• Anonym (addicted)

Hur farligt är coca cola light?

Jag är beroende av cola light/zero. Jag dricker en 0,5 liters flaska till lunch varje dag. Min största skräck är cancer och jag har googlat som en galning och läst på olika forum men hittar inga bra svar. Kan någon på FL motivera mig att sluta dricka cola light?

• Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?
  • Anonym (addicted)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-03 19:43:29 följande:
    Natriumfluorid. Det som allmänt kallas "fluor".

Ach so...jag får sno ungarnas Flux och fluortabletter.
  • Anonym (Löövit)
    NeedfulThings skrev 2013-12-03 19:40:16 följande:
    Jag tycker coca cola zero och pepsi max är godare än de vanliga sockrade alternativen. Coca cola light däremot är vidrig. Vänjer man sig vid lightläsk blir den vanliga för söt. (Så blev det för mig iallafall)
    Håller med om att det nyu är svårt att dricka vanlig cola. Jag läste dock någonstans att zero och light var exakt samma dryck fast med olika etiketter... Men de smakar ju liksom olika ... 
  • Anonym (addicted)
    Anonym (Löövit) skrev 2013-12-04 10:08:49 följande:
    Håller med om att det nyu är svårt att dricka vanlig cola. Jag läste dock någonstans att zero och light var exakt samma dryck fast med olika etiketter... Men de smakar ju liksom olika ... 

Jag läste att Zero skulle locka killar, därav de töntiga reklamfilmerna a la James Bond. Light är för tjejer. Typ. Jag dricker båda.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det stämmer inte, Cola Light (Diet Coke) togs fram för att vara en egen dryck, inte för att efterlikna Coca Cola. När det gäller Zero så tog man fram den för att vara ett kalorifri motsvarighet till Cola. Därav skillnad i smak.

Ett tag var det även olika sötningsmedel men nu är det samma i båda, aspartam och acesulfam K. Det finns en viss skillnad i surhetsreglerande medel men den största skillnaden lär ligga i aromerna.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Löövit)

Tycker Pepsi max är steget godare än både cola zero o light..

• Anonym (gott med light)
    Anonym (InteBra) skrev 2013-12-03 16:42:14 följande:
    För det första så blir man inte "mätt" på light produkter/dricka, för det innehåller inte socker som signalerar i hjärnan att "det är bra nu", man kan bli både törstigare och hungrigare, vilket förmodligen går emot varför man dricker det från första början, (Jag har iallafall svårt att tro att någon väljer light dricka för den unika smakens skull.)

Drick ett glas saft istället (vanlig saft eller vatten) istället för en halv liter light.

Jag dricker light för den unika smakens skull. Jag gillar verkligen inte vanlig cola eller cola-zero. Smakar för "tjockt" och sockrigt för mig. Cola light däremot går bra.

Jag äter sällan sötsaker och har det väldigt sällan hemma också, så att jag skulle stoppa i mig mer av sådan för att jag dricker light är inte sant. Jag blir heller varken törstigare eller hungrigare.

Dricker dock inte det varje dag. Dricker juice ibland också. Men i snitt skulle jag tro 1-1,5, 1,5 liters flaskor per vecka.
  • Anonym (addicted)
    Anonym (Löövit) skrev 2013-12-04 11:36:06 följande:
    Tycker Pepsi max är steget godare än både cola zero o light..

Pepsi Max är typ odrickbart
  • Anonym (addicted)

Drack en 33 cl burk idag till lunchen. Usch på mig. Och jag kommer säkert ta en till burk ikväll.......

• NeedfulThings
    Nej de smakar ju verkligen inte alls samma. Skulle lätt kunna plocka ut light tex i ett blindtest!
Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?