorsan har inget med det att göra. Hon får förbjuda det på sina veckor. Dessutom är det helkorkat att överföra sina rädslor, fobier och hysterier på barnen. Det borde någon upplysa henne om.

• Anonym (morsa)
    Anonym (lll) skrev 2013-11-15 14:18:38 följande:

Ja och vad fan har det med saken att göra? Ts får skaffa 5 hästar om hon vill OCH rida med bonusen!
  • Anonym (Ovvi)
    Scrubs81 skrev 2013-11-15 12:13:35 följande:
    Han kan väl rida två gånger den veckan han är där...problem är till för att lösas, men jag tycker inte man köper en ponny till en femåring som inte kan rida. Man köper en ponny till ett barn som fattar vad det innebär och kan börja ta eget ansvar och dessutom rida sin ponny på ett vettigt sätt. Inte bara åka häst...
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!

Man lär sig oftast rida snabbare och med högre kvalitet och finess på en ponny som inte går som en robot på fyrkatspåret med skänkeldöva sidor. Ridskolor fyller sina grupper, de kommer inte kunna ta en plats i en grupp varannan gång utan att gå betala för alla ggr (om de inte hittar ett annat barn som tar de lektioner pojken missar, det är så klart en möjlighet). Så att rida två ggr på den veckan de är hemma innebär två hela gruppavgifter om de inte splittar båda grupperna med någon annan. Jag själv kommer aldrig sätta mina barn på ridskola utan finns intresse så blir det medryttare med min hjälp och om det går väl en egen ponny. Ridskola det jag som ett fruktansvärt slöseri med pengar när 6 månader går åt till att svänga och rida lätt. Det har mina privata elever i samma ålder lärt sig helt gratis och väldigt mkt snabbare hos mig och jag är inte ens ridlärare. För var det ngt man lärde sig på ridskola så var det att åka häst. När jag gick över till att rida utbildade privatponnyer så lärde jag mig att RIDA.
  • Anonym (Ovvi)
    Scrubs81 skrev 2013-11-15 12:22:10 följande:
    Var den säkert...men fortfarande TYCKER JAG (vilket jag anser vara min fulla rätt) att en egen häst får man när man är mogen för det!!!! Och istället börjar på en bra ridskola där man får lära sig HÄST från andra vuxna och inte bara av en vuxen som står en nära.
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!

Varför skulle det vara dåligt att lära sig från en man står nära? Har tävlat upp till svår nivå i dressyr med placeringar och 140 nationella hoppklasser. Har haft och hållit på med hästar i många långa år och tränar regelbundet för a-tränare. Hur kommer det sig att de barn jag lärt upp blivit fantastiskt duktiga på att sköta om hästen, lära sig beteendemönster, horsemanship och finkänslig ridning på samma tid som deras klasskamrater på Ridskolan ännu tror att "i form" är när hästen kröker på nacken. Många elitryttare är upplärda av föräldrar och anhöriga innan tränare har tagit vid, men de kan alltså inte rida enligt dig? Så eftersom ts är kunnig själv skulle jg börjande en medryttarponny och se hur starkt intresset är.
  • Anonym (bea)
    Anonym (Ja) skrev 2013-11-15 14:01:53 följande:
    +1!!! På den.

TS - Vad har biomamman med egentligen med ert eventuella hästköp att göra? Skulle ni göra samma om det gällde en hund. Fråga vad hon tyckte, och sa hon att hon inte gillar hundar och inte vill göra om någon hund, inte köpa? Nej, det är ju ert ansvar att ta hand om ponnyn, inte hennes och inte heller sonen, eftersom han är för ung. Tycker heller inte att ni behöver säga att ni köper en ponny till honom utan mer att det är familjens ponny, eftersom det är närmare sanningen.
    Jag håller väl med i stort, men vad gäller saker som faktiskt kan vara farliga så tycker jag absolut att båda föräldrarna ska vara involverade och diskutera saken. Jag skulle bli tokig om någon lät min son börja köra motorcross utan att jag fick vara med och bestämma.

Det är inte ofarligt att rida eller hantera hästar och jag tycker att det var klokt av föräldrarna att berätta för mamman innan även om hon sätter sig på tvären.

TS, finns det någon mellanväg att gå? Jag tycker att det är ett stort steg att vara fem år och gå från att ha ridit några gånger till att ha egen häst som ni väl får åka till varje dag på era veckor. Ridskola tills vidare?
Svar på tråden Han får inte börja rida