• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Scrubs81
    Anonym (anonym signatur) skrev 2013-11-15 12:17:40 följande:
    Du tycker? Själv hade jag häst under hela min uppväxt, från det att jag var tre år gammal. Hjärta Varför jag hade det? För att det var min pappas största intresse i livet och han ville att jag också skulle få uppleva den världen redan tidigt. Den hästen var en fantastisk vän ska jag säga dig. I väldigt många år. 

Var den säkert...men fortfarande TYCKER JAG (vilket jag anser vara min fulla rätt) att en egen häst får man när man är mogen för det!!!! Och istället börjar på en bra ridskola där man får lära sig HÄST från andra vuxna och inte bara av en vuxen som står en nära.
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • nymedlem
    Scrubs81 skrev 2013-11-15 12:13:35 följande:

Han kan väl rida två gånger den veckan han är där...problem är till för att lösas, men jag tycker inte man köper en ponny till en femåring som inte kan rida. Man köper en ponny till ett barn som fattar vad det innebär och kan börja ta eget ansvar och dessutom rida sin ponny på ett vettigt sätt. Inte bara åka häst...

Håller med! Låter helgalet att köpa en ponny till ett barn som inte ens kan rida eller ta hand om den. Låt honom rida på ridskola istället och eventuellt köpa en ponny om några år.
  • Anonym (anonym signatur)
    Scrubs81 skrev 2013-11-15 12:22:10 följande:

Var den säkert...men fortfarande TYCKER JAG (vilket jag anser vara min fulla rätt) att en egen häst får man när man är mogen för det!!!! Och istället börjar på en bra ridskola där man får lära sig HÄST från andra vuxna och inte bara av en vuxen som står en nära.
    Ja, du kan förstås ha vilka åsikter du vill. Men om du bara önskar uttrycka något som är din subjektiva mening så är det ju fint om du begriper att det inte är så lämpligt att skriva "Självklart föreslår du att pojken börjar rida på ridskola". 

Min pappa var för övrigt ägare av stadens ridskola.

Du kanske inte kan något om hästar? Det är inget skamligt i det. Men kanske bra att vara öppen för att eventuellt kunna ta in lite av andras kunskaper? Människor med eget stort hästintresse och egna hästar lär förstås ungar HÄST lika bra som en hästintresserad person (som kanske har egen häst) och som jobbar på ridskola. Hela ridskolekonceptet handlar mycket om att alla som klättrar i erfarenhets- och kunskapsstegen genast också tar ett ansvar för att lära vidare till de som kommer efter dem.  
  • Ess
    Anonym (anonym signatur) skrev 2013-11-15 12:28:01 följande:
    Ja, du kan förstås ha vilka åsikter du vill. Men om du bara önskar uttrycka något som är din subjektiva mening så är det ju fint om du begriper att det inte är så lämpligt att skriva "Självklart föreslår du att pojken börjar rida på ridskola". 

Du kanske inte kan något om hästar? Det är inget skamligt i det. Men kanske bra att vara öppen för att eventuellt kunna ta in lite av andras kunskaper? Människor med eget stort hästintresse och egna hästar lär förstås ungar HÄST lika bra som en hästintresserad person (som kanske har egen häst) och som jobbar på ridskola. Hela ridskolekonceptet handlar mycket om att alla som klättrar i erfarenhets- och kunskapsstegen genast också tar ett ansvar för att lära vidare till de som kommer efter dem.  
    Jag ser det också som en fördel att börja sin karriär på ridskola. Man får en utbildad ridlärare som har förmågan att lära ut, inte bara en som vet hur det ska va, utan även kan förmedla detta på ett lättfattligt vis.
    Man tvingas lära sig grunderna innan man får gå vidare.
    Hemma kan det bli lite si så där med det och det fokuseras mer på det roliga och inte på det nödvändiga nötandet av sits, händer osv.

När jag började för 100 år sedan så gick jag på ridskola, då hade vi ½ timme teori följt av ½ timmes ridning. Det var kanon, jag lärde mig jättemycket.
  • Scrubs81
    Anonym (anonym signatur) skrev 2013-11-15 12:28:01 följande:

Varför är inte det lämpligt? Nu får nog du ta och tänka till lite. Om jag nu finner det självklart att börja på ridskola, varför får jag då inte uttrycka det? Kanske fint om du kan inse att det är fritt fram att uttrycka sig som man själv finner lämpligt och så länge det inte bryter mot några regler här på FL!

En välutbildad ridlärare är den som lär ut bäst, då den även har en pedagogisk utbildning! Bara för att man har ett stort hästintresse innebär tyvärr inte det att man KAN häst på det sätt man bör lära ut det till barn! Så lär du dig av någon som KAN och har pedagogiken, ja då kan du hjälpa till och handleda yngre elever, men det är fortfarande någon med korrekt utbildning som har ett huvudansvar! Som kan se om hästar är lämpliga att handskas av små personer osv. 

