• Anonym (Älskarmittjobb)

Fråga mig om socialtjänsten

Hej,
    Jag är socialsekreterare och jobbar med barnavårdsutredningar.

Det förekommer mycket åsikter här på forumet om socialtjänsten, många negativa. Själv älskar jag mitt jobb, framför allt alla möten med människor som jobbet innebär. I de allra flesta fall så kan jag och mina kollegor hjälpa till och ge stöd till familjerna vi träffar.

Undrar du något? Fråga på så svarar jag!

• Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten
  • Liiz01

Tack Donum för att du tar dig tid att svara mig!

Var dessa frågor inklusive fördjupningsteman då? Tex i ett fall där ett barn/ungdom inte vill gå till skolan eller liknande?

Liiz01 skrev 2015-04-07 09:28:39 följande:

Vad innebär en förenklad utredningsplan?

När kommer ny BBIC och vad kommer det innebära? Förklara gärna med ett exempel så jag kan förstå :)

BBIC är uppdelat i barnets behov, föräldrarnas förmåga och faktorer i familjen/miljön, i en triangel. I den finns massor med underrubriker, i varje del av barnets behov ska man nu i utredningsplanen titta på föräldrarnas förmåga gällande t ex grundläggande omsorg, säkerhet, känslo- och beteendemässig utveckling osv. I nya BBIC ska fördjupningsteman/frågorna ersättas av ett metodstöd samtidigt som barnets behov ska genomsyra hela triangeln. Nya BBIC är klart men får användas först när vi utbildare fått utbildning och får lära vidare.

Jag tycker att det är bäst att ha ett par större utredningsfrågor och sedan underfrågor på det. I en förenklad utredningsplan väljer vi tillsammans med familjen ut de viktigaste områdena samt pratar om vad vi ska ta reda på och vilka kontakter vi ska ta.

Jag är mer processinriktad, dokumentation är livsviktigt men det viktigaste är inte papperna utan människorna.
  • Donum
    Liiz01 skrev 2015-04-07 20:27:45 följande:

Tack Donum för att du tar dig tid att svara mig!

Var dessa frågor inklusive fördjupningsteman då? Tex i ett fall där ett barn/ungdom inte vill gå till skolan eller liknande?

Ja, det är underlag för att ta reda på evt behov inom det området, som även inkluderar fritid.

Min erfarenhet är att de som gör luddiga utredningsplaner levererar luddiga utredningar. Det är mycket snack men inte särskilt mycket information. Jag saknar också aspekten att föräldrarna inte tydligt får klart för sig vad som utreds.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Lisastina

Hej Ts, tack för att man får fråga!

Det gäller de många eu-migranter som finns på gator och torg mm. 
    (Jag försöker hjälpa de närmaste i mitt område. )

1. Vad händer om en familj som sover ute får barn? Är jag skyldig att orosanmäla om jag ser det och vad gör sociala myndigheter? placeras barnet nånstans i Sverige? 

2. Vilken är din prognos för hur migrantfrågan kommer att hanteras på ett par års sikt? Kommer det bli större kommunalt engagemang för att göra samexistens lättare eller kommer socialbyråerna bli mer slutna och fokuserade på de i landet folkbokförda? Tror du att möjligheten till hemresa gratis kommer att försvinna alltmer? 

Tack! 

Lisastina skrev 2015-04-09 22:01:12 följande:

Hej Ts, tack för att man får fråga!

Det gäller de många eu-migranter som finns på gator och torg mm. 

(Jag försöker hjälpa de närmaste i mitt område. )

1. Vad händer om en familj som sover ute får barn? Är jag skyldig att orosanmäla om jag ser det och vad gör sociala myndigheter? placeras barnet nånstans i Sverige? 

2. Vilken är din prognos för hur migrantfrågan kommer att hanteras på ett par års sikt? Kommer det bli större kommunalt engagemang för att göra samexistens lättare eller kommer socialbyråerna bli mer slutna och fokuserade på de i landet folkbokförda? Tror du att möjligheten till hemresa gratis kommer att försvinna alltmer? 

Tack! 

Har aldrig ställts inför frågan. Så kan tyvärr inte svara. Någon annan kanske vet?
  • Anonym (Fundersam)

Hur mycket information om sig själv är det lämpligt att socialtjänstens personal berättar för sina klienter?
    Vi har en familjepedagog via socialtjänsten som berättat väldigt mycket. Jag vet tex vart hon bor (exakt adress), vad hon har för bil, vad hennes sambo och vad hennes barn (vuxna) heter. Vet hennes sons fritidsintressen och vart han jobbar. Jag vet vem som står som ägare på deras hem, vart (iaf inom vilket område) hennes egna föräldrar bor. Jag vet vilken skada hennes sambo har. osv osv. Är det lämpligt att berätta så mycket om sitt privatliv i tjänsten? Hade jag varit en galning så hade jag kunnat göra mycket för att skada henne eller hennes familj. 

Hur fungerar regelverket om klienten är en vän/släkting/bekant eller bekants bekant till en eller flera i personalen? Hur nära relation får finnas? 

Hur mycket av personalens egna åsikter får styra arbetet? Tänker tex om personalen har åsikter om hur länge man bör amma, åsikter om samsovning, kosthållning osv. 

• Anonym (frågvis)

Jag undrar hur många ärenden du har (insatser/uppföljningar) och hur många utredningar du har?

• Anonym (bara undrar)

Tycker du att det är ok att en socialarbetare är vän med sina klienter på Facebook? och är det ok att en socialarbetare kontaktar Försäkringskassan ang vem av föräldrarna skall ha barnbidraget

• Anonym (angiven)
    Anonym (bara undrar) skrev 2015-08-16 11:14:47 följande:
    Tycker du att det är ok att en socialarbetare är vän med sina klienter på Facebook? och är det ok att en socialarbetare kontaktar Försäkringskassan ang vem av föräldrarna skall ha barnbidraget
    Klart en socialtjänsteman får kontakta FK angående barnbidrag eftersom när det gäller ekonomiskt bistånd eftersom barnbidrag räknas som inkomst.
  • Anonym (bara undrar)
    Anonym (angiven) skrev 2015-08-16 12:24:25 följande:
    Klart en socialtjänsteman får kontakta FK angående barnbidrag eftersom när det gäller ekonomiskt bistånd eftersom barnbidrag räknas som inkomst.
    Kan du utveckla det lite, socialarbetaren vet att barnen bor mestadels hos mig, men dom skulle bo en period hos deras pappa pga vissa omständigheter och det medför ju inte att hans skall ha barnbidragen, Jag tycker inte det är rätt av socialarbetaren att kontakta FK och röja information om mig, och den period dom skulle bo hos sin pappa gällde några veckor, men barnen ville själva inte detta utan dom bodde hos mig merparten av den tiden, dom är såpass stora att dom får bestämma själva
Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten