• Filiposcar

En Solskenshistoria....

I tisdags hade jag tid för kub test, detta är mitt tredje barn.
    Va exalterad över att änligen få se vår lilla bebis på bild..

Det första man ser är en liten bebis som vinkar med handen, rör sina ben och ser så glad ut.
    Barnmorskan säger att den har fint näsben, rör sig fint, man ser magsäcken, hjärnhalvorna etc..sen kommer det..tjock nackspalt..
    Mitt liv rasar samman..förstår direkt att det är inte bra.

Resultatet blir 1:2, nackspalt 4,5.

Jag får tid på måndagen för moderkaksprov men känner att jag inet orkar vänta, lyckas få ett iställer redan på torsdagen.
    Läkaren är realist och säger att det är inte så vanligt att dem här bebisarna är friska...

På måndag får du besked sa han..
    En lång helg väntade..måndagen kom, ingen ringde, jag kände att för varje timma va vi närmre ett friskt barn.
    Vid 15 tiden hade vi inte hört något, min man ringde barnmorskan som ringde labbet..
    Hon återkommer med beskedet:ER BEBIS ÄR FRISK!!!

Trodde aldrig att det skulle hända, så alla ni där ute som går och väntar på besked , ge inte upp hoppet!!!

• Svar på tråden En Solskenshistoria....
  • Filiposcar

Purlan:Absolut:)

Vill gärna följa er pch se hur det går för er, har ju varit igenom det själv precis.Min barnmorska mätte nackspalten allt från 4,5 till 5,8 på mig.

• Purlan
    Filiposcar skrev 2013-11-29 12:58:11 följande:

Purlan:Absolut:)

Vill gärna följa er pch se hur det går för er, har ju varit igenom det själv precis.Min barnmorska mätte nackspalten allt från 4,5 till 5,8 på mig.

Det glädjer mig att din bebis hade så stor spalt (du förstår vad jag menar )
    ♥ Underbara E Charmiga A♥
  • Nallen04
    Purlan skrev 2013-11-29 12:12:36 följande:
    Ja, de kommer ju att göra extra kontroller i så fall...

Fick reda på mina blodprov med.
    Mitt HCG låg på 2,79 (1 normalvärde). Höjt värde är tecken på DS
    Mitt Papp-A låg på 1,97 (1 normalvärde). Lägre värde än 1 är tecken på DS.

Hur tolkar man det då?

Han mätte flera gånger, det jag såg som han mätte först var 3,2, sn tappade jag fokus och han sa nu då att det sämsta han mätt til var 4,1... 

Puh!

(Hoppas det är OK Filiposcar att vi kapar din tråd)
    Jag tänker på värdena: Kan det vara så att papp-A hjälper upp upp dina siffror och HCG drar ner tillsammans med nackspalten?

Funderar på vilka värden jag måste haft eftersom jag har en mycket högre risk än du trots ok nackspalt..... Hmmm.
  • Purlan
    Nallen04 skrev 2013-11-29 14:18:10 följande:
    Jag tänker på värdena: Kan det vara så att papp-A hjälper upp upp dina siffror och HCG drar ner tillsammans med nackspalten?

Funderar på vilka värden jag måste haft eftersom jag har en mycket högre risk än du trots ok nackspalt..... Hmmm.

Ja, jag antar det måste vara så..?
  • Purlan
    Nallen04 skrev 2013-11-29 14:18:10 följande:

Skriver här med. Tänker på dig idag Nallen!!
  • Nallen04
    Purlan skrev 2013-12-04 08:24:26 följande:

Skriver här med. Tänker på dig idag Nallen!!
    Tack. Om en timme är det dags. Hör av mig om hur det går. Stort lycka till till dig imorgon om jag inte kan skriva innan. Om en vecka vet vi. Kram
  • Purlan
    Nallen04 skrev 2013-12-04 14:05:49 följande:
    Tack. Om en timme är det dags. Hör av mig om hur det går. Stort lycka till till dig imorgon om jag inte kan skriva innan. Om en vecka vet vi. Kram

Tack och kram!! Vi ska göra det redan 8.30 imorgon. Känns skönt att få det gjort direkt på morgonen!
  • Nallen04
    Purlan skrev 2013-12-04 14:09:51 följande:

Tack och kram!! Vi ska göra det redan 8.30 imorgon. Känns skönt att få det gjort direkt på morgonen!
    Det förstår jag, då slipper du fundera halva dagen som jag har gjort. Stor kram
  • Nallen04

Nu är FVP gjort. Hade otrolig tur och fick en av sjukhusets bästa läkare inom fosterdiagnostik (hört talas om henne innan och blev glad när det visade sig att det var hon som tog emot oss). Först svarade hon på de frågor jag hade, bland annat att man inte genom dåligt värde på blodprovet  har sett andra "fel" hos barnen än eventuellt de tre kromosomfelen.

Hon förklarade också att det hittills mest har varit universitetssjukhusen som har gjort moderkaksprov istället för FVP, men att mitt landsting kommer att gå över till att göra  moderkaksprov om bara några månader. Lite typiskt.

Sedan gjorde hon en grundlig undersökning av bebisen, tittade på hela kroppen, hjärtat, hjärnan, njurarna och lårbenets längd och så vidare och navelsträngen. Allt såg ut som det skulle och BF-datum kvarstod.

Därefter var det dags för FVP och det kändes inte så mycket, det sved lite när hon sög ut fostervattnet, men annars inte så farligt. Besked blir om 7-10(!) dagar. Hoppas såklart på brev.

Livmodern är öm nu, men känns bara som svag mensvärk än så länge och det är positivt. Nu är det viloläge som gäller i ett drygt dygn. 

Håller tummarna hårt nu för dig Purlan och du ska veta att jag tänker på dig imorgon. Lycka till! Stor kram

• Purlan

Vad skönt att du fick en bra läkare och att hon inte kunde se några avvikelser på bebisen. Det kommer att gå bra det här även om din väntan blir lång!!

Jag går själv och stirrar upp mig för den där j-a nackspalten! Det känns liksom så konkret när det syns nåt som avviker ( tycker ju jag, eftersom jag hade det).

Usch.

Svar på tråden En Solskenshistoria....