• Anonym (addicted)

Hur farligt är coca cola light?

Jag är beroende av cola light/zero. Jag dricker en 0,5 liters flaska till lunch varje dag. Min största skräck är cancer och jag har googlat som en galning och läst på olika forum men hittar inga bra svar. Kan någon på FL motivera mig att sluta dricka cola light?

• Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?
  • Anonym (Löövit)
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-03 10:42:15 följande:

Ja allt blir roligare med en burk cola tyvärr......och det suger att kolla på film utan iskall cola light.

Det har ju varit larm om fosfor också och att man dör tidigare. Är det fosfor i cola light?
    Tror light också innehåller fosforsyra men det gör även kaffe och te så hur farligt kan det vara i stora mängder då?
    Även light är ju dessutom väldigt frätande för tänderna Obestämd
  • Anonym (addicted)
    Anonym (Löövit) skrev 2013-12-03 10:49:36 följande:
    Tror light också innehåller fosforsyra men det gör även kaffe och te så hur farligt kan det vara i stora mängder då?
    Även light är ju dessutom väldigt frätande för tänderna Obestämd

Men inte i närheten av hur frätande det var jämfört med vanlig röd cola.
    Aspartam läste jag är 200 ggr sötare än vanligt socker så mängderna man får i sig är väldigt små...
  • Vitrysk hockeyhjälte

Mängden fosforsyra i Coca Cola är så liten att den är helt och hållet försumbar. Ens egen magsyra är mångdubbelt mer frätande än syran i colan.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Inte särskilt farligt alls. Det är vatten med tillsatta smakämnen och sötningsmedel. Det senare brukar vara det som oroar folk men dessa folk har generellt ingen aning om att aspartam är mycket välstuderat och inte visat några tendenser på att ge cancer eller vad det nu är man påstår att det gör.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (addicted)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-03 10:52:49 följande:
    Mängden fosforsyra i Coca Cola är så liten att den är helt och hållet försumbar. Ens egen magsyra är mångdubbelt mer frätande än syran i colan.

Jag som hoppades få nedslående svar i tråden så jag skulle bli för rädd för att dricka coca cola. Nu längtar jag istället till lunchen och en kall cola
  • Anonym (Löövit)

Då kommer vi fram till att ligt/zero inte är så farligt då ;)
    Förrutom att det är väldigt beroendeframkallande..
    Tror jag går över gatan och köper mig en Tungan ute

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-03 10:56:31 följande:

Jag som hoppades få nedslående svar i tråden så jag skulle bli för rädd för att dricka coca cola. Nu längtar jag istället till lunchen och en kall cola
    Alltså... det är inte speciellt nyttigt, framför allt inte om det överkonsumeras. Socker och grejer. Men alla dessa larmrapporter som finns att tillgå på diverse foliehattsajter är kraftigt överdrivna, alt. totalt uppdiktade.
  • Anonym (addicted)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-03 10:56:24 följande:
    Inte särskilt farligt alls. Det är vatten med tillsatta smakämnen och sötningsmedel. Det senare brukar vara det som oroar folk men dessa folk har generellt ingen aning om att aspartam är mycket välstuderat och inte visat några tendenser på att ge cancer eller vad det nu är man påstår att det gör.

Ja det stod det också om i artikeln ovanför. Att aspartam framtogs i USA 1965 och är så sött att det krävs minimala mängder.
  • Anonym (Tandläkaren)

Jag kan försöka motivera dig med att du fräter upp emaljen på dina tänder, vilket med tiden kommer göra att de set mörka och slitna ut. Vet inte varför Vitrysk hockeyhjälte påstår att mängden fosforsyra är försumbar; pH i Cola light är 2,4 vilket kan jämföras med att vatten är 7 (neutralt) och magsyran är 1,2. Skadorna på tänderna blir mycket omfattande om man sysslar med detta över lång tid och i tandvården anser de flesta att detta är vad vi kommer syssla med i framtiden, eftersom de flesta patienterna inte har hål längre.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2013-12-03 15:15:43 följande:
    Jag kan försöka motivera dig med att du fräter upp emaljen på dina tänder, vilket med tiden kommer göra att de set mörka och slitna ut. Vet inte varför Vitrysk hockeyhjälte påstår att mängden fosforsyra är försumbar; pH i Cola light är 2,4 vilket kan jämföras med att vatten är 7 (neutralt) och magsyran är 1,2. Skadorna på tänderna blir mycket omfattande om man sysslar med detta över lång tid och i tandvården anser de flesta att detta är vad vi kommer syssla med i framtiden, eftersom de flesta patienterna inte har hål längre.
    Ajfan. Min farsa dricker dagligen färskpressad citronjuice, som har ett pH-värde på runt 2,0 (Cola Light har 3,3 förresten). Ska jag få honom att sluta med det hemska vansinnet?
Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?