• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • BioBonus
    Fånga dagen skrev 2013-11-15 18:01:38 följande:
    Nu skrev ju ts i trådstarten att de hade en mycket bra kontakt med biomamman, så jag vet inte vart du vill komma med att biomamman är svartsjuk och inte kan hantera vuxenrelationerna, och allt vad du skriver i dina inlägg.

Nej precis, och som du ser om du läser mina inlägg där vi diskuterar ev svartsjuka, så var det något jag tog upp när jag funderade över mammans antipati mot det här med ponny, var den kom ifrån eftersom det inte hade med vare sig rädsla eller allergi att göra. Och då undrade jag om det kanske hos henne hade samma grund som det hade hos min bonus mamma, när vi ställdes inför exakt samma situation.

Jag har aldrig påstått att biomamman i TS fall är svartsjuk, jag funderade på vad som låg bakom hennes nej, utan att hon gav några egentliga skäl, och sen kom det en ny diskussion upp kring huruvida det var så att man skall ta hänsyn till ev svartsjuka och avundsjuka i fall som detta. 
  • BioBonus
    Nyfiken gul skrev 2013-11-15 18:18:26 följande:
    fast bra kontakt behöver inte betyda att man är bra på att samarbeta och hitta gemensamma lösningar.   Här känns det som att båda parter kör över varandra totalt. Mamman med sitt snabba nej utan att än så länge i alla fall vilja närma sig en kompromiss och ts och barnets pappa som tänker "vaddådå" och köper häst utan att ens reflektera om det finns kompromisser o andra lösningar.  

det kan finnas läge för att reflektera lite här om jag vore Ts... 
    Jag förstår fortfarande inte varför TS och hennes man ska kompromissa med saker som enbart har med deras familj och vardag att göra?
  • puss

köp en häst herre gud för all del. det har knappast biomamman med att göra.

*puss puss puss puss*
  • Fånga dagen
    BioBonus skrev 2013-11-15 18:21:19 följande:
    Nej precis, och som du ser om du läser mina inlägg där vi diskuterar ev svartsjuka, så var det något jag tog upp när jag funderade över mammans antipati mot det här med ponny, var den kom ifrån eftersom det inte hade med vare sig rädsla eller allergi att göra. Och då undrade jag om det kanske hos henne hade samma grund som det hade hos min bonus mamma, när vi ställdes inför exakt samma situation.

Jag har aldrig påstått att biomamman i TS fall är svartsjuk, jag funderade på vad som låg bakom hennes nej, utan att hon gav några egentliga skäl, och sen kom det en ny diskussion upp kring huruvida det var så att man skall ta hänsyn till ev svartsjuka och avundsjuka i fall som detta. 
    Sorry......det missade jag! Där ser man hur viktigt det är att läsa ordentligt innan man postar. Skäms
  • Nenne666
    Anonym (lll) skrev 2013-11-15 18:00:01 följande:
    Kul för sonen och pappan som typ knappt kommer träffas längre. Det här är INTE ts barn, hur mkt hon än önskar det.

Men lägg av!
  • BioBonus
    Fånga dagen skrev 2013-11-15 18:30:55 följande:
    Sorry......det missade jag! Där ser man hur viktigt det är att läsa ordentligt innan man postar. Skäms
    Ingen fara :) ibland är det bra att själv tvingas gå tillbaka och läsa vad, och hur man har skrivit saker! Det är så lätt att det blir fel när man skriver - syftar fel, missar ord eller hoppar över meningar.
  • Starkast
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-15 03:03:45 följande:
    Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 
    Varför inte starta med att han börjar på ridskola?

Om du själv haft häst borde du veta att det är levande djur som behöver tas om hand, att de behöver regelbunden motion om den inte ska slänga av ungen osv. En 5-åring kan tycka det är kul idag och trist imorgon. En ponny är ingen jädra leksak!

Jag har en son som älskar hästar! Han började som 3-åring. När han fyllde 11 fick han sin ponny när han var REDO FÖR ANSVARET! Nu tränar och tävlas det för fullt.

En egen häst är mest korkat till en 5-åring som aldrig gått på ridskola och inte ens kan rida. 
  • Nenne666
    Anonym (lll) skrev 2013-11-15 15:46:18 följande:
    Nej, jag antar att ts och pappan arbetar så att sonen är på dagis på dagarna. Därefter är han med ts i stallet till läggdags. Ungen är FEM år.

Mm, jaha. Är det avundsjuka som föder den här typen av kommentarer?
Svar på tråden Han får inte börja rida