• Anonym (addicted)

Hur farligt är coca cola light?

Jag är beroende av cola light/zero. Jag dricker en 0,5 liters flaska till lunch varje dag. Min största skräck är cancer och jag har googlat som en galning och läst på olika forum men hittar inga bra svar. Kan någon på FL motivera mig att sluta dricka cola light?

• Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?
  • Anonym (:P)

jag tror att man får massa sjukdommar av skiten sen smaken blää! nej drcik riktig dricka istället:P

• Anonym (Tandläkaren)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-03 15:20:29 följande:
    Ajfan. Min farsa dricker dagligen färskpressad citronjuice, som har ett pH-värde på runt 2,0 (Cola Light har 3,3 förresten). Ska jag få honom att sluta med det hemska vansinnet?
    Visa bilder? Det är vanlig Coca Cola som har 2,3, ursäkta hopblandning!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2013-12-03 16:03:28 följande:
    Visa bilder? Det är vanlig Coca Cola som har 2,3, ursäkta hopblandning!
    Överkonsumtion är självklart inte bra, det tror jag ingen egentligen tvivlar på. Däremot finns det så jämrans mycket vandringssägner ("cokelore") i omlopp, som folk dessutom verkar tro på.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (:P) skrev 2013-12-03 15:51:32 följande:
    jag tror att man får massa sjukdommar av skiten sen smaken blää! nej drcik riktig dricka istället:P
    Det du tror stämmer inte överens med tillgänglig forskning. Smaken är ju, förstås, en smakfråga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (:P)

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE /så du tror att e nummer inte är farlig? när slutade man tänka själv?.. ska de behöva vara varningstexter för att man ska tänka eller?!

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (:P) skrev 2013-12-03 16:15:52 följande:

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE /så du tror att e nummer inte är farlig? när slutade man tänka själv?.. ska de behöva vara varningstexter för att man ska tänka eller?!

Utveckla. På vilket sätt är "E-nummer" per automatik "farliga"?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (:P) skrev 2013-12-03 16:15:52 följande:

Nej, jag tror inte att exempelvis E948 är farligt. Det intar jag i mycket stora mängder varje dag, jag kan faktiskt inte leva utan det.

E300 är också viktigt för mig. Finns inget som tyder på att E440 är farligt, inte heller E553B (men får man det i halsen så kan man hosta). E507 däremot är inte nyttigt, får du det på huden så försvinner den, bokstavligt talat.

Vissa E-nummer är tvivelaktiga, särskilt i stora mängder, andra är så grundläggande saker som vitaminer.

Så nej, E-nummer är inte farliga. Inte grundämnen heller.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-03 16:24:00 följande:
    Är det inte så att farligheten hos ett ämne direkt korrelerar med hur långt och "kemiskt" dess vetenskapliga namn är?
  • Anonym (addicted)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-03 16:24:00 följande:
    Nej, jag tror inte att exempelvis E948 är farligt. Det intar jag i mycket stora mängder varje dag, jag kan faktiskt inte leva utan det.

E300 är också viktigt för mig. Finns inget som tyder på att E440 är farligt, inte heller E553B (men får man det i halsen så kan man hosta). E507 däremot är inte nyttigt, får du det på huden så försvinner den, bokstavligt talat.

Vissa E-nummer är tvivelaktiga, särskilt i stora mängder, andra är så grundläggande saker som vitaminer.

E250 har jag för mig att man ska passa sig för.
  • Anonym (addicted)
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2013-12-03 15:15:43 följande:
    Jag kan försöka motivera dig med att du fräter upp emaljen på dina tänder, vilket med tiden kommer göra att de set mörka och slitna ut. Vet inte varför Vitrysk hockeyhjälte påstår att mängden fosforsyra är försumbar; pH i Cola light är 2,4 vilket kan jämföras med att vatten är 7 (neutralt) och magsyran är 1,2. Skadorna på tänderna blir mycket omfattande om man sysslar med detta över lång tid och i tandvården anser de flesta att detta är vad vi kommer syssla med i framtiden, eftersom de flesta patienterna inte har hål längre.
    Hur lång tid pratar vi då? Jag är 35 och har kritvita tänder. Min tandläkare försökte skrämma mig men har undersökt mina tänder ordentligt och jag har inga frätskador alls.
Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?