• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Lady Paraplyh

Bio mamman har inget med saken att göra, så köp hästen om ni vill. Ni gör som ni själva vill på era veckor. Bio mamman låter väldigt självisk.

• Eterisk
    BioBonus skrev 2013-11-15 10:38:59 följande:
    Vadå provocerande? Ska TS och hennes man, barnets pappa,  gå omkring hela livet och vara noggranna med att inte provocera en svartsjuk mamma? Hon är väl vuxen och klarar av att ta ansvar för sina egna känslor utan att de går ut över barnet?
    Nästa gång är den skidresa provocerande, eller ett biobesök med TS eller vad sjutton som helst. Äh. 
    Kanske en jättestor tv som barnet gillar att se på. 
    Näsch, så där kan man inte leva, eventuellt tjat och längtan måste hanteras på det ställe där barnet då befinner sig. Finns ju ungar som längtar efter sina småsyskon/stora syskon/bonussyskon också, och folk skaffar självklart dem ändå. 
  • BioBonus
    Eterisk skrev 2013-11-15 10:55:19 följande:
    Kanske en jättestor tv som barnet gillar att se på. 
    Näsch, så där kan man inte leva, eventuellt tjat och längtan måste hanteras på det ställe där barnet då befinner sig. Finns ju ungar som längtar efter sina småsyskon/stora syskon/bonussyskon också, och folk skaffar självklart dem ändå. 
    Får man verkligen skaffa fler barn om mamman inte vill Förvånad
  • Tänkttill

Det är verkligen synd om många barn i dagens samhälle. Bara benämningen "bonus" får mig att rysa, något man fått på köpet när man införskaffat det man verkligen vill ha! De flyttar mellan föräldrar, syskon, hem, hobbies, leksaker och ska bara gilla läget. Skrämmande!

• BioBonus
    Tänkttill skrev 2013-11-15 11:05:16 följande:
    Det är verkligen synd om många barn i dagens samhälle. Bara benämningen "bonus" får mig att rysa, något man fått på köpet när man införskaffat det man verkligen vill ha! De flyttar mellan föräldrar, syskon, hem, hobbies, leksaker och ska bara gilla läget. Skrämmande!
    Något bra man fått på köpet för de flesta:)

Och jag tror inte att det är så att de bara ska gilla läget. Jag tror nog att de flesta har ganska mycket att säga till om "läget" och att de flesta vuxna runt dessa barn gör deras nya liv tillnågot väldigt bra och positivt. Och utgår från barnet. Oftast i alla fall.

Jag tycker det är förminskade mot skilsmässobarn att per se tycka synd om dem, enbart för att de har skilda familjer och ofta två hem. 
  • Tänkttill

Om man utgick ifrån barnet skulle det inte vara barnet som bytte hem och miljö varannan vecka!

• BioBonus
    Tänkttill skrev 2013-11-15 11:24:14 följande:
    Om man utgick ifrån barnet skulle det inte vara barnet som bytte hem och miljö varannan vecka!
    Nu blev det förvisso lite väl OT, men - 
    eftersom nu "läget" är som det är för många nya familjer så får man ju se till att det blir så bra som möjligt för barnet/barnen. Och det kan ju finnas fler barn med i bilden, hur gör man då? Gemensamma barn, nya bonussyskon. Det är självklart inte en optimal situation för någon, men det beror ju på vad man har att välja på eller hur? Ska alla vuxna flytta omkring till höger och vänster medans alla repektive barn bor kvar i samma bostad? Eller ska man aldrig bryta upp från olyckliga äktenskap, utan hålla ihop för barnens skull till vilket pris som helst?
    Så här ser verkligheten ut, och vi har fått intelligensen, empatin och de praktiska möjligheterna att göra den så bra vi bara kan för alla inblandade barn. Då får vi utnyttja det till något bra istället för att bara sörja det som en gång var...
  • Anonym (bonusmamma)

här e det så att barnet tycker om hästar å har ofta varit med sin mamma i stallet å pysslat med hästarna... själv e jag oxå "hästtjej" .. Frågade pojken om han skulle vilja prova å rida när vi sittewr vid matbordet å papan säger att det vill han inte.. pojken e 6år å kan svara för sig själv tycker jag i detta läge... pojken säger nej lite tveksamt å jag frågar varför å då säger han att hästarna e så stora..... men om jag fixar så du får prova en liten häst skulle du vilja prova då frågar jag å då säger han ja....men nu vill jag att frågan ska komma från pojken själv om när han får rida för då ser man ju hur intresserade de e av den biten oxå...

• hallontroll
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-15 03:03:45 följande:
    Visa trådstarten

Ni får väl köpa vad ni vill. Skulle biomamman tycka att det är okej om ni talar om för henne vad hon får eller inte får göra på sina veckor?
  • Scrubs81

Självklart föreslår du att pojken börjar rida på ridskola, varför en egen ponny till en femåring som bara kan vara där varannan vecka?

Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
Svar på tråden Han får inte börja rida