MVH

ca 30 års erfarenhet av häst, egen häst och numera ridksolemamma och ev blivande ponnymamma och som sett en hel del genom åren, som gör mig mörkrädd och jag lever inte i tron om att alla ridskolor är bra ridskolor, därför skrev jag också en bra ridskola!       
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • BioBonus
    Scrubs81 skrev 2013-11-15 12:22:10 följande:

Det här känns som något bonus mamma skulle kunna häva ur sig. Utan att innan ta reda på hur mycket kunskap JAG har i ämnet att "lära sig häst" eller hur många år jag själv ägt, och utbildat hästar :)

Jag anser att man växer med sitt ansvar. Man lär barnen i deras egen takt att ta hand om sin ponny. Man lär dem fodra, rykta, kratsa hovar etc under uppsikt och guidning. Vilket man har väldigt mycket mer tid hemma i sitt eget stall på sin egen tid, än vad stressade stalltjejer har med 10 ungar i en grupp och oftast färdigsadlade hästar. Barnet får lära sig att hantera en och samma ponny, en individ som man lär känna och som man förhoppningsvis känner sig trygg med. På ridskolan är det ofta olika ponnys varje eller varannan gång.

Jag har inget emot ridskolor. Jag började själv på ridskola för hundra år sen. Men jag kan inte förstå era argument mot att TS skulle få köpa en ponny som Bosse får rida på när han är hos dem.
  • Ess
    Scrubs81 skrev 2013-11-15 12:47:25 följande:

Varför är inte det lämpligt? Nu får nog du ta och tänka till lite. Om jag nu finner det självklart att börja på ridskola, varför får jag då inte uttrycka det? Kanske fint om du kan inse att det är fritt fram att uttrycka sig som man själv finner lämpligt och så länge det inte bryter mot några regler här på FL!

En välutbildad ridlärare är den som lär ut bäst, då den även har en pedagogisk utbildning! Bara för att man har ett stort hästintresse innebär tyvärr inte det att man KAN häst på det sätt man bör lära ut det till barn! Så lär du dig av någon som KAN och har pedagogiken, ja då kan du hjälpa till och handleda yngre elever, men det är fortfarande någon med korrekt utbildning som har ett huvudansvar! Som kan se om hästar är lämpliga att handskas av små personer osv. 

MVH

ca 30 års erfarenhet av häst, egen häst och numera ridksolemamma och ev blivande ponnymamma och som sett en hel del genom åren, som gör mig mörkrädd och jag lever inte i tron om att alla ridskolor är bra ridskolor, därför skrev jag också en bra ridskola!       
    Jag håller med dig i det du skriver. Man kan fortsätta på ridskolan även om man har egen häst. Det ger en vanan att rida olika sorters hästar. 
  • BioBonus
    Scrubs81 skrev 2013-11-15 12:47:25 följande:

MVH

På samma sätt som det kan finnas duktiga mammor som INTE är utbildade ridlärare, men ändå kan lära ut :) Det ena behöver inte utesluta det andra. 

Hela min bekantskapskrets består mer eller mindre av ponnymorsor. Alla våra barn har lärt sig hantera häst på ett bra och vettigt sätt. Självklart har vi också anlitat duktiga tränare till våra barn, och "bara" tagit vardagsträningen själva. Och tänka sig - de har lärt sig! Av oss, av varandra, av sina tränare. 

Jag tror också att vissa ridskolor är jättebra. Jag ser inte att det ena måste vara sämre eller bättre än det andra. Men jag kan inte förstå varför man som hästägare inte är lämpad att köpa en ponny till sina barn bara för att man inte utbildat sig till ridlärare... 

• Ess
    BioBonus skrev 2013-11-15 12:49:17 följande:
    Det här känns som något bonus mamma skulle kunna häva ur sig. Utan att innan ta reda på hur mycket kunskap JAG har i ämnet att "lära sig häst" eller hur många år jag själv ägt, och utbildat hästar :)

Jag anser att man växer med sitt ansvar. Man lär barnen i deras egen takt att ta hand om sin ponny. Man lär dem fodra, rykta, kratsa hovar etc under uppsikt och guidning. Vilket man har väldigt mycket mer tid hemma i sitt eget stall på sin egen tid, än vad stressade stalltjejer har med 10 ungar i en grupp och oftast färdigsadlade hästar. Barnet får lära sig att hantera en och samma ponny, en individ som man lär känna och som man förhoppningsvis känner sig trygg med. På ridskolan är det ofta olika ponnys varje eller varannan gång.

Jag har inget emot ridskolor. Jag började själv på ridskola för hundra år sen. Men jag kan inte förstå era argument mot att TS skulle få köpa en ponny som Bosse får rida på när han är hos dem.
    Jag tycker han kan ha ponnyn i kombination med att gå på ridskola.
  • BioBonus
    Ess skrev 2013-11-15 12:55:18 följande:
    Jag håller med dig i det du skriver. Man kan fortsätta på ridskolan även om man har egen häst. Det ger en vanan att rida olika sorters hästar. 
    Det håller jag helt med om! När jag hade unghäst, så red jag en period på ridskolan för att få variation och inte fastna i ett hanterande. Och för att hålla igång min vanliga ridning. Att rida flera hästar är väldigt utbildande.
    Problemet kan ofta vara att man bara kan komma upp i en viss nivå på ridskolan, och sen upphör utmaningarna. Att tävla på ridskolehäst är kanske inte alltid vad som motsvarar ens ambitioner :)
Svar på tråden Han får inte börja rida