Liiz01 skrev 2015-04-07 09:28:39 följande:
Vad innebär en förenklad utredningsplan?
När kommer ny BBIC och vad kommer det innebära? Förklara gärna med ett exempel så jag kan förstå :)
BBIC är uppdelat i barnets behov, föräldrarnas förmåga och faktorer i familjen/miljön, i en triangel. I den finns massor med underrubriker, i varje del av barnets behov ska man nu i utredningsplanen titta på föräldrarnas förmåga gällande t ex grundläggande omsorg, säkerhet, känslo- och beteendemässig utveckling osv. I nya BBIC ska fördjupningsteman/frågorna ersättas av ett metodstöd samtidigt som barnets behov ska genomsyra hela triangeln. Nya BBIC är klart men får användas först när vi utbildare fått utbildning och får lära vidare.
Jag tycker att det är bäst att ha ett par större utredningsfrågor och sedan underfrågor på det. I en förenklad utredningsplan väljer vi tillsammans med familjen ut de viktigaste områdena samt pratar om vad vi ska ta reda på och vilka kontakter vi ska ta.
Jag är mer processinriktad, dokumentation är livsviktigt men det viktigaste är inte papperna utan människorna.