• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Fanny b
    Anonym (Bella) skrev 2013-11-15 16:25:50 följande:
    Fortfarande är det inte Ts sak att avgöra om grabben ska ha en häst eller inte. Det är inte hennes sak.  Det är däremot föräldrarnas sak att diskutera igenom köpet och dess för och nackdelar och vad det kan få för konsekvenser och följder. 

Bra med engagerade bonusföräldrar men här har faktiskt inte ts något att säga till om, däremot kan man önska och hoppas att det finns en lösning.

Dock har jag själv personligen svårt att förstå att man börjar med att köpa en egen häst till en 5-åring som rider häst 4 varv på marknaden en gång om året. en viss markant skillnad...  och vi vet ju inte heller med säkerhet att 5-åringen vill det här.  vad vet en 5-åring om vad det innebär att önska sig och ha en häst liksom? 

Intressant ändå att denna fråga engagerat. Hade det varit  biomamman som skrivit ett upprört inlägg om att exets nya fru vill köpa häst åt bonusbarnet hade det blivit ramaskri och åsikter om att bonusmamman inte har något att säga till om och att dom inte ska lägga sig i osv...

Som jag förstått det så har inte pojkens pappa något emot att skaffa häst, och eftersom hans mamma inte behöver ha något med en  ev häst att göra så tycker jag inte detta är något som angår henne. Det kan bli så att om pojken får en häst så kommer han tjata på sin mamma de veckor han är där för att få rida, men som jag ser är detta hennes sak att hantera. Precis som pojken skulle fått göra något han tycker är roligt hos pappan, skulle han kunna tjata om att få göra detta hos mamman. Vad ts och pappan kan göra i detta fall är dock att säga att ponnyn är sällskap till ts stora häst eller att ponnyn är ts, men varannan vecka får pojken låna ponnyn.

Jag håller dock med att steget från att som 5-åring till att vilja rida på marknader till att tycka det är roligt att ha en egen häst är stort.  I ts fall skulle jag först köpa en häst åt mig själv, och erbjuda  bonussonen att när han vill följa med ut till stallet och hjälpa till att sköta hästen och då får rida hästen. För då kan ts se hur stort hans intresse för att ha häst är, för att ha egen häst handlar inte bara om att rida, skötseln av häst och stall tar mycket tid.  Då kan också ts se om hon kommer hinna med att både rida och sköta sin egen häst samt i framtiden hjälpa bonussonen med hans häst.  
  • Anonym (Hipps)

Finns ingen anledning att bry sig om vad mamman tycker. Dock kan jag som själv är hästmänniska sedan barnsben tycka att det är lite väl överilat att köpa en ponny åt en femåring som knappat har ridit. När de är så små kan deras intressen bli kortvariga och det är ju inte så bussigt mot en ponny om den måste byta hem om några månader igen. Dessutom måste du kunna ta hand om och ge den motion alla andra dagar som barnet inte kan och det är kanske inte så lätt. Ridskola vore väl bättre i så fall. Problemet blir ju då om mamman vägrar låta barnet gå på ridskolan de veckor som barnet är där. Himla dumt av henne. Hur är man funtad när man förvägrar sina barn att utöva sina intressen och förkovra sig? Fattar inte.

• Anonym (hästägare)

Varför inte ridlekis eller travskola först och främst? 

• Fanny b
    Nenne666 skrev 2013-11-15 16:46:59 följande:

Vill inte biomamman va med i planeringen så är det helt upp till biopappan och TS . Så det så! Helt underbart att va 5 år och få en egen ponny . Så varför är nu det så jäkla fel?

För en 5-åring som är uppväxt i ett stall  och visar intresse för att ha en egen häst ser jag ingen fel med det. Men i ts fall så har pojken visat intresse för hästar vid marknader, han vet alltså inte hur arbete som ligger bakom att ha egen häst. Även om ts kommer hjälpa honom mycket om han får en häst, så kommer det innebära att varje gång han är i stallet så måste han vara där i flera timmar. Av den anledningen skulle jag i ts fall vänta med att skaffa en ponny till honom, Jag tycker det är rimligare att försöka hitta en ridskola där han antingen kan rida 2 gånger varannan vecka eller en gång varannan vecka, eller hitta ett ridlekis/travskola. Om pojken då börjar prata om en egen häst kan man säga att han får på en sådan aktivitet i minst ett år innan han ev kan få en egen ponny. Om ts sedan skaffar en egen häst kan han få hjälpa till att sköta och rida den.
  • Anonym (lll)
    Fanny b skrev 2013-11-15 17:16:03 följande:

För en 5-åring som är uppväxt i ett stall  och visar intresse för att ha en egen häst ser jag ingen fel med det. Men i ts fall så har pojken visat intresse för hästar vid marknader, han vet alltså inte hur arbete som ligger bakom att ha egen häst. Även om ts kommer hjälpa honom mycket om han får en häst, så kommer det innebära att varje gång han är i stallet så måste han vara där i flera timmar. Av den anledningen skulle jag i ts fall vänta med att skaffa en ponny till honom, Jag tycker det är rimligare att försöka hitta en ridskola där han antingen kan rida 2 gånger varannan vecka eller en gång varannan vecka, eller hitta ett ridlekis/travskola. Om pojken då börjar prata om en egen häst kan man säga att han får på en sådan aktivitet i minst ett år innan han ev kan få en egen ponny. Om ts sedan skaffar en egen häst kan han få hjälpa till att sköta och rida den.
  • Anonym (hej ho)

TS

Skaffa hästar du, en stor och en liten. Båda hästarna är dina och pojkens pappas hästar. Sedan råkar ju bara han vara i stallet när han bor hos er, såklart. Grabbens mamma kan ju omöjligt hindra dej från att skaffa hästar...

/Själv hästägare.

• Anonym (lll)
    Anonym (hej ho) skrev 2013-11-15 17:54:45 följande:
    TS

Skaffa hästar du, en stor och en liten. Båda hästarna är dina och pojkens pappas hästar. Sedan råkar ju bara han vara i stallet när han bor hos er, såklart. Grabbens mamma kan ju omöjligt hindra dej från att skaffa hästar...

/Själv hästägare.

Kul för sonen och pappan som typ knappt kommer träffas längre. Det här är INTE ts barn, hur mkt hon än önskar det.
  • Fånga dagen
    BioBonus skrev 2013-11-15 10:38:59 följande:
    Vadå provocerande? Ska TS och hennes man, barnets pappa,  gå omkring hela livet och vara noggranna med att inte provocera en svartsjuk mamma? Hon är väl vuxen och klarar av att ta ansvar för sina egna känslor utan att de går ut över barnet?
    Nästa gång är den skidresa provocerande, eller ett biobesök med TS eller vad sjutton som helst. Äh. 
    Nu skrev ju ts i trådstarten att de hade en mycket bra kontakt med biomamman, så jag vet inte vart du vill komma med att biomamman är svartsjuk och inte kan hantera vuxenrelationerna, och allt vad du skriver i dina inlägg.

• Anonym (hej ho)
    Anonym (lll) skrev 2013-11-15 18:00:01 följande:

Kul för sonen och pappan som typ knappt kommer träffas längre. Det här är INTE ts barn, hur mkt hon än önskar det.
    Vad baserar du det här på? Varför skulle sonen och pappan knappt träffas och varför inbillar du dig att TS önskar vara barnets mor?

TS har ju bara skrivit två inlägg i den här tråden, hur kan du ha så bra insyn i deras liv baserat på det?

Har själv hästar och min man är med dom precis lika mycket som jag. Och nej har inget direkt hästintresse sedan innan. Men skaffar man hästar så blir dom en del av familjen, typ som i familjer där man har hund.
  • Nyfiken gul
    Fånga dagen skrev 2013-11-15 18:01:38 följande:
    Nu skrev ju ts i trådstarten att de hade en mycket bra kontakt med biomamman, så jag vet inte vart du vill komma med att biomamman är svartsjuk och inte kan hantera vuxenrelationerna, och allt vad du skriver i dina inlägg.

fast bra kontakt behöver inte betyda att man är bra på att samarbeta och hitta gemensamma lösningar.   Här känns det som att båda parter kör över varandra totalt. Mamman med sitt snabba nej utan att än så länge i alla fall vilja närma sig en kompromiss och ts och barnets pappa som tänker "vaddådå" och köper häst utan att ens reflektera om det finns kompromisser o andra lösningar.  

det kan finnas läge för att reflektera lite här om jag vore Ts... 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Han får inte börja rida